hej!

jag har läst fram och tillbaka om attefallshus och friggebod. och blir bara förbannad för allt är skrivet krångelskrift.... nåväl hoppas ni har svar på mina frågor :)

jag vill bygga en redskapsbod/skjul att ha gräsklippare, röjsåg och andra trädgårdredskap i med ett litet vedförråd på ena sidan. jag ska riva en rutten gammal lekstuga och bygga det på den platsen är tanken. nu till frågorna..

har jag fattat rätt att man måste anmäla till boverket att man ska bygga ett skjul på 15-20kvm på sin tomt?

kostar det 6-10 000kr beroende på kommun i administrativa avgifter att få ett godkännande på sin anmälan?

tack på förhand!

Du skall anmäla till kommunen, inte Boverket, om du bygger mer än 15 kvm. Bygger du max 15 bryr ingen sig så länge du bygger minst 4,5 meter från tomtgräns.

Kostnaderna varierar från kommun till kommun. Några ligger strax över tusenlappen.

• Gilla
Samuel88
  • Laddar…
så om jag bygger under 15 kvm behöver jag inte anmäla till kommunen. och över 15kvm behöver jag bara anmäla till kommun och kostar strax över tusingen då?

Kostnaden beror helt på vilken kommun du bor i. Det skiljer tydligen mycket.

<15 m2 så räknas det som friggebod och inga formaliteter behövs så länge man håller sig till förutsättningarna.
15-25 m2 är ett sk. Attefallshus och då behöver du skicka in en bygganmälan till kommunen. I princip skulle jag vilja kalla det en "bygglovsansökan med automatiskt godkännande" så länge du håller dig till förutsättningarna. Det ska in ritningar, situationsplan och du får en kontrollplan och du ska skicka in den för att få ett slutbevis. I min kommun är det samma blanketter som bygglov och avgiften var 3600 kr.

andersbyggahus skrev:
<15 m2 så räknas det som friggebod och inga formaliteter behövs så länge man håller sig till förutsättningarna.
15-25 m2 är ett sk. Attefallshus och då behöver du skicka in en bygganmälan till kommunen. I princip skulle jag vilja kalla det en "bygglovsansökan med automatiskt godkännande" så länge du håller dig till förutsättningarna. Det ska in ritningar, situationsplan och du får en kontrollplan och du ska skicka in den för att få ett slutbevis. I min kommun är det samma blanketter som bygglov och avgiften var 3600 kr.
Tack, klara raka besked gillar jag. Friggebod it is då!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.