Jag kollade upp ytterväggarna i nybyggda garaget och inser att dom lutar ungefär 10 mm på 3 m. Tyvärr har jag ingen annan än mig själv att skylla. Enligt AMA är tydligen max 5 mm acceptabelt, inte mer. I och för sig på en vägg på 2,40 men ändå. Jag grämer mig att jag inte drog väggen rätt innan det blev försent för nu med gips i taket och OSB på väggarna är det bara att glömma. Det är främst ena gaveln som skevar och det är lika snett i båda hörnen.
Hur mycket ska jag gräma mig? Det hade ju varit så lätt att ta ett spännband från hammarband till syll och dra det rätt. Det har jag testat i ett tidigare skede och det var inga problem men glömde kollade sen när jag började sätta upp skivorna. Det är ju så tillfredsställande när allt är rätt och rakt. Å andra sidan är det ju bara ett hembyggt garage hopbyggt med en gammal lagård där man får mäta lutningen i decimeter.
/Mats
Hur mycket ska jag gräma mig? Det hade ju varit så lätt att ta ett spännband från hammarband till syll och dra det rätt. Det har jag testat i ett tidigare skede och det var inga problem men glömde kollade sen när jag började sätta upp skivorna. Det är ju så tillfredsställande när allt är rätt och rakt. Å andra sidan är det ju bara ett hembyggt garage hopbyggt med en gammal lagård där man får mäta lutningen i decimeter.
/Mats
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Äsh, det är inte hela världen. För att jämföra, bor själv i lägenhet byggd 2005 där en bärande innervägg lutar 13mm på 255cm. Upptäckte det när jag skulle bygga en ny innervägg... 
Äsch, gräm dig inte mer än kanske 4
När allt är klart är det nog inget man kommer att tänka på men det hade varit så mycket roligare att sätta upp skivor på innerväggarna om allt hade varit i lod och rätvinkligt. Skulle jag byggt ett garage till skulle jag ha varit övernoga med att rikta upp. Det var bara klantigt att jag missade det.
Ett garage utan innerväggar är ganska tänjbart innan några skivor kommer upp. Mitt garage sitter alldeles intill en annan byggnad så jag kunde med den byggnaden som referens se hur garaget rörde på sig när jag knuffade på det. Inte mycket men tillräckligt för att räta upp det lilla som är snett. Då hade jag ändå all panel och plåttaket monterat. Sen efter att jag satt upp skivorna i innertaket var det tvärstumt och gick inte rubba en m.m. Skivverkan kallas det väl för.
/Mat
Ett garage utan innerväggar är ganska tänjbart innan några skivor kommer upp. Mitt garage sitter alldeles intill en annan byggnad så jag kunde med den byggnaden som referens se hur garaget rörde på sig när jag knuffade på det. Inte mycket men tillräckligt för att räta upp det lilla som är snett. Då hade jag ändå all panel och plåttaket monterat. Sen efter att jag satt upp skivorna i innertaket var det tvärstumt och gick inte rubba en m.m. Skivverkan kallas det väl för.
/Mat
Jo jag hörde det talesättet för länge sedan av en kompis som var nyutbildad snickare. Som tur är finns internet och "Byggahus" så man inte behöver göra alla misstag själv
Och dessutom kan man få lite tröst och hejarop när det inte blir som man tänkt.
Jag känner mig överlag ganska nöjd med mitt garage som jag byggt i lösvirke från egen ritning gjord i SketchUp. Men framför allt med god hjälp här på Byggahus. I veckan kommer dom sista gipsskivorna att sättas upp och sedan väntar spackling och målning. Elen blir utanpåliggande och det mesta drar jag själv. Sedan får brorsan som är elektriker inspektera och koppla in allt. Kanske är det någorlunda klart innan Jul.
/Mats
Jag känner mig överlag ganska nöjd med mitt garage som jag byggt i lösvirke från egen ritning gjord i SketchUp. Men framför allt med god hjälp här på Byggahus. I veckan kommer dom sista gipsskivorna att sättas upp och sedan väntar spackling och målning. Elen blir utanpåliggande och det mesta drar jag själv. Sedan får brorsan som är elektriker inspektera och koppla in allt. Kanske är det någorlunda klart innan Jul.
/Mats
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden