Konstruktion av garagetak med markerad plats för stort icke skalenligt fönster och fönsteröppningar ovanför portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnadsstomme av trähus under konstruktion med synlig nock och förberedelse för stora fönster.
Skapa konto

Handritad skiss av byggnadsfasad med mått för fönster och portar, inklusive ett stort nockfönster.
Skapa konto

Ska ha ett stort fönster 1600*1500 mm) på nocken. Ser det ut att vara på rätt höjd eller ska jag ta ner det 10 cm? Ska vara 50 cm höga fönster ovanför portarna se skiss (obs stora fönstret ej skalenligt på skiss).

Redigerat:
  • Gilla
jonastroms och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Omöjligt att svara på om allt på bilden inte är samma skala

• Gilla
micke_79
  • Laddar…
Mikael_L
Ska karmöverstycket vara välvt som i idéskissen, och i så fall ska högsta punkten ligga under regeln du har satt upp som fönsterhål?

En så extremt låg bröstningshöjd för fönstret på övervåningen kommer att kännas otrevlig när man befinner sig därinnanför. Även fasaden som helhet kommer att se rätt obalanserad ut

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Åsa Lund
Oftast sätts fönster med ovankanten 210 cm över golv. Är det förberett för den höjden på fotot?

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Tog ner fönstert med yttligare 10 cm. Det kommer vara ca 20 cm över golvet på insidan. Då det är ett fast fönster i ett utrymme man inte är i så ofta känns det inte som några problem då utseendet från utsidan känns viktigare.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska karmöverstycket vara välvt som i idéskissen, och i så fall ska högsta punkten ligga under regeln du har satt upp som fönsterhål?
Ja.

kikarhus kikarhus skrev:
Tog ner fönstert med yttligare 10 cm. Det kommer vara ca 20 cm över golvet på insidan. Då det är ett fast fönster i ett utrymme man inte är i så ofta känns det inte som några problem då utseendet från utsidan känns viktigare.
Tänk bara på att det måste vara säkerhetsglas på insidan då.

• Gilla
Robster
  • Laddar…
Mikael_L
Då kan jag tänka mig att det kan fungera någorlunda utseendemässigt.

Om man bara kikar på det aktuella fönsterhålet så verkar det komma för nära takfoten uppe till vänster och höger, för att se bra ut, samt fungera att bygga.

Men om det blir ett sånt fönster med välvt karmöverstycke så kommer ju dessa punkter 1-2 dm längre ner = bättre avstånd till takfot. Så då tror jag att det kan gå hem utseendemässigt.

justusandesson har rätt i att en så låg bröstning kan upplevas otäckt eller obekvämt, men övre plan ska kanske inte användas på så vis att det blir något problem.

Generellt verkar ni ha tänkt klämma in ett större fönster än som egentligen "får plats". Men det behöver inte vara helt fel. En del industri och verkstadslokaler förr i tiden har byggts precis så för att få ett mycket stort fönster för ljusinsläppets skull, dvs innan elljus kunde ersätta dagsljus.

edit:
Det bör väl också påpekas att ifall det verkligen är tänkt att människor ska vistas uppe på övervåningen med det där fönstret så tillkommer det extra krav på det fönstret, det ska väl vara härdat eller laminerat glas, och jag har för mig att det även ska vara så konstruerad att det utgör någon slags fallskydd, dvs hålla för att man ramlar mot det.
Det går att kolla upp vad som gäller i BBR och/eller BKR eller liknande.

R RoBo skrev:
Tänk bara på att det måste vara säkerhetsglas på insidan då.
Får kolla närmre på det.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Är det lägre än 60 cm från golv till glaset är det ett krav.

• Gilla
Robster
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då kan jag tänka mig att det kan fungera någorlunda utseendemässigt.

Om man bara kikar på det aktuella fönsterhålet så verkar det komma för nära takfoten uppe till vänster och höger, för att se bra ut, samt fungera att bygga.

Men om det blir ett sånt fönster med välvt karmöverstycke så kommer ju dessa punkter 1-2 dm längre ner = bättre avstånd till takfot. Så då tror jag att det kan gå hem utseendemässigt.

justusandesson har rätt i att en så låg bröstning kan upplevas otäckt eller obekvämt, men övre plan ska kanske inte användas på så vis att det blir något problem.

Generellt verkar ni ha tänkt klämma in ett större fönster än som egentligen "får plats". Men det behöver inte vara helt fel. En del industri och verkstadslokaler förr i tiden har byggts precis så för att få ett mycket stort fönster för ljusinsläppets skull, dvs innan elljus kunde ersätta dagsljus.
Ja det blev bara större och större fönstret. Jag hoppas det blir bra ;) Gillar industrilooken.

R RoBo skrev:
Är det lägre än 60 cm från golv till glaset är det ett krav.
Funkar ett räcke på insidan?

Mikael_L
Räcke på insidan löser "problemet" med fallskydd och splitterskydd.

• Gilla
kikarhus och 1 till
  • Laddar…
Det går även att sätta en säkerhetsfolie på glaset. Finns företag som gör detta.

• Gilla
kikarhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.