Håller på att bygga mitt egna garage och jag är enbart en glad amatör  ::)
Min port skall vara 2500 x 2125.

Just nu håller jag på vid garageporten och har en fråga angående överliggaren (det röda strecket på ritningen). Kommer den att fylla någon funktion över huvudtaget? Jag menar, skall garageporten på något sätt fästas i denna eller sitter den bara där? Räcker det att fästa upp den med vinkeljärn eller blir det för klent?

Jag bygger som variant A, fäster regeln med hjälp av vinkeljärn på den lodräta regeln. Varför jag inte kan göra som variant B beror på att takstolarna vilar på de lodräta reglarna.

Ursäkta min luddiga fråga men jag hoppas ni förstår vad jag menar och vilken hjälp jag vill ha.

Tack!

image6bt2.jpg

Ja, för exempelvis en taksjutsport så sitter torsionsfjädrarna (sic?) monterade i den balken.

Det var till och med så att i mitt fall så rådde min kontakt på www.garageportexperten.se att sätta dubbla reglar på sidorna (2 x 45 = 90 mm) och tredubbla ovanpå (3 x 45 = 135 mm), men så köpte oxå jag en dubbelport.

Edit: Kanske skulle bifoga en fil så det blir lättare att se. Jag byggde alltså som ditt exempel A, med extra reglar på cirka cc 60 cm.

• Garagestomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kiwi:
Du har inte fler bilder från ditt garagebygge att dela med dig av? Vill du så kan jag PMa dig min email.

Visst.

http://ahl.infogate.se/garage2005/

Haka inte upp dig på årtalet i URL:en, det var en liten felbedöming som jag har blivit tillräckligt mobbad för: Budgeten gick från 77 000 till 163 500 SEK allt eftersom bygget framskred. Och tidsåtgången gick från "Det mesta borde ju vara klart i slutet av semestern" till cirka 1,5 år tills bilarna stod på plats.