Trodde inte någon följde mina projekt, man får ytterst sällan några kommentarer... va i princip påväg att lägga ner "byggahus"...
Nej för tusan, dels har jag ju kommenterat, men visst är det som RoTe skriver, man vill inte tjata om hur bra det ser ut
4460 visningar av tråden tror jag det var nu..........fyratusenfyrahundrasextio visningar, det är rätt mycket.
Men faen va jag fick leta efter tråden nu, hittade den åter genom att kolla dina tidigare skrivna inlägg under profilen.
Här är förresten en bild där mina slagportar som jag gjorde för fem år sedan syns, fiskbensmönster dels för att det ser bra ut, och dels för att det leder bort regn som slår på porten bra, dom nedre vågräta brädorna för att enkelt kunna byta ut nederdelen utifall den blir dålig.
Allt är gjort av virke sågat av torra vindfällda tallar som jag först tänkte hugga upp till ved, gjorde sedan någon slags "faspanel" med en vanlig billig Atika klyvsåg.
Fick lite problem med att övre hörnet på den vänstra porthalvan ville spreta ut några centimeter, fick då rådet att montera ett dragstag på insidan för att kunna justera in övre hörnet.
Bultade ihop förstärkta byggbeslag två å två till en T-form, monterade ett par uppe i det sneda hörnet, och det andra paret i motsatt nedre hörn, trädde diagonalt portbladet igenom två M10 gängstänger och skarvade med en lång skarvmutter.
Sedan var det bara att skruva på staget så kröp det utstickande hörnet in, otroligt enkelt, smidigt och billigt
Att gångjärnen var dyra håller jag med om
Låsbeslaget är förresten ett sådant man låser containers med, längden är lite kortat och det är vänt från att ursprungligen vara till högerport istället.
Innersta hålet i det mittre gångjärnparet är uppborrat till 16 mm så låsbeslagets M16-bultar passar att trä igenom, alltså låser hänglåset ihop ett gångjärnspar totalt.
Sitter även ett AD-lås i porten, men den nyckeln får ju alltid sitta kvar.