Hej, här kommer ytterliggare en dimensioneringsfråga vad det gällder friggebodar.
Jag har tänkt att bygga enligt den bifogade snygga skissen, med ett litet trädäck längst den ena långsidan, har tänkt att använda 45x195 virke till bärlinor runt om, samt 170 eller 195x45 till golvbjälkar.
Frågan är om det behövs en fjärde plintrad på mitten under boden (streckat på skissen), eller om man klarar sig ändå, blir ju plintar så det räcker i alla fall tycker jag
Eller kanske någon annan lösning? var ett tag inne på att bygga med tre bärlinor på längden, och centrera den mittre istället, för att fördela ut vikten från golvbjälkarna bättre, men då får jag inget riktigt stöd under den främre långsidan istället, så det faller nog på det.
Tacksam för synpunkter och idéer.
Jag har tänkt att bygga enligt den bifogade snygga skissen, med ett litet trädäck längst den ena långsidan, har tänkt att använda 45x195 virke till bärlinor runt om, samt 170 eller 195x45 till golvbjälkar.
Frågan är om det behövs en fjärde plintrad på mitten under boden (streckat på skissen), eller om man klarar sig ändå, blir ju plintar så det räcker i alla fall tycker jag
Eller kanske någon annan lösning? var ett tag inne på att bygga med tre bärlinor på längden, och centrera den mittre istället, för att fördela ut vikten från golvbjälkarna bättre, men då får jag inget riktigt stöd under den främre långsidan istället, så det faller nog på det.
Tacksam för synpunkter och idéer.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nu uppskattar jag, men det känns helt onödigt. Naturligtvis beror det hela på vilka typer av laster du kan förvänta dig på golvet. Byggnadens linjelast och ev. snölast kommer ju ned via väggarna/ramvirket och hamnar på de plintar du ritat upp. Att 195s virke inte skulle kunna hålla golvet på 2,8 m och dess laster ser jag som orimligt. Men å andra sidan, det är aldrig fel att bygga stadigt.
Kolla på http://www.byggbeskrivningar.se, välj Utvändigt -> Boden och/eller Enkelboden, så får du bra förslag på plint- och bjälklagsplan.
Klicka här för att svara