Är på gång att äntligen försöka få ordning på det tidigare stökiga garaget. Garaget kommer ej användas för bilförvaring utan till cyklar, reparation av cyklar, trädgårdsredskap och enklare snickeriarbeten.

Golvet är idag i rå betong utan ytbehandling, på en spolkant syns lite kalkutfällning men i övrigt är golvet i bra skick. För att slippa ett ständigt skitigt golv funderar jag på att använda mig av dammbindare, någon som har goda/dåliga erfaranheter av det? Vilka fabrikat är att föredra?

Jag kan också tänka mig att måla golvet, några tips om fabrikat och lämpliga färgnyanser till ett garage där några väggar är vitmålade och några murade i gult tegel.

Jag har använt mig av dammbindare /betongförstärkare. 1200 kr till 75 kvm. nöjd så här långt. Fick på lite för mycket i andra omgången men annars blev det bra!

Oxanolja har jag använt i 2 garage och tänker så göra i mitt nuvarande också när det är klart. Binder damm och ger en bra yta i förhållande till pris tycker jag. Måla kan man göra men när jag kollat på färg som tål garagedomkrafter och annat så blir det dyrt, väldigt dyrt :) så snyggt behöver inte jag ha, räcker om det blir lättsopat.

Testade några sk miljöfärger/vattenbaserade i vår verkstad/garage/bilrep....dagen efter så hade allt lossnat :-(
Fick tips om ÖBs grå golvfärg, första gången målades de med lacknafta i för att de skulle bli lite tunnare och tränga ner bättre, sen efter några dagar målades det igen,

Nu 1 år efter är golvet lika fint o lättstädat,

Priset är som övriga ÖB produkter, klart överkommligt.

/Joakim

Jag har använt dammbindare/betongförstärkare på mina 50 m2 garagegolv. Efter 5 år är det fortfarande otroligt lättstädat. Använde betongförstärkare från PLS i Skövde.

En bil med dubbdäck och en bil utan i dubbelgaraget, syns inte någon skillnad på golvet trots att bilen med dubbdäck åker in och ut genom samma port hela vintern.

Känns bra också att betongen kan fortsätta andas på ett naturligt sätt, inga inbyggda fuktproblem.

Är det någon skillnad om det är ett varm eller kall garage som man målar golvet:blushing:

Om det är ett kallgarage med med mycket fukt och kondenspunkten nära nere under golvytan är det nog svårt att få bra inträngning och fäste oavsett olja/färg. Färg kan då lätt 'flagna'. Men är plattan torr och temp minst det som krävs enligt färgburken borde det gå bra.

Plattan är torr inte fuktig
Garaget är ca 10 år och väl isolerad har stängt av el-värm,och ämnar att mål/ lacka golvet nästa vår/sommar, blir det lika hållbart om jag har värme eller inte värme efter behandlingen.

Använde biltemas epoxifärg. Blev kalasbra. Väldigt lättstädat nu.

Saxpy skrev:
Använde biltemas epoxifärg. Blev kalasbra. Väldigt lättstädat nu.
Jag med. Den är ok.

skönt att några vågar använda biltema produkter och har positiva erfarenheter, nu blir det bara att rensa garaget i vinter och välja färg

Finns en del trådar om just biltemas färg om man vill läsa mer.

Saxpy skrev:
Finns en del trådar om just biltemas färg om man vill läsa mer.
Tack vare dessa valde jag just Biltemas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.