Byggahus.se
Hej!

Ska bygga något som snarast kan liknas med ett radgarage (men är ett hundstall). Tanken är att det ska stå på plintar/markskruv och ha befintlig mark som golv. Byggnaden blir 24 meter lång och 6 meter djup. Pulpettak med ca 10 graders lutning. Snözon 3. Varje sektion blir 4 meter bred, så var fjärde meter kan en mellanvägg monteras. Baksida och sidor med panel, framsida öppet.

Min fråga i detta läge är hur bärlina och syll bäst monteras på plint/skruv. Jag vill helst ha inner-och yttervägg, 45x170 reglar. Hade helst gjort en ram med 170x170 impregnerad syll, men lite svårt att hitta. Hur bygger jag grundramen på bäst sätt?

/Per

Med plintar så sätter man antingen ett bjälklag "direkt" på plintarna (som en altan eller ett hus på plintgrund, då hamnar syll ovanpå bjälklaget) eller så har man stolp (som en carport, då har man ingen syll).
Jag gissar att du vill ha det mer eller mindre vindtätt i bakändan av stallarna, så att sätta stolp och ha ytterväggen på dem är inte ett alternativ?
I så fall tycker jag att du borde gjuta en liten grundmur i bakändan, alternativt en mindre platta (Så minns jag hundstallen på F16 för övrigt, då var hälften platta och hälften grus).

Men mest prisvärt tror jag nog det är att köra stolp och sedan dra ned väggen mot marken, sen måste du ju hindra hundarna från att gräva sig ut, så man kan ju lägga ut vanliga betongplattor (35x35) under väggen.

Ett annat alternativ, som jag skulle köra på, vore att bygga som en enklare altan i bakändan, där man har hundkojan med mera. Då kan du utgå från plintar - bjälklag och bygga stommen på bjälklaget. (I passagen och i carport-delen kan du ju inte ha detta. Men där borde väl det inte vara så viktigt att få väggen ända ned till mark)

• Gilla
Pest81
  • Laddar…
Tack för svar

Det blir nog en sorts F16-variant som du nämner. Trättrall baktill, där det även finns mellanväggar. Jord framtill.

Nu har jag hamnat i nästa fundering som jag vänder mig till forumet för. Har försökt använda mig av träguidens dimensioneringshjälp med att räkna på projektet, men jag litar inte på mig själv fullt ut och skulle vilja anlita en konstruktör som åtminstone ger tummen upp eller tummen ner för det jag tänkt mig.

Någon som har tips på någon som kan kika på bifogad bild och ge ett utlåtande? Eller är det någon på forumet som direkt ser att det är dömt att misslyckas?

Tanken är Limträbalk 315x115. Pelare 115x115. Men resten oklart, kanske 145x45. Snözon 3,5 Mitt stora frågetecken är vad jag kan använda för plintar/markskruvar som kan ta tyngden fördelat på 7 pelare. Det kanske är helt problemfritt med det mesta, men jag måste kolla.

/Per

Hundstall 3D.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.