Byggahus.se

Ventilation i garaget

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har nyss köpt hus och håller på att fixa till i garaget när det slog mig att det inte finns någon ventilation. Det är ett garage som är kopplat till huset och byggt 90. Jag tror att det tidigare har varit kallt men nu är väggarna isolerade och gipsade och ett element håller ca 15 grader där inne. I porten finns ventiler längst ned som har fyllts med isolering, ingen annan ventilation finns. Innanför garaget finns ett kallt förråd med en dörr som vetter mot baksidan, helt utan till- eller frånluft.

Någon som har koll på om detta är bra eller dåligt? Bör jag göra något? Min första tanke var att jag borde öppna upp dörrventilerna i garageporten och borra upp en frånluftsventil högt upp på en yttervägg längre in i garaget. Förrådet borde kanske ha liknande självdrag. Jag har tidigare bott i lägenhet och är en riktig färsking här så förslag är välkomna!

2. S
    Medlem Nivå 1
    Värt att notera är att jag inte tänker ha bilen i garaget utan endast använda det som verkstad för hemmafix.

3. E
    Medlem Nivå 5
    Jag har så som du tänkt, fast i ett fristående garage. Tilluft i portens underkant och sedan frånluftventil långt bak på ena sidoväggen
    Förrådet gör du väl något liknande med, 2 ventiler, en långt ner och en på motsatt sida högt upp (diagonalt över rummet).

Även om du inte parkerar blöta bilar där borde du vilja ha nån form av ventilation. Kanske behöver du inte ta bort all isolering som är inpulad i portens ventiler.

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Om garaget är betecknat som garage i bla Skatteverkets papper så får inte garaget och bostaden dela ventillation.

Garage som byggs idag och xx antal år tillbaka ska vara sin egna brandcell.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Garaget delar inte ventilation med huset utan jag funderar på hur jag ska lösa den egna ventilationen. Jag antar att det bästa alternativet är att öppna upp ett frånluftshål längst in. Frågan är hur mycket kallare det kommer att bli där inne? Det är ganska kyligt som det är nu (ett vattenburet element på sparlåga) och det är inte dålig luft så vitt jag har märkt, men som sagt, det borde ju vara något slags luftutbyte.