Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
ByggaNytt: Det går ju tyvärr inte att bygga bort denna köldbrygga så det är bara att bita ihop!
KnockOnWood: Det kommer att kosta ca 30 000. Beroende på storlek, utförande, inredning mm kan det så klart avvika. Detta är vad jag har fått betala för en "arrenderad" sjöbod på västkusten. Tom, inga installationer. En dörr, ett litet fönster. Hope this helps. //KoW
Tjacko: [citat] Glaspartier är ju bara en fråga om det är isolerglas av någorlunda kvalitet. Jag har på huset 11m glasvägg med dörrar och inget kallras eller liknade. Till friggan (som jag gjort) är det bara 10cm issolering och den är inte vinterbonad även om det går att använda den kortare perioder även under vintern. Så jag kommer satsa på billigare fönsterparier som oftast också har
bjernler: jag håller på att bygga ett garage på 7,8*6 meter. ska rymma 2 bilar samt arbetsbänk och förvaringshyllor för delar.
ltz: Var bygger du?.. Jag har en "skånelängeformat" garage på gång där jag kan behöva ha in traktorer t,ex. Ställer vissa krav på port. Har räknat lite på leca vs trä. Med leca får du hyffsat snabbt upp en vägg som är bärande & isolerande. Kan vara värt att fundera över. Vidare är leca inte så dyrt.. 19x19x59 ligger på 20:- blocket. 8,3 block per m2.. 19cm borde väl räcka för
Beppo: Polacker eller så. Svarta löner eller gud vet vad. Kanske har du specat dåligt vad det är du vill ha och dom offererar sämsta möjliga standard. 40m2 garage om man bara gör en grusbädd under plattan och ett mellbygarage eller liknande troligen något sämre. Eller så är det en carport med förråd som dom slår på någon billig panel på bildelen. Det finns många varianter. 40m2
bergstrollet: Det slutade med att vi fick betala 2000 kr mer för den tjockare isoleringen (1000 kr/port). Jag tyckte att det var prisvärt att betala 24 000 kr för två portar med motor (2500 x 2134). Det kändes mer gediget med de tjockare portarna.
Mercafreak: DÅ vart boden uppe iaf. Har knäppt lite bilde rpå hela byget. Kommer att lägga upp det sen när allt är målat å klart. Ska änven lägga takpannor å lite plåtning...
JanneL: Tycker inte det låter som något bra förslag att inte gjuta ett golv. Läste för flera år sedan om en person som byggt garage till sin veteranbil. Han hade styrning av temp för att hålla en jämn värme och dessutom en avfuktningsanläggning för att få ett bra inomhusklimat i garaget. Om detta var nödvändigt eller inte kan jag inte svara på, men. markfukten torde du ju inte komma
TurboDykarn: [citat] Den delen av verkstaden kommer ha kontor samt pannrum ovanpå sig. Det kommer alltså inte handla om några jättestora laster ovanför den delen som källaren kommer vara!
sheriffen: ställ den på lecablock och hissa ev. upp den med domkraft om den skulle börja luta... det är ju ingen tyngd i en frigga.
Dahlino: mest förvaring ska det vara så då struntar vi i plasten! tack f hjälpen! johanna
Morabo: Tack för era svar. Hade tänkt en färdigbyggd som bara är att ställa på plats. Men det är ju en frågan om pris. Önskar dessutom en som inte är timrad...
eddy: Hej jag undrar om hur dyr en garageplatta kan bli? plattan kommet att bli 36kvm stor. det är berg direkt under jorden ca 1-3 dm ner. jag behöver inte ha plattan issolerad. räcker det att gjuta direkt från berget ca 15cm tjock platta eller måste man ha grus under? räcker 15 cm eller hur tjock måste plattan vara för att hålla ?
Mats: Jag är inte heller kunnig inom området men jag tror att du behöver ett lager skivor till i taket
Sommartorparn: Har nu varit o tittat på Bauhaus bodar. Tyckte fönster o dörrar verkar vara minst sagt smäckiga. Funkar det att ha glasruta i träram utan kittning. Med bara lite silikonlim? Och hur länge dröjer det innan dörren skevar? Konstruktionen i övrigt var som jag förväntade mig, men inte fönster o dörrar. Förstår inte att dom måste vräka på med någon slags verandaliknande dörr med
atelli: Det blev Crawford-portar. Takskjutport, svarta, kommer inte riktigt ihåg vilken model.... men det kostade i runda slängar 19' inkl montering. Enligt Cr så var det inga problem med svarta portar, särskilt inte om de inte låg i rakt söderläge.
chassefrasse: Hej! Tänkte höra om någon här har erfarenheter av att själv slå upp en färdig byggsats från Björklidens? Vore även väldigt tacksam för svar om priser på deras fönster och dörrar, hittade inga prisuppgifter alls om det på deras hemsida? Tacksam för svar!
Mats: byggnormen säger väl 200 mm isolering? Bygger vi då en vägg med en gips på insidan så är det 213 mm. En utegips på det plus 22 mm luftspalt och 2 mm panel ger då ca 270 mm vägtjocklek.
jenfor: Du har rätt. De 1500 kr/kvm jag skrev avser grund med golvvärme (=mer isolering). Sedan är det ju alltid prisskillnad mellan en byggsats och lösvirke. Lösvirke blir såklart billigare även om det blir mer spill. Däremot tar det längre tid att bygga garaget så det beror ju på hur mycket fritid man har... :)
Mikael_L: Jag tänker leja markarbeten som kräver grävare. Packning av fyllnadsmaterial och makadam har jag inte bestämt än (alternativen är leja även det = plan packad yta, hyra en padda och packa själv, köpa en beggad padda som jag säljer när alla arbeten är klara (garage, hus, uppfart och gångar, plattläggningar osv)) Sen har jag tänkt att sätta form själv och gjuta själv, (med
Ferides: Har du sett de här från sju små hus http://www.snovit.nu/sjusmahus.html
Kiwi: Ja, det låter högt. Materialet för min platta på 50 m^2 gick på runt 45'. Inklusive transporter av 24 ton singel med 3 lastbilar och en cement-snabelbil för cementen. Med andra ord tar dom ordentligt betalt för arbetet eller så bor du i ett högprisområde. Oh, såg att dom lade ner golvvärme oxå för det priset, ok, lägg på 10' då, så blir det ändå dyrt.
AnRed: Blås på! Hur stor garage man än har tycker jag det är bäst att hålla trädgårdsredskap borta. Särskilt som du verkar ha intresse för hobbybilar. Har själv precis flyttat till hus med intilliggande dubbelgarage och planerar redan för bod. Där vi bodde förr hade vi den billiga varianten, ett stort irritationsmoment. Hur noga man än var med monteringen fanns det ingen styrsel i
Bumler: Tackar för snabbt och konkret svar! Jag har funderat i ungefär samma banor med en kombination av plank och spännband för att räta upp och stabilisera stommen inför lyftet. Spännbanden tänkte jag mig i kryss för att räta upp. Som ofta sker har tidigare ägare kapat bort en del i stommen och det blir ju sällan bra efter ett par årtionden. Snedsträvor sknas nästan helt så hela rasket
AnRed: Jag har hittills satt glasfiberväv och lagt klinker i förrådsdelen av garaget. Tänkte fortsätta med det i resten av garaget. Före väven spacklades det med spackel avsedd för våtutrymen. Väven grundmålades och täckmålades med våtrumsfärg (även tak). Jag primade runt golvbrunn och på golvet utmed väggarna. Därefter kletade jag in fiberremsa i springan mellan golv och vägg med
klaskarlsson: [citat] Gips är inga problem Det är ju inte så att det komemr drypa av fukt i huset. Tvärtom ! Problemet med att skippa plasten kommer av att man får varm fuktig luft i huset som sedan kan vandra ut i väggarna och kondenseras i isoleringen. Är det då ett permanent uppvärmt hus, där man dessutom bor permanent så kan man då få nedsatt isolerförmånga och tom fuktskador - därför