En bekant har sedan 20 år tillbaka våtrumsmatta i garaget. Enligt honom har det fungerat helt perfekt. Självklart blir mattan lite missfärgad genom åren, men rent funktionellt har den tydligen varit utmärkt.

Har själv ett betonggolv (obehandlat) och måste göra något åt det inom kort. De alternativ som finns är:

*Måla med specialfärg (typ epoxi) = dyrt
*Granitklinker = prisvärt men känns fel...
*Våtrumsmatta = billigt, men missfärgar över tiden

Fler alternativ? Det här är inte tvärenkelt...

Vad har du för krav? Måste det se perfekt ut? Det är ju ändå ett garage... Måla med vilken färg som helst! Om det blir slitet så är det väl bara att kladda på lite till.

Nja, jag har högre krav än så. Det får bl a inte kräva löpande underhåll...

Kör klinkers du kommer inte ångra dig.
Finns på bahaus för 79kr/kvadraten. Genomfärgat och högstaklass på styrka(5)

Ja, det är faktiskt så att det lutar åt klinkers. Det kändes först lyxigt med klinkers i garaget, men det är ju faktiskt sannolikt det billigaste alternativet.

Jag börjar närma mig slutet på garagebygget och har börjat fundera på golvbeläggning. Läser därför med intresse denna tråd. Jag skall använda en verkstadskran med metallhjul i garaget och tänkte höra om det är någon som har erfarenhet när det gäller hållbarhet på klinker för detta. Och hur är det om man tappar saker på det, t ex verktyg av metall?

är nog ett måste.... I vart fall om man vill slippa fula märken efter tappade verktyg m.m.
Granitklinkersen är genomfärgad.

Även vi funderar på golvbeläggningen i garaget. Måla vill jag inte göra eftersom det då blir svårt att ändra sig i framtiden... till klinker.

Våtrumsmatta? Har jag faktiskt aldrig hört talas om förut. Men varför inte? Det måste dock bli väldigt tätt mot plattan... Det kanske inte är att rekommendera såvida man inte har värme i plattan. Eller?

Nej, för vår del så kommer det att bli granitkeramik. Jag slår till så snart jag hittar ett bra erbjudande - ca 99 kr/kvm.

Custom skrev:
Jag börjar närma mig slutet på garagebygget och har börjat fundera på golvbeläggning. Läser därför med intresse denna tråd. Jag skall använda en verkstadskran med metallhjul i garaget och tänkte höra om det är någon som har erfarenhet när det gäller hållbarhet på klinker för detta. Och hur är det om man tappar saker på det, t ex verktyg av metall?
Så här ligger det till:

EN 102, (motsvarar ISO 10545.6), Resistans mot hög trafik (djuperosion)
Hög trafik från person- eller fordonsförflyttning sliter på golvet. En porösare platta slits lätt,
varpå den övre ytan försvinner och materialets utseende och städbarhet kraftigt försämras. En
granitkeramik är på grund av sin kompakta natur motståndskraftig mot slitage och erosion.
Detta testas i Europa genom EN 102 och i Amerika genom ASTM C-501.

EN154, PEI-skalan (slitagetålighet)
Denna klassning gäller endast glaserade plattor. Testet genomförs på så sätt plattorna utförs
för ett våttest med en roterande slipning. Klassificeringen sker på så sätt att man räknar antalet
varv slipningen kan gå innan synlig påverkan på plattan uppstår.
Klassningen ser ut som följer.
Klass Antal varv Var?
1 150 Privat miljö, barfota
2 151-750 Privat miljö, lätt skotrafik
3 751-1500 Privat miljö, all skotrafik
4 1500-4500 Offentlig miljö, allmän skotrafik
5 4500- Offentlig miljö, kraftig skotrafik

EN100, (motsvarar ISO 10545.4), Böjhållfasthet
Plattans långvariga motståndskraft mot last är avgörande för hur golvet skall klara den miljö
den lagts i. Även här är underlaget avgörande för plattans motståndskraft, även om man kan
säga att plattans stryktålighet ökar med dess tjocklek (gäller som tidigare samma
serie/tillverkare). Plattans hållfasthet ökar exponentiellt mot dess tjocklek, där dubbel tjocklek
ger fyra gånger så hög hållfasthet. Golvets totala stryktålighet beror på hela golvet
(betongplatta, fix, keramik etc.). Även här är en granitkeramik eller FMG det bästa valet. Vid
högre trafik rekommenderar vi att dessa material används uteslutande. Vid planering bör man
tänka på vilka typer av dynamiska laster som golvet skall klara. T.ex. koncentreras ju kraften
från ett fordon till hjulen, varför materialet under hjulytan måste klara hela tyngden från
fordonet (en bil t.ex. ca. 14 KN). Olika material är också olika skonsamma. T.ex. ger
pneumatiska däck mindre påverkan på golvet än solida gummidäck. Hjul av teflon eller andra
syntetiska material är ofta tunna och har endast små möjligheter att absorbera laster varför
hela kraften kommer påverka golvet. Metallhjul är minst skonsamma och bör i normalfallet
undvikas.
Testet går till så att plattan placeras på två cylindrar i kanterna varpå en cylinder trycker mot
plattans mitt. Hållfastheten beräknas i då plattan brister.

Som du ser ovan, så är slitageklassen inte något att bry sej om, eftersom den gäller glaserade plattor. Det du ska kolla på är tjockleken på plattan, och undvik större plattor än 200x200mm. Om du ändå bestämmer dej för att köpa en billig granitkeramikplatta och lägga in golvet, så se till att underlaget är jämnt, använd ett DYRT flytfix och lägg med små fogar och försök att undvika fogsprång.

Tack för en mycket utförlig beskrivning Ardexsmitten!

Nu vet jag vad jag skall tänka på vid val av klinkerplattor. Ska undersöka om det går att byta ut metallhjulen mot luftgummihjul eller åtminstone teflon/plastdäck.

Jag skulle inte välja klinker i mitt garage pga att jag hatar ljudet när hjulen på domkraft och motorlyft går över skarvarna.

falcor skrev:
Jag skulle inte välja klinker i mitt garage pga att jag hatar ljudet när hjulen på domkraft och motorlyft går över skarvarna.
Tja, vi får nog trots allt klassa det som ett i-landsproblem... :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.