6 259 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Luftspalt i tak, nockventilation friggebod?
Hej håller på med friggebodsbygge. Har valt att bygga med takåsreglar istället för traditionella takstolar. Det blir 5 takåsreglar. På dessa reglar ligger sedan 70x45tvärreglar från nock till takfot och sedan är tanken att det skall ligga spont eller liknade på dessa tvärreglar. På takåsreglarna under 70x45 reglarna tänker jag fästa vindskyddsväv. Det ger mig en luftspalt på 7cm.
Nu till själva frågan, räcker detta för att ge vettig ventilation? Man läser ju massa om nockventilaton men detta rör sig om ett tak på ca 4,5 m i bredd och det är ju inte nån tvär vinkel det skiljer bara 60 cm mellan väggenshöjd och högsta åsregeln. Det är ca19 graders vinkel.
Jag skall ha papptak och tycker det verkar lurigt med nockventilation, hoppas på att det kommer blåsa rättigenom luftspalten dvs från takfot till takfol i mitt lilla tak och ge den ventilation jag behöver, om inte hur skall jag lösa ventialtionen?
Mvh
Christian
Nu till själva frågan, räcker detta för att ge vettig ventilation? Man läser ju massa om nockventilaton men detta rör sig om ett tak på ca 4,5 m i bredd och det är ju inte nån tvär vinkel det skiljer bara 60 cm mellan väggenshöjd och högsta åsregeln. Det är ca19 graders vinkel.
Jag skall ha papptak och tycker det verkar lurigt med nockventilation, hoppas på att det kommer blåsa rättigenom luftspalten dvs från takfot till takfol i mitt lilla tak och ge den ventilation jag behöver, om inte hur skall jag lösa ventialtionen?
Mvh
Christian
Redigerat:
Den lösningen jag skickade är ju med nockplåt... men jag vet inte om jag kanske skiter i det .. tror inte det behövs på mitt lilla tak... dock ändrade jag mig så jag kör inte vindväv... blev skivor istället o de tål ju om det skulle trilla ner lite snö och skyddar ändå isoleringen...
Ja under plåt eller tegelpannor. Man kan inte bara ha papp å stopparna. Det kan tryckas upp vatten när det blåser eftersom takvinkeln är så liten.pjkw skrev:
Jag har mögelstopparna under plåttaket på vår friggebod.
Du kanske kan borra massor med hål genom väggen längs med taknocken å sätta insektsnät för. Det gjorde svågern när jag påpekade att de kankse skulle ha luftspalt....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden