Vad har ni för tips på belysning till ett garage?

Stora delen är 15.2m x 7.7m invändigt och 2.7m takhöjd.
Kommer användas till att båda skruva och förvara i.

Hur mkt behöver jag och vad har ni för rek?
Pris är intressant med

Så mycket ljus som möjligt för pengarna, utspritt över en så stor andel av innertaket som möjligt. Hellre gott om billiga lysrörsarmaturer än snygga designerlampor eller -spottar. I ett garage där man ska meka kan det aldrig bli för ljust.

Vilka armaturer och liknande som passar just dig är svårt att svara på i detalj. Men jag skulle börja på någon av lågpriskedjorna och hålla själva armaturerna så billiga som möjligt. Själva lysrören skiljer det inte så mycket i pris på.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Tänk på att om du ska skruva på bilen att några armaturer sitter på väggen och lutar inåt, finns inget värre än att få skugga från huven, samt att du delar upp tändningen på flera brytare. Inte fel att ha något som jag kallar hämtalyse, ett par vanliga glober i taket när du ska köra ut bilen eller hämta något, kan med fördel ha en sensor som tänder

• Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Mitt garage är 7,2brett och 13m djupt. Jag har 16 armaturer med vardera dubbla 58w ljusrör och det bli acceptabelt när man tänder allt. Jag har delat upp detta på 4 brytare där en är "passagebelysning" där jag tänder upp 5-6 armaturer spritt över hela garaget. Denna är trappkoppling på så den kan tändas/släckas vid alla tre dörrar. Sedan är det en brytare för avdelningen innanför porten och två brytare för hälften vardera i inre utrymmet. Detta till trots så skulle jag vilja ha upp dels en punktbelysning vid arbetsbänken som är längs ena långsidan i inre avdelningen och jag skulle vilja ha mer ljus just innanför porten. Nu är det bilvård som gäller så då saknar jag en del ljus men som mekbelysning är det ok.

Jag snålade på armaturer och köpte billiga från HaraldNyborg. Dels för att spara pengar för "hur mycket kan det skilja" och dels för att det var i slutet av bygget och det har ju en tendens att rinna iväg. Det visar sig att det kan skilja en hel del. Armaturerna nu efter 10 år är helt skit. Själva ovandelen som sitter mot tak är så spröd att flera armaturer har spruckit och hålls bara ihop av den klara huven på undersidan. släpper jag spännena rasar skiten ner.

Jag skulle köpt LED.armaturer från en känt märke och låtit det kosta en del. Armaturerna i ett privatgarage kommer sitta troligen hela garagets livslängd (om man nu inte snålar som jag gjorde) och utspritt över hela garagets livslängd så är det småpengar per år och du kommer troligen inte behöva byta dem. För min del blir det nu dyrare eftersom jag måste byta armaturer och betala elektrikern en gång till. Bara tur att inget rasat ner i någon av bilarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.