Hej!
Har lite funderinga om hur jag fäster spiläkten för stående panel mot w-takstol. På väggen har man ju väggreglarna att spika i men på takstolarna blir det ju lite långa och varierande avstånd mellan diagonalerna. Håller det ändå eller blir det allt för svajigt? Har bara 28*70 spikreglar. Spv på takstolarna är 7.40. Är alternativet att klämma in stående reglar på några ställen i facken på att takstolen?
Mats
Har lite funderinga om hur jag fäster spiläkten för stående panel mot w-takstol. På väggen har man ju väggreglarna att spika i men på takstolarna blir det ju lite långa och varierande avstånd mellan diagonalerna. Håller det ändå eller blir det allt för svajigt? Har bara 28*70 spikreglar. Spv på takstolarna är 7.40. Är alternativet att klämma in stående reglar på några ställen i facken på att takstolen?
Mats
Jag vet inte om det finns några generella tips här, men det låter helt klart som att du kommer få alldeles för stor spännvidd på några av dina spikläkt. När jag själv byggt liknande så har jag låtit gavelväggens stående reglar gå hela vägen upp till nock och skippat en riktig takstol här. På så vis sparar man in 2 takstolar och man löser problemet du har nu.S senmathal skrev:Hej!
Har lite funderinga om hur jag fäster spiläkten för stående panel mot w-takstol. På väggen har man ju väggreglarna att spika i men på takstolarna blir det ju lite långa och varierande avstånd mellan diagonalerna. Håller det ändå eller blir det allt för svajigt? Har bara 28*70 spikreglar. Spv på takstolarna är 7.40. Är alternativet att klämma in stående reglar på några ställen i facken på att takstolen?
Mats
I ditt fall hade jag fällt in några stående reglar.
Antar att cc 60 mellan väggreglarna inte är till för panelens skull. Frågan är om det räcker att peta in en regel där avståndet är som störst. Finns det ingen risk att det kan påverka takstolen negativt ur hållfasthetssynpunkt?
Kom just på att gavelspetsen på lagårn, numera stall, helt saknar stående reglar och den sitter kvar. Den är fäst bara i ytterkanterna plus en tvärgående på mitten mellan hammarband och nock. Inget som jag skull gjort dock men lika fullt sitter den kvar.
Mats
Kom just på att gavelspetsen på lagårn, numera stall, helt saknar stående reglar och den sitter kvar. Den är fäst bara i ytterkanterna plus en tvärgående på mitten mellan hammarband och nock. Inget som jag skull gjort dock men lika fullt sitter den kvar.
Mats
Det mesta dimensionerande inom husbyggnation handlar inte om att saker ska trilla ner eller att takstolar skall gå av.S senmathal skrev:Antar att cc 60 mellan väggreglarna inte är till för panelens skull. Frågan är om det räcker att peta in en regel där avståndet är som störst. Finns det ingen risk att det kan påverka takstolen negativt ur hållfasthetssynpunkt?
Kom just på att gavelspetsen på lagårn, numera stall, helt saknar stående reglar och den sitter kvar. Den är fäst bara i ytterkanterna plus en tvärgående på mitten mellan hammarband och nock. Inget som jag skull gjort dock men lika fullt sitter den kvar.
Mats
I ditt fall handlar det nog främst om att det inte kommer gå att spika med hammare då den mest kommer studsa. Rent hållfasthetsmässigt är svårt att svara på då jag inte vet höjden på triangeln men det blir ju en del vindlast på en sådan vägg.
Så här kommer det att se ut ungefär.
Spikreglarna ska så klart ligga utanpå överramar en även om det inte set ut så på bilden. Ev. skull jag kanske kunna höja den nedre regeln lite. Det skulle minska avståndet som nu är 1398 mm. Det skulle bli en kompromiss men kanske ändå ett bättre alternativ.
Men huruvida det kommer att gå att spika oroar mig inte för även om det studsar lite. Nu spikar jag panelen med spikpistol men även där går det ju bättre om det svarar.
/Mats
Spikreglarna ska så klart ligga utanpå överramar en även om det inte set ut så på bilden. Ev. skull jag kanske kunna höja den nedre regeln lite. Det skulle minska avståndet som nu är 1398 mm. Det skulle bli en kompromiss men kanske ändå ett bättre alternativ.
Men huruvida det kommer att gå att spika oroar mig inte för även om det studsar lite. Nu spikar jag panelen med spikpistol men även där går det ju bättre om det svarar.
/Mats
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan gipsskivor stå på betongplatta när man fäster dem mot väggen?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Var kan man köpa sån här ska skruvas mot taket fäster lampan med en sk
Belysning -
Finns det något Tec7 INTE fäster mot? Behöver göra en mall runt en stövellagning
Färg, Måla & Tapetsera