Har en hel trave (500m) 2"3 (45x70) regelvirke liggandes på gården som jag kom över billigt (ja nästan gratis). Har funderat vad som kan byggas av detta eller om jag ska sälja det i helt paket. Har dock kommit på att jag behöver en friggebod och tänkte att 2"3 borde vara lämpligt att spantra väggarna med. Till läkt klyver jag en 2"3 på mitten och får två 33x45.

Meeen...

Håller 2"3 att bygga takstolar av???

Bredden på friggebodan kommer att bli ca 3m och eftersom jag har rätt gott om virke så kan jag ställa takstolarna ganska tätt (hade tänkt mig c/c ~800).
Sammanfogning av förbanden kommer att ske med 2"3 kluven på mitten (21x70) alternativt spikbleck. Taklutning vill jag ha liknande husets vilket är 24* (+/- nån grad).

Kommer detta att hålla? Bor i Piteå så snölasterna är ju inte att förringa.

I värsta fall så får jag väl slita upp lädret och köpa lite grövre dimensioner...

/V

Hej, direkt så tycker jag att det låter lite klent, jasg skulle satsta på en 2"x5 som "underliggare" i din takstolskonstruktion och sen använda mycket kortlingar uppåt där du har dina 2"x3. Heter fackverkstakstol då va?

på detta sätt behöver du inte hosta upp alltför mycket läder då det endast handlar om drygt 20 meter(ca 400:-). (räcker till 6 takstolar a 3,50 breda).
Alternativt så ger du grannen lite av dina brädor mot att han ger dig den dimension du behöver. Då behöver du inte öppna lädret alls.

Lycka till med bygget!

Vi blev rekomenderade 45x95 till undre delen av vårt parallelltak av vår konstruktör, det blir med cc 60. Det taket har ju också större spännvidd än en friggebod (knappt 7 m), men ska ju inte ta några laster av snö. Om du nu har så gott om virke, kan du inte istället sätta takstolarna tätare än normalt? då borde väl dina reglar hålla?

När jag byggde mitt garage ritade jag upp takstolen i CAD och gjorde en enkel FEM beräkning på den. Fackverk.
Med dom 7,5 meter jag har mellan väggarna var det överhuvud taget inga problem med det 4 och 5 tumms virke jag använde, så länge jag inte belastade vinden med tunga laster.

Din spännvid på "bara" 3 meter gör att belastningarna bli väldigt små. Gör fackverk.
Var noga med spikplåtar i "takfoten" där blir det tjuvspänningar man ska vara lite försiktig med.

3m och fackverk!?
Det håller! Sluta krångla till allt ;-)

Har bestämt mig för att lägga en 2"5 som hanbjälke i takstolarna eftersom jag ska ha ett mindre virkesförråd där uppe - åtkomligt via ena gaveln.

Vad tror ni som kan räkna...

Takstolarna kommer att stå med c/c ~900.
Bor i Piteå som sagt. Snölastområde 3.0.
Plåttak Plannja Royal Hardcoat.

/V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.