Hej.
Ett lite halvjobbigt problem har uppstått.
Håller på med mitt garagebygge, 50 kvadrat dubbelgarage.
Porten kommer nu i mellandagarna och jag behöver därför förbereda för denna.

Som tanken är just nu är att garaget får vara kallgarage fram till hösten då jag ska utomlands längre perioder så har helt enkelt inte tid eller pengar att isolera garaget.
Behöver dock slutbeviset från kommunen så att bilen kan stå inne under tiden jag är borta.

Porten som nu ska monteras invändigt och därför var nu tanken att jag skulle isolera, plasta och sätta osb och gips på väggen där porten ska sitta för att helt enkelt slippa plocka ner porten igen till hösten, en 5,1 meter bred port så den vill jag gärna slippa plocka upp och ner.

Vad säger experterna, löper jag någon risk med att bara göra klart en vägg på insidan?
Jag är mest oroad för fuktproblem.

Har även märkt att det blivit mögelpåväxt på någon av reglerna invändigt i garaget, det är ju dock vädertätt och porthålet är igensatt, vad ska man behandla detta med?

Om garaget i övrigt är oisolerat så blir inte tempskillnaderna mellan ute och inne så stora. Kan bli om porten sitter på södervägg, men jag tror ändå inte att det är några problem. Jag hade gjort som du tänkt och isolerat färdigt den väggen. Det är naturligtvis också viktigt att ytterväggen är helt tät så att inget regnvatten kan tränga in, (inte ens när det blåser), men jag utgår från att den är det, tät alltså.

Japp garaget är tätt, det är helt klart på utsidan så när som på porten som förhoppningsvis kommer nu på måndag enligt leverantören.

Jag har isolerat och plastat väggen idag och ska sätta skivor imorgon, fick dock slut på 45x45 reglar så lyckades inte bli helt klar med väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.