5 181 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Material innanför gipsen?!
Sida 1 av 2
Snabba svar! Vi ska klä väggarna snart i hobby-garaget. Vad skulle ni valt för material innaför gipsen? Vi har ju stående reglar C-C 60. Råspont är ju väldigt bra o stabilt, men skulle gå p nära 17000:- för alla väggarna o innetak. Nöjer man sig med spånskiva kommer man undan med 5-6000:- ungefär. Då räknat på 12mm. Sedan OSB får jag genom en handlare här för 55:-/kvm.
Grundtanken är väl bara att ha något o skruva i. Hyllor och så vidare. Tyngre hyllor kan man ju leta efter reglar. Men vertygstavlor osv.
Råspont 22x120: 82.20:-/kvm
Spånskiva 12mm: 28:-/kvm
OSB-skiva: 55:-/kvm
Vad skulle ni valt?!
Grundtanken är väl bara att ha något o skruva i. Hyllor och så vidare. Tyngre hyllor kan man ju leta efter reglar. Men vertygstavlor osv.
Råspont 22x120: 82.20:-/kvm
Spånskiva 12mm: 28:-/kvm
OSB-skiva: 55:-/kvm
Vad skulle ni valt?!
jag skulle ta gipsplattor på tanke av brandföreskrifter och försäkringfråga.
Bäst att satsa ordentligt så man slipper ångra sig eller göra om.
Lycka till!
jag ska själv börja isolera min maskinhall på ca 180 kvm efter årsskiftet.
Bäst att satsa ordentligt så man slipper ångra sig eller göra om.
Lycka till!
jag ska själv börja isolera min maskinhall på ca 180 kvm efter årsskiftet.
OSB. Gips är ju bara skit att hänga grejer i och så himla mycket eld kommer du väl inte att hantera i detta utrymme?
Alternativt letar du reda på någon som har begagnad formplyfa att sälja. Stabilare än så blir det inte.
Alternativt letar du reda på någon som har begagnad formplyfa att sälja. Stabilare än så blir det inte.
Håller helt klart med ovan, montera OSB först och sedan gips på detta för att få fin yta/brandskydd på väggarna.
Alternativt, om du vill slippa gipset men fortfarande ha snygg yta så kör du bara Spånskiva det håller hyfsat å skruva i, men då får du inte gipsets brandskyddande egenskaper, om man nu behöver det i ett vanligt garage...
Många gånger upplever man att folk bygger med både hängslen, livrem och säkerhetsnål, onödigt dyrt!
Alternativt, om du vill slippa gipset men fortfarande ha snygg yta så kör du bara Spånskiva det håller hyfsat å skruva i, men då får du inte gipsets brandskyddande egenskaper, om man nu behöver det i ett vanligt garage...
Många gånger upplever man att folk bygger med både hängslen, livrem och säkerhetsnål, onödigt dyrt!
skivades det sista i mitt garage idag.....blev lite snål,så det blev endast 13mm gips,utan nåt under..cc60 här med,och innan spackling ska det ritas en "karta" var dom är så man vet var man kan skruva...menar inte skruva så mycket på väggarna,mest hyllor,bänkar ...och verktygstavlan får man mäta upp var den ska skruvas fast....O andra sidan,ifjol när ett matrum byggdes,jaaaa se dääär blev det dubbla skivor
Får tacka för snabba svar, MEN, det står tydligt i min fråga vad jag ska satsa på INNANFÖR gipsen. Självklart ska jag har gips sist, men jag vill ha något stabilt bakom som är ekonomiskt försvarbart.
Och utan att dumförklara någon förtydligar jag det hela med att säga att det är självklart INSIDAN i garaget vi pratar om.
Råspont + gips?
Spånskiva + gips?
OSB + gips?
Vad skulle ni tagit? Och i vilka tjocklekar?
Och utan att dumförklara någon förtydligar jag det hela med att säga att det är självklart INSIDAN i garaget vi pratar om.
Råspont + gips?
Spånskiva + gips?
OSB + gips?
Vad skulle ni tagit? Och i vilka tjocklekar?
skulle ha kört på OSB först och sedan gips, då har man bra fäste för att sätta upp hyllor o.s.v också får man en fin yta/brandskydd med gipsen!
Svårt att ange något exakt värde, men förvisso biter skruvar bättre i OSB än i spånskiva. Spånskiva är egentligen rätt kass att skruva i. Får man inte skruven att ta exakt rätt med en gång så smulas den bara sönder. (Skivan alltså, inte skruven.)Tegheim skrev:
Dessutom tycker jag OSB är trevligare att jobba med än spån. Lättare att hantera, lättare att bearbeta, sliter inte så hårt på verktygen.
Vi kommer nog välja spån iaf. Hela planlösningen i garaget bygger på att vi vill ha å lite saker o grejer på nedervåningen. Därför vi har 60kvm övervåning för kallförvaring. Ska man hänga upp vertygstavlor eller tyngre saker så får det bli att skruva i reglar. Har C-C 60 genomgående så det blir inga bekymmer.
Kommerntarer på det?
Kommerntarer på det?