Nu börjar jag förstå lite. Sakta men säkert så :) Så min tolkning är då följande. Man har förstärkt först med en 170x50 träbalk men då det är en garageport så saknas ju en yttervägg som hjälper till att bära upp takstolarna och därav har vi en stålbalk enbart över garageporten? Är jag i närheten? Då borde det i sin tur betyda att jag måste införskaffa en längre stålbalk då jag tänkt bredda porten 65 cm. Ska vi vara petiga borde jag kanske kontakta kommun o be dom räkna på belastningen först?

T twoody skrev:
Takstolarna vilar på balken
Ritning3n visar att takstolarna är upplagda ovan porten. Självklart krävs balken.

R roband915 skrev:
Nu börjar jag förstå lite. Sakta men säkert så :) Så min tolkning är då följande. Man har förstärkt först med en 170x50 träbalk men då det är en garageport så saknas ju en yttervägg som hjälper till att bära upp takstolarna och därav har vi en stålbalk enbart över garageporten? Är jag i närheten? Då borde det i sin tur betyda att jag måste införskaffa en längre stålbalk då jag tänkt bredda porten 65 cm. Ska vi vara petiga borde jag kanske kontakta kommun o be dom räkna på belastningen först?
Rätt så men byggnadsnämnden räknar inte på något. Lätt uppgift för en konstruktör.

R roband915 skrev:
Ja ska du brädda porten måste du ha en ny längre balk.
Tror inte kommunen räknar på några belastningar utan du får vända dig till en konstruktör.

Behöver denna stålbalk verkligen vara galvaniserad eller räcker det inte med att köpa balken o sen måla rostskydd på? Eller så är jag naiv nu :)

R roband915 skrev:
Behöver denna stålbalk verkligen vara galvaniserad eller räcker det inte med att köpa balken o sen måla rostskydd på? Eller så är jag naiv nu :)

Det räcker att den är rostskyddsmålad. Har aldrig varit med om att man har kört galvat i en vanlig byggnad

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Precis det svar jag önskade mig. Stort tack för hjälpen. Verkar ju som en galvanisering kan kosta mer än vad balken kostar dessutom.

R roband915 skrev:
Precis det svar jag önskade mig. Stort tack för hjälpen. Verkar ju som en galvanisering kan kosta mer än vad balken kostar dessutom.
Sist jag hörde pris så låg ena galveriet här i krokarna på ca 7kr kg ex moms. Så att så dyrt är det inte. En UPE160 väger väl in på typ 25-30kg/m kanske.

harry73
Jag tror att din 170×50 träbalk är en del av takstolen. Utan den skulle taket trycka åt väggarna. Så den belastas framförallt horisontellt. Ända vertikala belastningen ör egenvikten ocv vindsgolvet/innertaket + allt skräp man lägger där.
Stålprofilen kan vara för att bära garageporten, och se till att en nedböjning av träbalken minimeras så att garageporten inte fastnar i stängt läge.

Ang. pris på galvanisering så hade jag helt enkelt läst rakt åt.... pipsvängen. så inte var det så farligt dyrt ändå helt rätt.
@harry73 Jag visste jag skulle läst bygg! Blir fan inte klok på alla reglar som går kors o tvärs i detta hus. Dagens fynd tar dock priset. Ett lamputtag som har 24 volt enligt multimetern trots att brytaren är på "av/off". Fast det får nog bli en egen tråd..

R roband915 skrev:
Jag ska byta garageport från en sån vanlig "tvådörrars-svängdörr" till en takskjutport och i samma veva kommer jag bredda från ca 260 till 310. Enligt ritning och även bekräftat efter diverse mindre rivning så finns ovanför garageporten bl.a. en träbalk(170x50) samt en stålbalk av typen "upn160". Jag har sett på fler ritningar och trådar på detta forum att en stålbalk är vanligt just ovanför garageporten.
Förklara gärna för mig som om jag vore 3år vad är syftet med denna stålbalk? Brukar det finnas någon form av belastning på den? Jag har ju svårt att tro att man slänger dit en stålbalk för sakens skull?
Hej. Gick det bra att byta?
Jag har samma idé oxå, att slänga upp en takskjutport men inte att bredda.
Jag som singel tjej känner mig jätte nervös , innan jag börjar skruva upp och såga i bärande stolpar mm.
Skulle behöva en hjälpande hand av nån som gjort det.

Idag är den stora dagen faktiskt då balken skall bytas och övrigt fixas så jag återkommer ikväll hur det gått. :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Du har väl tagit foton före o efter

Då är balken på plats. För allmän beskådan samt kommentarer som gladeligen tas emot oavsett typ så bifogar jag lite bilder från dagens äventyr. Jag kan dock summera dagen som att jag är glad att haft en person med erfarenhet till hjälp samt en granne som bistod med diverse material och verktyg. Snickaren som bistod med hjälp kommenterade relativt flitigt över antalet spik man använt vid diverse reglar och jag väljer att se det som positivt. Skiten sitter typ :)

Edit:
Intressant att den gjutna plattan som var i "återvinningsrummet" gick att lyfta bort. Det var fan dagens huvudbry får jag säga.

• Nyinstallerad balk synlig i en husentré med verktyg och byggmaterial utspridda på trädäcket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad balk i husrenoveringsprojekt med verktyg och byggmaterial synliga.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad träbalk i husrenoveringsprojekt med synlig isolering och verktyg på marken.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad balk på betongplatta med borrmaskin och byggmaterial på gräsmatta.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad träbalk i hörn av rum med synlig isolering och reglar.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad balk syns över vit garageport, omgiven av oavslutad träpanel och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Installerad träbalk i en byggkonstruktion med isolering och byggmaterial på marken vid en öppen garageingång.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete med ny balk på plats i en dörröppning och byggverktyg utspridda på golvet.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.