Håller på att bygga mitt egna garage och jag är enbart en glad amatör  ::)
Min port skall vara 2500 x 2125.

Just nu håller jag på vid garageporten och har en fråga angående överliggaren (det röda strecket på ritningen). Kommer den att fylla någon funktion över huvudtaget? Jag menar, skall garageporten på något sätt fästas i denna eller sitter den bara där? Räcker det att fästa upp den med vinkeljärn eller blir det för klent?

Jag bygger som variant A, fäster regeln med hjälp av vinkeljärn på den lodräta regeln. Varför jag inte kan göra som variant B beror på att takstolarna vilar på de lodräta reglarna.

Ursäkta min luddiga fråga men jag hoppas ni förstår vad jag menar och vilken hjälp jag vill ha.

Tack!

image6bt2.jpg

Ja, för exempelvis en taksjutsport så sitter torsionsfjädrarna (sic?) monterade i den balken.

Det var till och med så att i mitt fall så rådde min kontakt på www.garageportexperten.se att sätta dubbla reglar på sidorna (2 x 45 = 90 mm) och tredubbla ovanpå (3 x 45 = 135 mm), men så köpte oxå jag en dubbelport.

Edit: Kanske skulle bifoga en fil så det blir lättare att se. Jag byggde alltså som ditt exempel A, med extra reglar på cirka cc 60 cm.

• Garagestomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kiwi:
Du har inte fler bilder från ditt garagebygge att dela med dig av? Vill du så kan jag PMa dig min email.

Visst.

http://ahl.infogate.se/garage2005/

Haka inte upp dig på årtalet i URL:en, det var en liten felbedöming som jag har blivit tillräckligt mobbad för: Budgeten gick från 77 000 till 163 500 SEK allt eftersom bygget framskred. Och tidsåtgången gick från "Det mesta borde ju vara klart i slutet av semestern" till cirka 1,5 år tills bilarna stod på plats.

Fortfarande håller jag på med undertaket på utsidan, men i extremt mycket makligare tempo än innan, samt att leca-blocken fortfarande är obehandlade (skall putsas) och plattan fortfarande är obehandlad (skall bli fling-golf till sommaren).

Om jag förstod dig korrekt så har du en takstol även ytterst på gaveln ovan dagöppningen för porten.
Om så är fallet så tar ju den upp det vertikala trycket från taket och om du dessutom stagar upp takstolen med stående reglar i gaveln så borde ju den vertikala kraften vara minimal och det borde räcka utmärkt att som du beskrev sätta en horisontell regel mellan de stående reglarna.

Om du monterar en sk. taksjutsport så sitter den monterad på insidan av porten, med infästningen i innertaket. Gör gärna förstärkningar med tex. kortlingar så blir det enklare att fästa skenorna för porten i innertaket.

PS: Glöm inte att räkna korrekt bredd på porten då skenorna den löper i skall fästas på insidan av garaget... Det brukar oftast framgå mått på instruktionerna till porten!

Lycka till!

Portöppningen är idag 2,52 m (utan smygar) och porten skall vara 2,50 m. På höjden är den 2,12,5 m. Räcker detta  :-/

Jag håller oxå på med garagebygge och har precis köpt en Hörman takskjutport med samma mått.
Då infästningsskruven för stående och liggande skenor kommer 4,5 cm in så tänkte jag sätta två  1"x5" i bredd i smygen och klä dessa med plåt som viks in på in/utsida.
Infästningsskruven kommer då hamna mitt i centrum på den stående 2" regeln.
Innebär att öppningsmåttet mellan 2" reglarna blir ca 2550 (B) resp. 2150 (H).
Hur infästningen för andra takskjutportar varierar vet jag ej...  
Vad gäller överliggaren så skulle jag definitivt föredra att göra ett upplag enligt A.
Om Du dubblar överliggaren så glöm inte att vända kärnsidan mot varandra för att uppnå en optimal hållfasthet.
Lycka till!

M.v.h Håkan

Ganska vanligt att överliggaren hänger ned sig med tiden. Där är trots allt en del vikt på den, inte minst väggbeklädnaden. Nu bygger jag med 195 reglar, och 2 portar på 2.75m.  Som överliggare har jag då en 45x195 och en skruvlimmad 45x195 på högkant på denna. Har man takstol i ytterfacket med, så blir det naturligtvis mindre tryck ovan porten, men underskatta inte tyngderna.
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garagetsframsida.jpg?t=1166113970

Ett annat alternativ är att använda plywood skivor som skruvas och limmas enligt bild nedan för att uppnå optimal hållfasthet.
Men om du har takstolar på gaveln så är ju dessa bärande och vertikal tyngd torde vara försumbar i det läget, speciellt eftersom du endast har en dagöppning på 2500mm.

Ytterpanel som spikas ovanför öppningen borde ju staga upp konstruktionen och förhindra att den tyngs ned ytterligare, den borde så att säga bära sig självt!

• plywood_frstrkning.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blev först lite orolig med tanke på saturnus2:s postning, men insåg sedan att jag har både takstolar, på insidan spånskiva+gips och på yttersidan utegips+ytterpanel, så det bör inte vara nått problem.

Jag lasermätte dessutom innan Garageportsexperten kom och installerade porten och hittade inget "nedhäng" vad jag kunde mäte, så nu känner jag mig trygg igen.

(Förrådsdörren däremot har satt sig och kärvar något fruktansvärt, men det är i andra ändan av garaget. :( )

Får jag fråga varför du använde dig av två "syllar"?

bara en fråga.. nyfiken bara.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.