9 666 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Vilken gararageport skall man välja som har bäst u-värde.
Håller på att renovera ett garage på 85 kvadratmeter som har oisolerade portar idag.
Garaget skall användas som hobbygarage så det skall inte rullas in och ut med bilar dagligen.
Isoleringen i väggarna är 150 mm och taket har 350 mmm.
Men vilken port är bäst om man tänker på U-värde?
Slagport, vikport, takskjutsport, rullportar?
Vilket fabrikat skall man väja om man vill ha en okej port till ett okej pris när man har bstämt vilket typ av modell som man skall ha?
Garaget skall användas som hobbygarage så det skall inte rullas in och ut med bilar dagligen.
Isoleringen i väggarna är 150 mm och taket har 350 mmm.
Men vilken port är bäst om man tänker på U-värde?
Slagport, vikport, takskjutsport, rullportar?
Vilket fabrikat skall man väja om man vill ha en okej port till ett okej pris när man har bstämt vilket typ av modell som man skall ha?
Skulle nog hävda att hemmabyggda slagportar går att få bäst, jag byggde mina själv med 95x22 och plywood, förstärkte för gångjärn och lås, kryssade och fyllde med frigolit, förhållandevis lätta och dubbelt så tjocka som en köpt dörr.
På en slagdörr är det klart bäst att få till tätningen, som är svagheten hos taksjut och vikportar, rullportar har man väl inte i ett garage.
På takskjutporten är sidoskenorna problemet, som leder in kyla, det går förvisso att isolera, men jag har aldrig sett nått färdigt koncept för det, men egna uppfinningar med tex armaflex rörisolering.
Vikportar är också knepiga med tätningen i hörn o kanter, alltid glipar det lite nån stans, men när det gäller själva portbladen är nog Prido Ecolid bland dom bättre, för dom är ramlösa, alla andra vikportar jag sett har ram, där kallraset brukar synas tydligt en kall vinterdag.
På en slagdörr är det klart bäst att få till tätningen, som är svagheten hos taksjut och vikportar, rullportar har man väl inte i ett garage.
På takskjutporten är sidoskenorna problemet, som leder in kyla, det går förvisso att isolera, men jag har aldrig sett nått färdigt koncept för det, men egna uppfinningar med tex armaflex rörisolering.
Vikportar är också knepiga med tätningen i hörn o kanter, alltid glipar det lite nån stans, men när det gäller själva portbladen är nog Prido Ecolid bland dom bättre, för dom är ramlösa, alla andra vikportar jag sett har ram, där kallraset brukar synas tydligt en kall vinterdag.
Då får det bli en hemmabyggd slagport.
Så slipper jag anpassa dagens dörröppning till ett speciellt mått utan kan anpassa dörrarna istället.
Så slipper jag anpassa dagens dörröppning till ett speciellt mått utan kan anpassa dörrarna istället.
Jag ska bygga garage till våren och då blir det takskjutsport. Har kikat på garagecenter.se efter jag sett en annons på blocket. Dom har portar som är 60 mm tjocka, så bra mycket bättre isolering än dom vanliga som är 40mm. Tror de va typ u-värde på 0,35, om jag förstått det rätt så är det för en portsektion så vad hela porten blir vet ja inte. Har inte helt bestämt mig men blir antagligen en sån för min del. Har inte hittat nån annan som erbjuder tjockare portar än 40-42mm så är det någon som vet någon leverantör får ni gärna tipsa.
Nått man får ta med i beräkningen är ju priset på porten.
Jag valde en billigare asienimporterad port, det gjorde nästan 20 000kr i prisskillnad mot en från tex garageportexperten.
Värme förlusten på en något sämre isolerad port tar väldigt många år att äta upp dessa 20000kr, rent av kanske det är dags för byte igen innan det är ±0.
En takskjutport är inga problem att anpassa efter hålet i väggen, dels monteras den ju innanför väggen och sen är det ju bara ta lämplig såg och kapa av elementen.
Jag valde en billigare asienimporterad port, det gjorde nästan 20 000kr i prisskillnad mot en från tex garageportexperten.
Värme förlusten på en något sämre isolerad port tar väldigt många år att äta upp dessa 20000kr, rent av kanske det är dags för byte igen innan det är ±0.
En takskjutport är inga problem att anpassa efter hålet i väggen, dels monteras den ju innanför väggen och sen är det ju bara ta lämplig såg och kapa av elementen.
Jag köpte mina portar från garagecenter.se, mest för att jag hört bra om den och att de håller till 2 mil från där jag bor. Kvalitetsmässigt känns de helt OK, själva porten. Däremot är jag inte nöjd med motorn, Liftmaster LVM50. den är riktigt långsam I mitt tycke. Mina 250*212 portar tar 26 sekunder att öppna eller stänga. Vidare tycker jag att motorn är riktigt petig med exakt rätt inställning med motståndet vid stängning, minsta lilla sten eller snö emellan så trilskas den och lyfter upp porten igen.hafiack skrev:
Varför då?Rikard Gjersvold skrev:
När jag monterade min port så kom det lösa element som var avsågade, man tryckte dit sidopaneler och skruvade ihop.
Aluminiumbeklädd på båda sidor och skum i mitten, om jag har sågar av 20cm på ena sidan och sen monterar alla delarna så ser jag inte vad det är för "balans" som skulle påverkas, är ju inte värre än att såga av en bräda.
Om jag sågar alla sektioner rakt och i samma längd så lär vikten som skiljer dessa åt vara försumbar.
Dragkrafter osv styr man ju med fjädrarna.
Inga problem att göra på den porten jag köpte iaf.
Balans, jo det är när man kan dra porten hela vägen med ett pekfinger, och den stannar i vilket läge som helst.
Fjädrarna är tillverkade efter portens vikt, med diametern på varven, diametern på fjädertråden, och antal varv, det är noga uträknat, dock inte lika viktigt om porten är liten och lätt, en normal garageport väger ju inte mer än att man kan lyfta den utan fjädrar.
Problem med motorn beror oftast på att porten inte är i balans, motorn är tänkt för att porten ska gå lika lätt hela vägen.
Fjädrarna är tillverkade efter portens vikt, med diametern på varven, diametern på fjädertråden, och antal varv, det är noga uträknat, dock inte lika viktigt om porten är liten och lätt, en normal garageport väger ju inte mer än att man kan lyfta den utan fjädrar.
Problem med motorn beror oftast på att porten inte är i balans, motorn är tänkt för att porten ska gå lika lätt hela vägen.
Jag tror ärligt inte det där har någon som helst betydelse på om jag kapar bort en dm eller 2 på porten, det justerar man med ett kvarts varv på fjädern eller dyl.Rikard Gjersvold skrev:Balans, jo det är när man kan dra porten hela vägen med ett pekfinger, och den stannar i vilket läge som helst.
Det är ju dock nått helt annat om du ÖKAR belastningen på fjädrarna, då kan ju tråkigheter hända.
Jag kan justera mina fjädrar med kvartsvarv, vilket även står i boken som ingick med porten att man kan justera upp och ner för att få till det bra.
Nä, som jag sa, på en liten lätt port inverkar det mindre, men betydelse har det.
Värre är det som du säger om porten är för tung för fjädrarna, jag höll på att halshugga min arbetskamrat när vi monterade en port med feluträknade fjädrar.
Värre är det som du säger om porten är för tung för fjädrarna, jag höll på att halshugga min arbetskamrat när vi monterade en port med feluträknade fjädrar.
Klicka här för att svara