Hej!

Har ett garage med inv. mått 4.2 x 9.0 m. I bakkant finns en mellanvägg som skapar en förrådsdel på ca 13 m2. Ytterväggarna är isolerade med 120mm skivisol och det sitter plastfilm och gips invändigt. Mellanväggen är 70 mm och isolerad. I mellanväggen sitter en vanlig innerdörr. Plattan är oisolerad. Taket är i nuläget oisolerat.

Garagedelen har jag inte för avsikt att värma upp, däremot önskar jag hålla förrådet frostfritt. Vad är då lämpligaste sättet? Funderar på isolera taket i förrådet, på så sätt får jag ju ett helt isolerat förråd, förutom dörren då...

- Behövs det någon värmekälla för att hålla plusgrader i förrådet året runt? Behöver inte vara mer än ca 5-10 grader.

- Måste jag ha plastfilm i mellanväggen?

- Måste jag byta ut innerdörren mot en isolerad dörr?

- Hur blir klimatet i ett sådant förråd? (Fuktigt osv.?)

Alla tips och kommentarer välkomnas!

Tack på förhand!

Som jag kan se det så är 3 av 4 väggar i nuläget isolerade med 120mm och den sista mot garaget isolerad med 70mm. Du kan lägga på en 45 på tvären och isolera så har du lite till där. Taket är väll till att plocka ner takskivorna om du har några och så trycka upp en luftspalt mellan takstolarna och så 120 isolering. Dörren är väll lite haken men jag skulle gissa på att du kan klara dig med nya tätningsband men för säkerhets skull skulle jag sätta i en begagnad ytterdörr eller så.

Uppvärmingen är ju lite beroende på vart i landet du bor men generellt så skulle det väll vara bra med ett litet element.

Plasten har väll ingen direkt funktion att fylla då du inte har någon ordentlig värme eller vatten i det utrymmet.

Det kan nog bli lite rått men det är ju lite beroende på hur ventilerat det är. Där möts ju problemena. För att få ett bra självdag måste ju ha värme och självdraget kyler så det är ju lite av en kompromiss med ekonomin.

Tänkte nog byta till en begagnad ytterdörr om jag kommer över någon, tills vidare blir det nog tätningslister.

Taket består av fackverkstakstolar, dvs jag har ett plant innertak. Eller, om jag sätter glespanel och takskiva får jag ett plant innertak.

Det sitter två ventiler i förrådsdel, en på varje långsida.

Bor i Småland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.