tänkte ta oskulden på detta forum. Jag läser här ofta, men detta är mitt första inlägg.

Jag och min sambo köpte ett hus i april. I besiktningsprotokollet fanns det en anmärkning om en fuktskada i garaget, som är isolerat och ouppvärmt. Färgen och pappen har släppt på vissa ställen, och väggen var fuktig. När vi gick igenom protokollet med besiktningsmannen så rekommenderade han oss att byta gipsskivor, och ifall isoleringen var fuktig så skulle vi byta den också.

Idag började jag ta bort gipsskivorna. Isoleringen "innehåller" något svart. Det ser ut som jord och det är löst, dvs. det är inte själva isoleringen som är svart. Jag öppnade upp plasten och kände på isoleringen och det verkar som den är torr. Vad kan det svarta vara? Ska jag byta isoleringen också? Se bifogad bild.

En annan sak som jag tänkte på var att det var plast i mellan isoleringen och gipsskivorna. Jag trodde att man skulle ha någon form av vindpapp när man hade ett ouppvärmt utrymme. Det har jag lärt mig här :). Garaget är från 1974, det kanske var standard med plast då.....

En liten summering av mina frågetecken.

1) Vad är det svarta?

2) Ska jag byta isoleringen?

3) Ska jag ha plasten kvar?

4) Räcker det med att fixa de skivor som ha märkbara fuktskador eller ska jag åtgärda hela garaget.

• Bild 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mitt ouppvärmda garage har utifrån:
panel, vindpapp, isolering, ångskyddsplast, gips...
det svarta ser ut att vara antingen nåt bränt från tillverkningen av isoleringen eller så kan det vara skräp/mögel, hur luktar det?

vad har du på andra sidan isoleringen kan vara intressant att veta.

J
Har man fukt brukar man någonstans kunna se "fukt märken" på reglarna.

Ser ut som mögel, svårt att veta vad det skulle kunna vara annars. Och det är korrekt att det inte ska vara plast i ett ouppvärmt utrymme!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.