3 836 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Golvvärme i garaget?
Med stor respekt för allt kunnande och erfarenheter bland alla på forumet, ber jag om hjälp med val av uppvärmning till mitt ¨nybyggda¨ garage:
-Från början ett 7kvm förråd med 23kvm carport. Nu 30kvm, 4,5X7 meter garage.
-Fyra (!) meter stenkross, dubbla markisoleringsskivor av frigolit och betongplatta.
-Tog bort ena gaveln, byggde väggar och egna slagportar.
-Isolerat innertak 22 graders lutning, dvs. öppet upp till nock.
-Träpanel, utegips, mineralull, byggplast, OSB-skiva, enkelgips.
-En gångdörr och ett litet fönster på gavel.
-Ingen golvbrunn, inget vatten.
Kommer att använda garaget i första hand som reparationsverkstad för allt möjligt, cykel, MC, gräsklippare men mest snickeri, och ibland rulla in bilen och släpvagnen.
Har funderingar på :
1: obehandlad betong
2: måla med nån 2-K plastfärg
3: golvspånskivor
4: klinker
Har golvvärme i boningshuset och är jättenöjd! Vill gärna ha detta i garaget också, men gissar att det blir väldigt dyrt, och vet inte till vilken av ovanstående golvbeläggningar det fungerar bäst? Dessutom kanske det är lika varmt och billigare att använda oljefyllda radiatorer eller konvektorelement?
Behöver bara ha ca 12-15 grader varmt, kommer att jobba mej varm... men det vore ju skönt att lägga mej på ett varmt golv och inte på ett iskallt betonggolv!
Materialkostnaden för 30 kvm golvvärme, tex T2 röd + 30 kvm klinker jämfört med tex. golvspån plus oljefyllda radiatorer är ju högre, men det kanske lönar sej på några år om jag jämför el-kostnaden?
Tacksam för synpunkter!
-Från början ett 7kvm förråd med 23kvm carport. Nu 30kvm, 4,5X7 meter garage.
-Fyra (!) meter stenkross, dubbla markisoleringsskivor av frigolit och betongplatta.
-Tog bort ena gaveln, byggde väggar och egna slagportar.
-Isolerat innertak 22 graders lutning, dvs. öppet upp till nock.
-Träpanel, utegips, mineralull, byggplast, OSB-skiva, enkelgips.
-En gångdörr och ett litet fönster på gavel.
-Ingen golvbrunn, inget vatten.
Kommer att använda garaget i första hand som reparationsverkstad för allt möjligt, cykel, MC, gräsklippare men mest snickeri, och ibland rulla in bilen och släpvagnen.
Har funderingar på :
1: obehandlad betong
2: måla med nån 2-K plastfärg
3: golvspånskivor
4: klinker
Har golvvärme i boningshuset och är jättenöjd! Vill gärna ha detta i garaget också, men gissar att det blir väldigt dyrt, och vet inte till vilken av ovanstående golvbeläggningar det fungerar bäst? Dessutom kanske det är lika varmt och billigare att använda oljefyllda radiatorer eller konvektorelement?
Behöver bara ha ca 12-15 grader varmt, kommer att jobba mej varm... men det vore ju skönt att lägga mej på ett varmt golv och inte på ett iskallt betonggolv!
Materialkostnaden för 30 kvm golvvärme, tex T2 röd + 30 kvm klinker jämfört med tex. golvspån plus oljefyllda radiatorer är ju högre, men det kanske lönar sej på några år om jag jämför el-kostnaden?
Tacksam för synpunkter!
Det enklaste och billigaste du kan göra är att skaffa en el.aerotemper och starta den över ett tidur några timmar innan du ska meka i garaget. Du behöver inte mer än 2kW effekt för 10-15 grader C, men gå gärna upp till 5kW och 3-fas för snabbare uppvärmning eller ta två stycken 2kW-are, en i var ände, diagonalt placerade, som blåser 15-20 grader längs båda långväggarna så att luften cirkuleras.
Därtill en montörsvagn från Biltema art.nr: 38-876 á 199:- (för att slippa ligga på kalla golvet under bilen) + två par (4 st.) pallbockar från samma ställe, art.nr: 15-1098 á 59:90 (1,5 ton/styck) eller 15-109 á 139:- (3 ton/styck) + en garagedomkraft från samma ställe, art.nr: 15-827 á 659:-
I övrigt sätta in ett par el.radiatorer att svara för grundvärmen (+5C) över en central termostat. Räkna då med 15 W/m2 golvyta för grundvärmen, så klarar du dig med ett par 500 W el.radiatorer, en på var sida.
Därtill en montörsvagn från Biltema art.nr: 38-876 á 199:- (för att slippa ligga på kalla golvet under bilen) + två par (4 st.) pallbockar från samma ställe, art.nr: 15-1098 á 59:90 (1,5 ton/styck) eller 15-109 á 139:- (3 ton/styck) + en garagedomkraft från samma ställe, art.nr: 15-827 á 659:-
I övrigt sätta in ett par el.radiatorer att svara för grundvärmen (+5C) över en central termostat. Räkna då med 15 W/m2 golvyta för grundvärmen, så klarar du dig med ett par 500 W el.radiatorer, en på var sida.
Imported_byggaren: Låter omständigt.... sedan om trådskaparen tänkt bygga ett så fint garage så vill han nog inte ha in biltemaleksaker i garaget. Det ända man kan köpa på biltema är hushållsartiklar och spolarvätska
Byggdrasil: Jag hade lätt satsat på golvärme, helst hade jag haft epoxygolv, men av kostnadsskäl kanske jag nöjt mig med klinker.
Tänk på fördelen med golvärme, du har ju själv räknat ut så mysigt det blir att ligga under bilen eller krypa vid motorcykeln om du har golvärme, sedan är det ju en bonus att när du kört in din regnblöta bil så torkar golvet upp 10 gånger så fort....
Byggdrasil: Jag hade lätt satsat på golvärme, helst hade jag haft epoxygolv, men av kostnadsskäl kanske jag nöjt mig med klinker.
Tänk på fördelen med golvärme, du har ju själv räknat ut så mysigt det blir att ligga under bilen eller krypa vid motorcykeln om du har golvärme, sedan är det ju en bonus att när du kört in din regnblöta bil så torkar golvet upp 10 gånger så fort....
ktm525 skrev:
OT men...
Jag tror inte det är något större fel på Biltemas grejor. Däremot kanske lågpris förknippas med skit i alla lägen och det håller jag inte med om, lika lite som att dyra grejor alltid är bättre. Det beror ju dels på användningsfrekvensen och dels på hur stor plånbok man har. Själv köper jag en hel del på Biltema, och visst, det finns skit där, men det lär man sig snart att undvika.
Skulle aldrig tveka att lägga in golvvärme om jag stod inför valet redan innan plattan skulle gjutas.
Vad imported_byggaren skriver om aerotemp är inte helt fel och helt klart ett budgetalternativ som fungerar. Har själv en 3kW i mitt garage (ca 38kvm) och håller lätt tempen på 10-15 grader vintertid fast jag kör den på halva effekten.
Om du känner att kostnaderna skenar iväg vid byggnadet så skulle jag i alla fall försöka skrapa ihop pengar till att gjuta ner slangen och så kan du komplettera med panna/termostater/pump etc. när du senare vinner på triss. Under tiden kör du med en aerotemp a 500 kr.
/V
Vad imported_byggaren skriver om aerotemp är inte helt fel och helt klart ett budgetalternativ som fungerar. Har själv en 3kW i mitt garage (ca 38kvm) och håller lätt tempen på 10-15 grader vintertid fast jag kör den på halva effekten.
Om du känner att kostnaderna skenar iväg vid byggnadet så skulle jag i alla fall försöka skrapa ihop pengar till att gjuta ner slangen och så kan du komplettera med panna/termostater/pump etc. när du senare vinner på triss. Under tiden kör du med en aerotemp a 500 kr.
/V
Klicka här för att svara