8 007 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Enkla takstolar med spännvidd 1.9 meter?
Jag har tänkt snickra ihop enkla takstolar med takvinkel 22 grader och spännvidd 1.9 meter. Hur enkla kan dessa utformas, lättast vore ju att bygga dessa som ett upp-och-nervänt V som vilar på bärlina/hammarband, tror ni att detta räcker för tegelpannor? I sådana fall, vilka dimensioner på virket bör jag använda, och hur ska de två "benen" snickras ihop, spikplatta?
Om takstolarna ska byggas något rejälare, vad bör jag i sådana fall lägga till?
Om takstolarna ska byggas något rejälare, vad bör jag i sådana fall lägga till?
Kolla på http://www.byggbeskrivningar.se under Enkelboden resp. Boden. Där finns det förslag på takstol med dimensionering.
Om du inte sätter en balk i nocken, på stöd i bägge gavlarna och ev i mitten med, så blir det svårt.
En bjälke i underkant av takstol är nog ett måste annars, som tar upp de krafter som annars kommer pressa isär långsidorna på huset/boden.
Denna bjälke är möjligt att flytta upp en bit på takstolens överramar, ifall man samtidigt ökar dimensionen på dessa lite.
Jag kan dock alldeles för lite för att kunna råda dig i faktiska dimensioner!
Går det att sätta en bjälke i underkant, en underram typ, så kan jag ge ett förslag på dimension.
En bjälke i underkant av takstol är nog ett måste annars, som tar upp de krafter som annars kommer pressa isär långsidorna på huset/boden.
Denna bjälke är möjligt att flytta upp en bit på takstolens överramar, ifall man samtidigt ökar dimensionen på dessa lite.
Jag kan dock alldeles för lite för att kunna råda dig i faktiska dimensioner!
Går det att sätta en bjälke i underkant, en underram typ, så kan jag ge ett förslag på dimension.
Klicka här för att svara