J
jenfor: Enklast är om du följer dessa instruktioner. Funkade utmärkt för oss i alla fall: http://www.monier.se/fileadmin/bu-files/se/documents/pdf/SE_AssIntr_Concrete_080225.pdf
3 svar · 2,7k läst
D
deluxen: Jag är helt nybörjare men har lyckats bygga ett dass som ser ut som beskrivningen nedan och behöver hjälp med hur sitsen ska byggas upp. Jag tänkte använda separett torrdass eller Dass-Isak och ha hink och dunk under. Enligt beskrivningen är det förberett för nån stor komposterande låda men så blir det inte alltså. Om nån kan visa lite hur man reglar upp lådan, dimensioner etc vore
0 svar · 15,1k läst
·
H
hakaninorr: En alternativ lösning är en v-formad carport som på bifogad ritning över "ramverket" sett ovanifrån. De två gröna balkarna tänker jag mig limträbalkar. De röda prickarna är de fyra pelare. En sådan här carport skulle ju vara enklare att bygga, vilka dimensioner tror ni jag ska satsa på?
4 svar · 4,9k läst
·
D
Diana61: Tack för svaren, då vet jag. :-)
6 svar · 3,6k läst
P
Pesco: Boken 15 kvadrat. Ta bort så mycket detaljer som möjligt, satsa på små handtag etc.
2 svar · 4,5k läst
cccj@telia.com
cccj@telia.com: Nå, det är inte något större bekymmer! Det slog mig att gips inte är något ny material i husbygge. Jag minns hur min far och jag rev gipsade läkt när han ville göra köket större! Jag kan inbilla mig att skillnaden är bara att gipsplattor är lättare att handskas med. :) Clint
10 svar · 7,8k läst
·
J
jon_h: En tråd om varje fråga, tack. http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/92296-torprenovering-fragor.html Låser denna.
1 svar · 1,5k läst
·
B
Badger: Har en hörman port. Fått klarlacksläpp på halva porten efter två år. Troligen pga UV (solen ligger bara på den delen).
1 svar · 2,8k läst
S
styrman1: i min kommun: "garage större än för en bil ska ha oljeavskiljare om golvbrunn finns" Jag körde med oljestoppare istället för oljeavskiljare och fick godkänt för det. fabrikat purus och den kallas för Bolja tror jag.
6 svar · 2,0k läst
R
robsarve: Beror på om du har lust att ställa dit en klaffstol oxå... :) "Totalytan för skärmtak Det är också tillåtet att över uteplatser, eller över altaner, balkonger och entréer anordna skärmtak som tillsammans inte täcker en större area än 15 kvadratmeter. "
3 svar · 3,6k läst
L
ltz: [citat] Intressant, har bygge på g själv.. eller funderingar över det iallafall. 1 - Vad är det för tjocklek på den lecaväggen? Skulle block i storleken 19x19x59 vara ok eller är man ute efter bredare? 2 - 120 m2 inkluderar kortsidorna upp till taknock? 3 - Lite offtopic, skulle en limträbalk istället för takstolar fungera? Limträbalk på 10 meter låter lite långt..
24 svar · 10,6k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kolla på http://www.byggbeskrivningar.se, välj Utvändigt -> Boden och/eller Enkelboden, så får du bra förslag på plint- och bjälklagsplan.
2 svar · 2,9k läst
·
Hammarskallen
Hammarskallen: Vanligt gips är nog ingen hit. Testa utegips. I vår lekstuga har vi masonit och väv. Tunt men det funkar, skruva kan man göra i reglarna! Våtrumsfärg är nog överkurs, SÅ fuktigt blir et inte, skulle vara för att inte möglet ska få fäste, tveksamt.
5 svar · 9,6k läst
B
Badger: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/89982-hur-beraeknas-ytan.html
1 svar · 4,9k läst
L
Lamok: [citat] Japp! Enkel att bygga - enda nackdelen är kanske att väggarna svajjar lite (bara 28mm) så man får hitta lite specialare när man skall hänga tunga saker eller bygga stabila arbetsytor som jag gjort. Se gärna: http://lamoken.blogspot.com för lite bilder av bygget och det (nästan) färdiga resultatet!
12 svar · 11,6k läst
B
BobbyEwing: Det är väl någon variant av den senare idén man skulle ha i så fall. Purus-varianten verkar helt enkelt bara blockera avloppet om olja eller dylikt försöker rinna igenom, jag är ju ute efter ett system som sorterar bort den som i GDS-hallarna, men det kanske är orealistiskt.
5 svar · 4,2k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag limmade på 3.2 oljehärdad masonite ovanpå råsponten just för att få ett mer lättstädat golv. Lim: Sikaflex 11FC (reservation för beteckningen). I skarvarna mellan skivorna är det lämpligt att nåta i (spackla ner) lite Sikaflex.
2 svar · 3,0k läst
A
anders100: Bara lite nyfiken på hur ni gjorde. Är i liknande situation nu. /Anders
1 svar · 4,2k läst
S
styrman1: med en stor port kan du köra in en båt eller ställa bilen i mitten om du vill. två små portar är kass tycker jag. Jag har en port på 4.5 meter och det räcker men är kanske i minsta laget. Kommunen släppte bara till 40kvm så man har nog ett av de minsta dubbelgaragen. Att det skulle bli nån skillnad på värmeförlust er jag inte mycket för. Jag har golvvärme och den magasinerar
7 svar · 3,2k läst
T
trojlee: Någon som har ett garage som är ihopbyggt med huset där takstolarna följer husets riktning om man säger så?... Håller på och ska gjuta platta....skulle vilja ha lite inspiration till bygget sen:D..... / M
0 svar · 1,9k läst
G
gullegrizen: Tänkte nog byta till en begagnad ytterdörr om jag kommer över någon, tills vidare blir det nog tätningslister. Taket består av fackverkstakstolar, dvs jag har ett plant innertak. Eller, om jag sätter glespanel och takskiva får jag ett plant innertak. Det sitter två ventiler i förrådsdel, en på varje långsida. Bor i Småland.
2 svar · 1,7k läst
M
Mats: Inga tips men det var en kul ide väl värd att fundera vidare på. En sån där fristående grill de säljer på byggvaruhusen med liten skorsten kan kanske ändå vara ett tips. Tänkte det kunde vara skönt att slippa röken vid bordet
1 svar · 2,3k läst
·
J
jenfor: Surfa in på Byggmax eller Beijers hemsida så räknar du ut det på ett par minuter.
1 svar · 1,6k läst
N
norrbottenstorpet: Ditt användningsområde för hebret styr troligen också dina val. Hur har du tänkt använda det? Som en extra övernattningsrum på tomten, som sommarstuga eller? Ska det vara någon enklare användning tror jag nog att jag satt det hela på plintar, eller ännu mer kulturhistoriskt korrekt, några välplacerade naturliga grundstenar.
3 svar · 12,7k läst
B
billy_baver: Poängen med friggebodar är att de inte måste vara lika rejält byggda som "riktiga" hus. Men detta är förstås en smått ingen "poäng" om du tänker tanken att bygga så avancerat att huset ska innehålla inrett loft. Istället är det lika bra att du börjar på något rejält från ruta noll. Kolla först traditionen i trakten där du ska bygga! Ett riktigt härbre passar lika illa i
5 svar · 9,3k läst
H
helenag: Hej, är det någon som har köpt och satt upp sorselestugan stortorpet (16 kvm med loft) och är ni isåfall nöjda med den? Funkar den utan isolering? Tycker den verkar prisvärd och fin, men det finns inga interiörbilder på hemsidan. Så bilder mottages tacksamt!
0 svar · 4,4k läst
M
Mats: Det finns särskilda regler för jordbruksfastigheter också. Reglerna där kan jag inte men de är betydligt generösare än för vanlig bostadsbebyggelse. Själv får jag nöja mig med ca 40 kvadrat utan bygglov. Det där ca:t kunde dock tydligen vara rätt flexibelt :)
9 svar · 10,6k läst
M
Malin & Rickard: Hej, Vi behöver sälja en garageport med inbyggd dörr så snart som möjligt. Och behöver köpa en 15 kvm friggebod för ett rimligt pris. Kan tänka oss alla alternativ för ett rimligt pris. Har inget emot begagnat. Snälla hjälp!
0 svar · 3,4k läst
B
borderman: Kommer att bygga om ett varmföråd (Ingång från utsidan) till tvättstuga. Hur anmäler man den nya boytan? Görs detta i bygglovshandlingarna?
0 svar · 1,7k läst
B
Beppo: Jag håller som bäst på att bygga 7,5x13m och det känns som det blir en för stor maskinhall men efter att ha hört diskutionerna här så är jag nu något lugnad.
13 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.