5 662 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Slagport eller skjutport?
Hej!
Tänkte höra om någon har erfarenhet av portar på lador eller maskinhallar? Jag skulle behöva port för en öppning med måtten 6m bredd och 3,2 m höjd.
Skjutport kan man ju bygga, men beslagen är vansinnigt dyra.
Slagport har betydligt billigare beslag (1m långa hakgångjärn), men håller ca 3m breda dörrblad och hur bör man bygga portramen (plåt på utsidan) så att de inte slår sig?
Hoppas någon har erfarenhet av detta!
Tänkte höra om någon har erfarenhet av portar på lador eller maskinhallar? Jag skulle behöva port för en öppning med måtten 6m bredd och 3,2 m höjd.
Skjutport kan man ju bygga, men beslagen är vansinnigt dyra.
Slagport har betydligt billigare beslag (1m långa hakgångjärn), men håller ca 3m breda dörrblad och hur bör man bygga portramen (plåt på utsidan) så att de inte slår sig?
Hoppas någon har erfarenhet av detta!
I det fallet så skulle jag säga att det krävs en svetsad ram för att hålla. Troligen med ett insvetsat diagonalstag också. Utmaningen blir att få gånjärnsfästet i väggen att sitta kvar utan att böja sig
Jo, tungt skulle det bli för gångjärnen, men om man svetsar kanske profilerna (fyrkantsprofil?) inte behöver ha så stor dimension? Blir svetsad ram vridstyv? Nackdelen med denna konstruktion är att jag troligtvis är världens sämsta svetsare ;-) Fulare svetsfogar får man nog ägna ett helt liv åt att leta efter...
Då har du inte sett mina
. Tror det är 16 år sen jag höll i en svets senast.....
Svetsar du ihop en ram av fyrkantrör så lär den bli hyffsat vridstyv.
Jag skulle nog hellre ta 40X40 och tunnare väggar än klenare dimensioner med grövre gods. Bättre låta formen jobba för sig än mängden matrial
Svetsar du ihop en ram av fyrkantrör så lär den bli hyffsat vridstyv.
Jag skulle nog hellre ta 40X40 och tunnare väggar än klenare dimensioner med grövre gods. Bättre låta formen jobba för sig än mängden matrial
Skulle rekommendera skjutport i ditt fall, såvida du inte tänkt att använda mycket grova gångjärn, 3x3,2 meter är för stort för slagport enl. min mening.
Tänk också på att det blir on otrolig vindlast på ett sådant blad och kan bli farligt om det manövreras av exempelvis barn eller står olåst.
Ramen blir stabil med svetsade fyrkantrör.
Tänk också på att det blir on otrolig vindlast på ett sådant blad och kan bli farligt om det manövreras av exempelvis barn eller står olåst.
Ramen blir stabil med svetsade fyrkantrör.
Klicka här för att svara