34 020 läst ·
16 svar
34k läst
16 svar
Väggkonstruktion för garage, hur tjock?
Sida 1 av 2
Skall snart bygga nytt garage. Det blir 7x9,6 meter. Funderar lite på hur grov stomme man skall ha.
Det kommer att vara självbärande takstolar, råspont och sedan betongpannor.
Vissa påstår att grövre än 95 mm i väggen är helt onödigt när det gäller hållfastheten.
Det skall vara uppvärmt (ca 15 grader) så jag vill få in en del isolering. Är det verkligen någon större skillnad att lägga flera lager korsvis för att slippa köldbryggor? I teorin låter det jättebra men rent praktiskt, hur mycket skiljer det? Fördelen är ju att man då även får in diffussionsspärren en bit så den inte får en massa hål i sig när hyllor/skåp skruvas upp.
Just nu känns det som att jag har två alternativ,
1: 95 stomme och sedan två lager med 45. Bättre isolerat? Tar längre tid och kostar säkert mer.
2: 170 stomme och sedan ingen ytterligare isolering. Snabbare och billigare, dessutom stadigare. Men är det mycket sämre isolerat?
Det kommer att vara självbärande takstolar, råspont och sedan betongpannor.
Vissa påstår att grövre än 95 mm i väggen är helt onödigt när det gäller hållfastheten.
Det skall vara uppvärmt (ca 15 grader) så jag vill få in en del isolering. Är det verkligen någon större skillnad att lägga flera lager korsvis för att slippa köldbryggor? I teorin låter det jättebra men rent praktiskt, hur mycket skiljer det? Fördelen är ju att man då även får in diffussionsspärren en bit så den inte får en massa hål i sig när hyllor/skåp skruvas upp.
Just nu känns det som att jag har två alternativ,
1: 95 stomme och sedan två lager med 45. Bättre isolerat? Tar längre tid och kostar säkert mer.
2: 170 stomme och sedan ingen ytterligare isolering. Snabbare och billigare, dessutom stadigare. Men är det mycket sämre isolerat?
Alternativ ett kostar mindre i material men tar mer tid så det beror på om du gör själv eller hyr in snickare. Bättre isolerat.
Isolerar du med 170mm skivor så får du hyra in en isolersåg eftersom det är svårt att få raka kanter med en isolerkniv.
Kör med 120+45 så får du ett mellanting.
Isolerar du med 170mm skivor så får du hyra in en isolersåg eftersom det är svårt att få raka kanter med en isolerkniv.
Kör med 120+45 så får du ett mellanting.
Mitt råd:
Ska du ha infälld el:
Ta 120 eller 145 i stommen och korslagd 45x45 på insidan. Plasten mellan och eldragningen innanför plasten.
Och 28x70 som spikregel om det ska vara stående ytterpanel.
Om det ska vara liggande ytterpanel kan det kanske gå med 25x50 som spikregel (spikläkt!?) om den läggs precis på stommens reglar.
Ska du ha utanpåliggande el och stående ytterpanel kan du överväga att lägga den korsande 45x45 på utsida för att spiken till panelen då kan dra i både spikläkt som underliggande regel.
Men, jag tycker det också beror på vilken grundkonstruktion du väljer.
Sätter du den liggande 45x45 på utsidan så får du in syllen längre in, vilket ofta är väldigt bra för smalare väggar på L-element.
Ska du ha infälld el:
Ta 120 eller 145 i stommen och korslagd 45x45 på insidan. Plasten mellan och eldragningen innanför plasten.
Och 28x70 som spikregel om det ska vara stående ytterpanel.
Om det ska vara liggande ytterpanel kan det kanske gå med 25x50 som spikregel (spikläkt!?) om den läggs precis på stommens reglar.
Ska du ha utanpåliggande el och stående ytterpanel kan du överväga att lägga den korsande 45x45 på utsida för att spiken till panelen då kan dra i både spikläkt som underliggande regel.
Men, jag tycker det också beror på vilken grundkonstruktion du väljer.
Sätter du den liggande 45x45 på utsidan så får du in syllen längre in, vilket ofta är väldigt bra för smalare väggar på L-element.
Tack för era svar.
Jag vill helst ha stående reglar på insidan att fästa skivor i (osb+gips), kanske är onödigt men då skruvar man båda lagren i reglarna.
120+korslagd 45 är kanske bästa alternativet för mig. Tror jag har bestämt mig för att ha eldragning (i alla fall belysningen) i väggen och då är ju utrymme innanför plasten att föredra.
En fråga kvarstår dock, är det verkligen någon större skillnad på att lägga isolering korsvis och därmed minimera köldbryggorna?
Jag vill helst ha stående reglar på insidan att fästa skivor i (osb+gips), kanske är onödigt men då skruvar man båda lagren i reglarna.
120+korslagd 45 är kanske bästa alternativet för mig. Tror jag har bestämt mig för att ha eldragning (i alla fall belysningen) i väggen och då är ju utrymme innanför plasten att föredra.
En fråga kvarstår dock, är det verkligen någon större skillnad på att lägga isolering korsvis och därmed minimera köldbryggorna?
Jag ska bygga nu och ska ha 45*145*45 liggande på insidan för att dra kablage i. Man behöver ju bara träffa reglarna med osb gipsen kan man sedan dra rakt i osb
Anledningen till valet av tjockeken är första hand att det ska passa min upphöjda syll på 220 plus att isolervärdet blir väldigt bra
Uppfyller nästan kraven på ett passivhus då det inte blir många fönster i garaget
Har du då räknat på vad de sista 19cm av väggen som består av LECA släpper ut värme?souba skrev:Jag ska bygga nu och ska ha 45*145*45 liggande på insidan för att dra kablage i. Man behöver ju bara träffa reglarna med osb gipsen kan man sedan dra rakt i osbAnledningen till valet av tjockeken är första hand att det ska passa min upphöjda syll på 220 plus att isolervärdet blir väldigt bra
Uppfyller nästan kraven på ett passivhus då det inte blir många fönster i garaget
![]()
Jag misstänker att den raden med LECA släpper ur mer värme än vad hela väggen ovanför gör.
Om det nu är LECA du har där, men det är väl det vanliga ...
Nej. har inte leca. Utan kör med en garagegrund från grundmäklarna. Så det är isolerat. Dock inte riktigt lika bra som en väggMikael_L skrev:
varför bygger alla upp med leca? ställde min vägg direkt på plattan.Mikael_L skrev:
Leca drar inte upp fukt.
jovisst, men du kör inte in en bil som droppar av snö och saltklabb i kåken?
Jag valde att bygga upp syllen så man lätt kan svabba av golv men ett vattenslang lr liknande utan att behöva oroa sig för fuktskador
Är väll av samma anledning man har våtrumsskikt i ett badrum, bara att detta är det billigare varianten