Är det möjligt?

- 70m2 (10x7)
- Golvvärme (från villan).
- Enkelport, 2-bilsmodell.
- Köpta pulpetstolar
- Lecastomme
- Avlopp, och brunn x 2
- Takpannor

Givetvis bara materialkostnad.

Snarare det dubbla.

Plus moms menar jag.

Njae inte 200 000 väl?

Ska vi räkna?

Jag börjar:

Lecastomme - 210 :- / m2. 120m2 = 25200.

Anders anders, fel av mig. Putsen skall inte stå med.

Mikael_L
26 st 1,2 meters 300mm kantelement, 8450:-
4 st hörnelement, 300mm 1820:-
114 kvm EPS 100, 100mm, dvs 200mm total isoleringstjocklek, 12540:-

isolering under platta, 22810:-.
Priser från Beijers, dvs troligen billigare med annan leverantör.

Mikael_L
Begagnade takpannor från blocket t.ex.. 1 eller 2 kr /styck.
ca 120 kvm, = ca 1200 pannor = 1200 - 2400 kr.

Det känns svårt att hamna under 100'. Jag byggde precis som ni, men lite mindre, bara 50 kvadrat, och med direktverkande el istället för värme från huset, men totalkostnaden hamnade på 165' till slut. Allt material köptes nytt från företrädelsevis ByggMax, men även Bauhaus, SKANSKA, Genevads Cellplast och Beijers.

Jag har givetvis inte räknat i detalj, men jag kan lätt jämföra med mitt eget bygge. 72m², och det kommer att sluta nånstans på 200'. Då är ändå mitt bygge billigare på flera punkter:
- Golvvärme (från villan) - jag har ingen golvvärme.
- Enkelport, 2-bilsmodell. -jag har "1-bilsport"
- Köpta pulpetstolar - jag har snickrat dem själv.
- Lecastomme - jag har trästomme, som jag förutsätter är billigare än Leca.
- Avlopp, och brunn x 2 - jag har 1 brunn
- Takpannor - jag har shingel

Så på flera punkter är ert bygge dyrare. Jag förutsätter att ni menar att köpa nytt byggmaterial. Vill ni leta på begagnatmarknaden blir det självfallet billigare, men då är det ju meningslöst att försöka gissa vad det kostar.

Ni har inte med någon isolering i listan. Eftersom ni ska ha golvvärme bör det väl isoleras?

Mikael_L
andersmc skrev:
Ni har inte med någon isolering i listan. Eftersom ni ska ha golvvärme bör det väl isoleras?
Kanske har tänkt nöja sig med LECAns isolervärde !? Iofs rätt dåligt, men med ett lågtempererat garage kanske OK...

Annars blir till att plussa på både reglar, isolering och innerväggsskivor ! :(

Nöjer mig med lecans isolervärde. Det ska, som du säger mikael, bara vara lågtempat. Hade jag inte haft så bra pris på vvsarn och materialet så hade jag valt bort det.

Har du platt takkonstruktion Anders?

Mikael_L: Priserna på Lblock och cellplasten stämmer hyfsat med den offert jag fick från beijer, min va nån tusing mindre utan rabatten.

Jag inväntar offert från nässjö takstolsfabrik, får se vart vi landar. Pulpetstolar måste va enklare än sadelstolar, att spika själv?

Men det känns helt klart, rätt svårt att komma kring 125 INKL moms.

Jag har en jobbarkompis som är snickare och han har gjort ALLT själv på sitt lösvirkegarage, har alltså inte köpt in en timme varken maskin eller arbetskraft. Hans garage är ungefär samma storlek som ditt och materialkostnaden var totalt 175.000:-.

Då är ALLT material inräknat, från makadamen under plattan, isolering, kantelement, golvvärmeslingor, virke köpt direkt från sågverk, utegips, isolering i väggar (I tak återanvände han sågspån från det gamla garaget), eluttag och kabel från Byggmax, Hörmann garageport, plåttak osv.

Att bygga billigare än vad han gjort är nog inte möjligt om man inte har VÄLDIGT bra rabatter på allt.

Det innebär att du är snickare med? :)

Är också i branchen. Så rabatter och nollvision på arbetskostnad är ett faktum/måste.

Men som tidigare inlägg - 125´ är nog kört med den standarden som nämnde i första inlägget.

[oftopic]
Hehe! :)
Nej jag är inte snickare men han som är det har fått reumatiska problem så han kunde inte fortsätta som snickare utan jobbar med bioteknik istället.
[/oftopic]

JohanOLinda skrev:
Har du platt takkonstruktion Anders?

Jag inväntar offert från nässjö takstolsfabrik, får se vart vi landar. Pulpetstolar måste va enklare än sadelstolar, att spika själv?
Näe, det är vanligt sadeltak. Pulpettakstolar är kanske lättare att spika, men det är nog marginellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.