5 502 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Tips och råd inför bygge & målning av utedusch
Skall bygga mig en rejäl utedusch i en slänt på torpet
skall plinta upp och bygga en redig pjäs med omklädningsdel och duschdel
ev. skall den få plasttak som kommer att vara öppningsbart
annars kommer den att vara öppen
frågan är nu hur jag skall göra med målning av den
vill ha faluröd utsida med vita knutar så att den matchar resten av byggnaderna
frågan är då bara hur jag skall göra invändigt
- Måla och i så fall med vilken färg ?
- Klä duschdelen med plåt och låta resten vara trärent ?
- Eller skall jag bygga hela duchen med tryckt virke och sedan spika panel
utanpå som jag målar på utsidan ?
Kom med tips och idéer tack
skall plinta upp och bygga en redig pjäs med omklädningsdel och duschdel
ev. skall den få plasttak som kommer att vara öppningsbart
annars kommer den att vara öppen
frågan är nu hur jag skall göra med målning av den
vill ha faluröd utsida med vita knutar så att den matchar resten av byggnaderna
frågan är då bara hur jag skall göra invändigt
- Måla och i så fall med vilken färg ?
- Klä duschdelen med plåt och låta resten vara trärent ?
- Eller skall jag bygga hela duchen med tryckt virke och sedan spika panel
utanpå som jag målar på utsidan ?
Kom med tips och idéer tack
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Kanske inte så bra svar, men dock ett svar.
Vi bodde i husvagn från april till december innan vårt hus blev klart. Vi hade då en dusch utomhus och duschade i alla väder från minusgrader och snö till heta sommardagar.
Det vi kunde konstatera är att det blir ohyggligt mycket varm ånga/dimma samt att det var mycket skönt att Hä ett tak som skydd mot regn och snö.
Vår utedusch bestod av ett glest golv av tryckimpregnerat virke och ett tak av vågig plast. På golvet stod en duschkabin som vi hade köpt begagnad för 500kr inkl. blandare och dusch.
Fungerade utmärkt den tid vi hade duschen. Duschkabinen var extra bra eftersom man kunde stänga till för kalla vindar.
Vi bodde i husvagn från april till december innan vårt hus blev klart. Vi hade då en dusch utomhus och duschade i alla väder från minusgrader och snö till heta sommardagar.
Det vi kunde konstatera är att det blir ohyggligt mycket varm ånga/dimma samt att det var mycket skönt att Hä ett tak som skydd mot regn och snö.
Vår utedusch bestod av ett glest golv av tryckimpregnerat virke och ett tak av vågig plast. På golvet stod en duschkabin som vi hade köpt begagnad för 500kr inkl. blandare och dusch.
Fungerade utmärkt den tid vi hade duschen. Duschkabinen var extra bra eftersom man kunde stänga till för kalla vindar.
Min bror hade en begagnad duschkabin som han spikade upp trä runt omkring för att den skulle se lite snyggare ut.
Han hade även en varmvattenberedare monterad på ena sidan så han hade varmvatten. Så hade han i 2 år när han byggde om sitt torp utan vatten och avlopp till dubbelt så stort och vatten och avlopp invändigt själv.
Användes alla månader som det inte var minusgrader ute.
Han hade även en varmvattenberedare monterad på ena sidan så han hade varmvatten. Så hade han i 2 år när han byggde om sitt torp utan vatten och avlopp till dubbelt så stort och vatten och avlopp invändigt själv.
Användes alla månader som det inte var minusgrader ute.
Vilken fegis.Rosten1000 skrev:Min bror hade en begagnad duschkabin som han spikade upp trä runt omkring för att den skulle se lite snyggare ut.
Han hade även en varmvattenberedare monterad på ena sidan så han hade varmvatten. Så hade han i 2 år när han byggde om sitt torp utan vatten och avlopp till dubbelt så stort och vatten och avlopp invändigt själv.
Användes alla månader som det inte var minusgrader ute.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden