Min Clopaydörr är 4.5 meter bred. då får man in två bilar brevid varann för natten eller en i mitten när man ska byta däck.

Om man vill ha en större port och möjlighet att köra in två bilar, vilken är minsta tänkbara bredden då? funkar det med 4 m eller blir det för trångt?

Beror på hur nära porten bilarna ska stå. Står de några meter in så kan man ju ratta lite men annars vill jag nog ha minst 5 meter

C
2500x2750, kommer det se tokigt ut tror ni? BxH då.. Bredden är bestämd, men jag kommer ha 3 meter i tak, så jag kan ändra där som jag vill än så länge.

Robban66 skrev:
Om man vill ha en större port och möjlighet att köra in två bilar, vilken är minsta tänkbara bredden då? funkar det med 4 m eller blir det för trångt?
Räkna inte med att 4 meter räcker för att få in två bilar. Jag har 4m port och 5 meter brett garage. Jag har aldrig kört in två bilar, men det är möjligt att det kanske går om man trixar en del.

Spoon195 skrev:
...enda anledningen till en bred port som jag kan se är det estetiska...en vanligt personbil är ju inte mer än max 2 meter bred....ofta inte ens det.

Därimot är ju höjden lite jobbig den dagen man köper sin Navara med feta extraljusen på taket....:)
Jaså? annars skulle jag nog vilja påstå att dom flesta icke småbilar är minst 2meter mellan backspeglarna och går man upp ett snäpp till på suvar mm så är inte 220-230cm ovanligt (min jeep är 255)

Det håller jag med om. Volvon är ca 1.80 + backspeglar

I min förra bostadsrätt var garageportarna 2.26 invändigt och det var lite jobbigt att köra en Volvo S60 in och ut flera ggr (hade ingen vanlig parkeringsplats, endast garage) dagligen.
Jag hade ca 5cm mellan speglarna och karmarna på var sida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.