12 018 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Hur stor bod utan bygglov?
Sida 1 av 2
http://bit.ly/MYwzwhAnna1984 skrev:
Jag läste också det där med 15kvm. Men det gällde vad jag förstår endast en byggnad. Om man har ett hus och ett fristående garage på 65kvm, så gäller inte 15 kvm längre eller? Ska gå in och kolla kommunens hemsida också.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Du bygger ju dessutom nytt, en friggebod är betingad på att det finns ett bostadshus, så du måste bygga klart huset innan du får bygga boden.
Friggebodsreglerna är annars i korthet:
- en eller flera bodar med totalt max 15 m2 yta
- max höjd till nock 3m
- om närmre tomtgräns än 4,5 m behövs grannens tillstånd
En sak som jag inte är säker på är om konceptet friggebod bara existerar inom detaljplan, utanför detaljplan _kanske_ det inte är tillåtet med friggebod. Är det utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse är det ändå ganska generöst, så där har friggeboden ingen "nytta". Utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse tycks det inte vara lika roligt, men jag är som sagt inte helt på det klara med hur friggeboden
Man bör dock notera att det just nu är uppe förslag som kan ändra på dessa regler (till mer generöst), men där är såvitt jag vet inget klubbat ännu.
/U
Friggebodsreglerna är annars i korthet:
- en eller flera bodar med totalt max 15 m2 yta
- max höjd till nock 3m
- om närmre tomtgräns än 4,5 m behövs grannens tillstånd
En sak som jag inte är säker på är om konceptet friggebod bara existerar inom detaljplan, utanför detaljplan _kanske_ det inte är tillåtet med friggebod. Är det utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse är det ändå ganska generöst, så där har friggeboden ingen "nytta". Utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse tycks det inte vara lika roligt, men jag är som sagt inte helt på det klara med hur friggeboden
Man bör dock notera att det just nu är uppe förslag som kan ändra på dessa regler (till mer generöst), men där är såvitt jag vet inget klubbat ännu.
/U
Redigerat:
Jag tänkte vänta 1-2 år med boden. Tänkte bara kolla upp reglerna lite. Tomten ligger utanför detaljplanerat område, men bygglovshandläggaren hade svårt att ge mig bygglov för ett garage större än 65 kvm. Så han bad mig skicka in en komplettering på ett mindre garage när jag hade ansökt om ett på 75 kvm. Känns som att jag vill undvika att ansöka om saker om jag inte behöver.ullberg skrev:Du bygger ju dessutom nytt, en friggebod är betingad på att det finns ett bostadshus, så du måste bygga klart huset innan du får bygga boden.
Friggebodsreglerna är annars i korthet:
- en eller flera bodar med totalt max 15 m2 yta
- max höjd till nock 3m
- om närmre tomtgräns än 4,5 m behövs grannens tillstånd
En sak som jag inte är säker på är om konceptet friggebod bara existerar inom detaljplan, utanför detaljplan _kanske_ det inte är tillåtet med friggebod. Är det utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse är det ändå ganska generöst, så där har friggeboden ingen "nytta". Utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse tycks det inte vara lika roligt, men jag är som sagt inte helt på det klara med hur friggeboden
Man bör dock notera att det just nu är uppe förslag som kan ändra på dessa regler (till mer generöst), men där är såvitt jag vet inget klubbat ännu.
/U
Jag behövde inget bygglov för 135m2...
Om det är utanför detaljplanerat område och ej sammanhängande bebyggelse så är det beroende av hur stor huvudbyggnaden är. Strandskydd, fornlämning, biotop, etc, kan också påverka. Finns många trådar om det.
Men lite slarvigt så ska man minst hålla sig under 50% av ytan av huvudbyggnaden för att klara regelverket gällande bygglov och inga avloppshistorier/eldstäder/etc.
Sedan kan man även göra små byggnader varje år rent teoretiskt utan bygglov, så man kan bygga både 2-3-4 friggor under rätta förutsättningar.
Men lite slarvigt så ska man minst hålla sig under 50% av ytan av huvudbyggnaden för att klara regelverket gällande bygglov och inga avloppshistorier/eldstäder/etc.
Sedan kan man även göra små byggnader varje år rent teoretiskt utan bygglov, så man kan bygga både 2-3-4 friggor under rätta förutsättningar.