N
Hej.
Håller på med garagebygget.
Ca 50 kvm med loft. Taksoleringen ligger mellan takstolarna. Blir 150mm EPS + gips där.
Nu håller jag på med loftgolvet. 20x120 råspånt. Tänkte ju inte isolera under loftgolvet också, men då påstår en att det blir blir som en resonanslåda där om jag ska ha innertak/gips under.
Från loftgolvet och ner:
Råspont-
140mm regler(takstolen) tomrum.
Takgips.

Garaget sak användas som hobbygarage och tänkte ha kompressorn där uppe, men är van att det väsnas i garage...tänker ju inte sitta där, och lyssna på stillsam musik liksom.....:x
Ger isolering där ett stor plusvärde i värmeisolering så OK, men har ju en stor öppning för att kunna skicka upp grejer i ena änden.

Vad säjer ni här ?

Ställer du kompressorn på råsponten så lär du nog få ordentlig resonans.
120mm isolering till 50kvm kostar runt 1500:- och läggs ut på nolltid, känns onödigt att spara på det.
(Lägger du 95mm så blir det runt 1000:-)

N
Njae 2500:- får jag det till ungefär ? Men det är ju klart, inte så mycket pengar i sammanhanget, Det är nog bättre att isolera där nu än att göra om sen....

Jag kollade lite snabbt på byggmax, de tar 31:- per kvm för 120mm. 31*50=1550

Nu lär ju förstås inte 120mm glasull göra någon nämnvärd skillnad i oljud om du ska ha kompressorn där uppe. Det tar måhända bort någon dB och kanske en antydan till resonans, men det är som att plantera pelargoner runt ett kärnkraftsverk.

Oavsett ljuddämpning och resonans så bör du lägga isolering i mellanbjälklaget. Det är bra för värmekomforten och även i viss mån branddämpande.

För ljuddämpning och resonansdämpning av kompressorn så skaffa gummifötter/upphängningar till kompressorn, (typ sådana som man har under LLVP utedel). Ställ också gärna kompressorn på en packe plyfa- och/el gipsskivor, si så där 4-6 st 2400x1200x13, ev också med en el två tretexskivor underst som extra vibrationsdämpning.
Vill du också dämpa oljudet så kan du lägga ett lager golvspån ovanpå råsponten som får gå ända ut till/på yttervägg. Inga springor någonstans, utan rejält massivt (tungt) material är det som ska till.

N
Tack för alla svar.
Min nuvarande kompressor står på gummidämpade platter, kan göra liknande med den nya/mindre.
Kanske kan bygga in den i nåt ljuddämpat skåp/låda där uppe.
Är det nån mening att gå upp till 145mm isolering i mellanbjälklaget, trots att det inte är där den huvudsakliga värmeisoleringen ligger ?

Ja det är alltid bra att fylla ut utrymmet helt och hållet. T ex minskar det risken för drag om det skulle vara el bli en öppning/glipa någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.