klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Gips är inga problem Det är ju inte så att det komemr drypa av fukt i huset. Tvärtom ! Problemet med att skippa plasten kommer av att man får varm fuktig luft i huset som sedan kan vandra ut i väggarna och kondenseras i isoleringen. Är det då ett permanent uppvärmt hus, där man dessutom bor permanent så kan man då få nedsatt isolerförmånga och tom fuktskador - därför
11 svar · 8,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ingen har den bästa lösningen förstås! Skall du bygga en egen sjösättningsramp? Blir väl lite dyrt, när det finns många i båtklubbar och hamnar. Men OK: Åk och titta i hamnar och båtklubbar. Tag med vattenpass och måttband. Så får du en uppfattning av vad som funkar... Varför uppfinna hjulet igen? //KoW
2 svar · 6,9k läst
J
Johanna J: Intressant att höra hur ni andra har gjort. Nu har vi så gott som bestämt oss för att bygga en carport i stället för garage och då går min idé ändå inte att genomföra. Det blir alltså ett separat hundhus med el indraget. Hundgård byggs i anslutning till hundhuset och sen skall hela tomten på 2700 kvm hägnas in så jyckarna kan vara ute på större yta när vi är hemma och kan
11 svar · 19,1k läst
S
spikers_corner: Inspirationslänk http://www.svo.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=11426
8 svar · 18,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag kommer köra med 45*70 i cc60 som stående väggreglar. Min bod ska bli ca 240x480 invändigt. Skulle det komma väldigt mycket snö kan det vara ide att raka av lite ... ;)
2 svar · 6,7k läst
saturnus
saturnus: Jo det ser stöddigt ut, tomtefan. Visst det går mycket bra att använda 45X reglar som formvirke, det behövs inte så många strävor, som Du nämner. Bäst är att kunna använda reglarna senare i bygget, så går inget till spillo. Vid lägre form, kan man öka avståndet mellan strävorna. Formen hade kanske blivit med komplicerad med cellplast i sidorna.
10 svar · 16,9k läst
Bidda
Bidda: Fungerer kanon, er vår 3. port som har denne løsningen og fremforalt den er billig. Eldste løsning er nå 12 år uten å svikte. Vi har en Nassau industriport, isolerat. Vi hadde også før en Crawford. Ingen fare for skjevdrift hvis du har port med aksling. Motoren bare løser ut kreftene som er lagt inn i spiralfjærene. Porten må ballansere før du sette på motoren.
5 svar · 5,6k läst
H
Helgon: Jag fick betala 66.000kr + moms för 6x10m och då gjorde jag inget själv...
5 svar · 4,7k läst
5.2 racing
5.2 racing: Det finns en ramsa som min svåger har lärt mig;¨ 18-32-är-gott-att-gå. Höjd-djup
8 svar · 26,8k läst
·
joflopp
joflopp: Lika bra att säga det med en gån - det finns fler liknande frågor så kolla sökfunktionen. ;) Tycker man kan dela in verktygen i olika kategorier - "bra att ha" och "måste ha". Kategorin "bra att ha" kan bli hur stor som helst och har man massa pengar så är ju det kul. Är det färdiga plintar eller ska de gjutas på plats? Om de sa gjutas på plats så är ju någon form av billig
1 svar · 5,5k läst
F
Fogarbo: Limträbalkar till en enklare carport, "limmade och skruvade" på varandra gör man lätt själv. Samma gäller för sidobalkar och stolpar. Jag tog programmet på Martinssons Trä för dimensionering, och plussade på några extra cm för nockbalk, sidobalkar och stolpar för säkerhets skull. Så länge man inte skarvar på längden är man säker, då skruvlimningen inte belastas säsrkilt
18 svar · 58,0k läst
R
Rickyticky: Hej, Har ett dubbelgarage med oinredd övervåning. Behöver på utsidan en trappa (ca 2 meter hög) på baksidan. Orkar/kan inte bygga själv efter ritning. Finns det färdiga att köpa ? Halvfabrikat ? MVH
0 svar · 7,1k läst
P
Peter_Klasson: Jag såg denna tråden för ett tag sedan och sparade den bland mina bokmärken, efter en datorkatastrof har jag skaffat en ny och försökte hitta denna tråden. Jag har lagt hela kvällen igår och halva dagen idag innan jag hittade den. Jag har haft stor nytta av de ritningsförslag som det länkades till. Jag hoppas att jag med detta inlägg kan lyfta tråden så att andra kan ha nytta av den
9 svar · 21,1k läst
saturnus
saturnus: För att få till det med ett pulpettak, får du använda limträbalkar med måtten 95X270mm och uppåt, beronde på i vilken snözoon Du befinner dig. Måttet efter 10 graders lutning. Som billy_baver nämner, går det nog inte att finna något vettigt i halvfärdigt, utan bättre att få förslag från någon Arkitekt eller liknande.
3 svar · 5,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Vi har dubbelgarage med dubbel carport framför med sadeltak över hela härligheten. Ingen bostadsdel ovanför dock. Initialt var planen att inreda vinden men i och med byggnadens höjd så lades det på is. Att inreda vinden ovanför carportdelen skulle kräva ett relativt tjockt bjälklag för att rymma den isoleing som krävs där. I carportdelen krävs ju att man isolerar både väggar
1 svar · 4,1k läst
B
billy_baver: Gissar jag rätt? Du vill ha en snygg låg exteriör för att matcha garaget med dess omgivning. Samtidigt är du beroende av högt i tak för att kunna lyfta upp bilen och meka. Visa i vilken miljö garaget ska matcha! Ange vilken frihöjd porten ska ha! Ge oss en skiss hur du tänker dig ordna garagets inre som arbetsplats! Sen kan vi ta itu med takets konstruktion på allvar.
6 svar · 11,3k läst
·
2
Flyttad
2
Flyttad
H
hempularen: Ang KA kontrollplan etc. (lite Off Topic). Ja enligt reglerna så skall du ha en KA och kontrollplan för alla byggen, även om det baar handlar om ett garage. En KA skall ha en viss formell kompetens och vara certifierad (finsn olika nivårer på certifiering). I vissa fall vid enklare byggnation så får bygglovsmyndigheten (som skall godkänna den föreslagna KAn) välja att godkänna någon
8 svar · 22,8k läst
J
JanneL: Om du bara visste vad du går miste om! -:)
22 svar · 16,8k läst
C
cekelundh: Hej! Vi funderar på att bygga en carport för två bilar, ett förråd och en inredningsbar vind, då vi båda jobbar hemifrån och behöver ett kontor (som inte är i hemmet). Vi har ingen aning om att detta ens går att göra eller att få tag på. Än mindre vad ett sådant här bygge kan kosta. Någon som vet eller kan gissa?:confused: MVH, 2 förvirrade nybyggare
0 svar · 3,9k läst
C
casa1863: Tänk på att lägga - typ- lecablock mot betongen för att lyfta väggarna. Jag gjorde misstaget att inte göra det och jag bor på en naturtomt. Följden blir att man får fasadpanelen så lågt att det behövs några rejäla strykningar med grundfärg för att det inte ska "suga upp" fukt från den omkringväxande floran... Ha inte för bråttom och lyssna på alla råd som du/ni kan få. /Carl
8 svar · 5,0k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Jag räknade snabbt ut att jag just nu ligger på en kostnad strax under 1800kr per kvm, men då 'ingår' också en stor carport framför. Summan kommer att öka något för fortfarande är inte taktegel, dörr och portar inköpta.
1 svar · 3,3k läst
T
Tony's: Hej på er Skulle vilja få hjälp me att hitta en bra garagelösning till ett dubbelgarage med förråd/pannrum baktill. Är det någon som byggt ett och eventuellt har någon ritning kvar? Vad kan priserna ligga kring på ett garage med platta?
0 svar · 3,8k läst
J
JanneL: Citat: " Men väggarna kommer ju då inte att stå på plattan alls, utan bara på ramen." Att väggarna står på ramen som du skriver är ju i princip likadant som ett hus som står på sin källarvägg. Inget konstigt i det. Tycker inte det låter så förtroendeingivande att mura direkt på paddad mark och sedan fylla mer makadam i ramen du gjort. När du skall padda där inne trycker du nog
1 svar · 4,3k läst
M
Mats: Kom ihåg att räkna med väggarnas tjocklek också. En 7 meters platta räcker ju till ca 6.60 invändigt så jag skulle säga 7-8 meters bredd på plattan och ca 6 meters längd. Detta för bilarna och sen tillkommer förrådsdelen
9 svar · 5,8k läst
O
OlaE: Dvs. ungefär som 2 st Volvo V70........ /Ola
3 svar · 4,9k läst
·
B
Bengt Norell: Jo det var tröskeljärn jag menade, tack för hjälpen ! Bengt
4 svar · 11,2k läst
sennen
sennen: Förlåt, dajjes... Det var inte min mening att kapa din tråd. Jag ber om ursäkt! /Martin
8 svar · 9,1k läst
I
Igelkotten: Oj, hade tänkt inom 150 tusen, hur är det om man lämnar bildelen oisolerad,och förrådsdelen isolerad? kanske kommer undan med lite där.
2 svar · 3,8k läst
M
Mats: Du ska ha tombolan :) Betongen är såpass tjock att vispen inte orkar med om det är riktig betong. Åtminstånne inte om du inte har en riktig omrörare
9 svar · 17,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.