M
Månskensbyggare: Det kan vara bra att tänka på att vara försiktig med trädets rötter vid eventuell nivåjustering vid placering av bänken. Skadade rötter är en minst lika allvarlig skada för trädet som skador på stammen. Med försiktig anläggning går det såklart utmärkt att placera en bänk runt ett träd, dessutom kan bänken i sig utgöra skydd mot eventuella gräsklipparskador.
1 svar · 2,0k läst
M
MrsForest: Vi har en lågbudgetvariant. En lös utedusch som binds upp i körsbärsträdet och kopplas till sjövattnet (som sommartid håller rätt ok värme). Gräs under och körsbärsträdet blir nöjt. Duschen övervintrar i garaget.
11 svar · 9,1k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Klart att det är enfaldigt att varna för något som inte är farligt. Nästan lika enfaldigt som att skriva om esoteriska och nebulösa men bara nästan...
19 svar · 27,0k läst
·
L
LaT: [citat] [citat] Ok, så du skrev inte ovanstående?
133 svar · 17,4k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: Praxis ställer ganska höga krav på besiktning. Läste nån dom där elektriker krävdes.... minns tyvärr inte mer om domen men gissningsvis hovrätten eller HD. men när var hur... helt väck...
1 svar · 2,0k läst
É
ÉlPon: Rätt stor skillnad på fem år. Är det ”pannan” som blivit dyrare eller är det bara generellt installation med påslag? Eller borrning.
25 svar · 17,4k läst
·
B
Beape: [citat] Räntan brukar användas som gas/broms för ekonomin. Notera dock att många länder legat på styrräntor nära noll i flera år i ett försök att stimulera ekonomin. Att prisinflationen nu drar iväg beror mer på minskad tillgång än på ökad efterfrågan. Vår ekonomi är inte överhettad och i behov av att kylas ned via räntehöjning. Räntehöjningen bromsar ekonomin, och med
54 svar · 16,3k läst
·
cecilia thoor
cecilia thoor: [citat] 26/6 FB beslutade att vi får viss ersättning för "kringskador" på golv, och vägg. Entreprenörens kostnadsförslag ligger för arbete och material ex. moms: 42 654 och ställtid 22 538 kr. Utöver detta kan entreprenörsarvode tillkomma på kostnader för underentreprenörer. Restiden för personal ingår inte. Nu undrar jag är det rimligt att kostnaden för ställtider nästan
29 svar · 11,5k läst
J
Jonatan Green: Hej! vi har införskaffat en pool som rymmer 20 kubik vatten. Vi gjorde ingen markarbete innan vi ställde upp poolen. Nu när man har fyllt på en del vatten ser man att det lutar lite. Tror ni att det kommer bli problem eller att poolen kan gå sönder? Ser bild. Tack för svar :D
16 svar · 4,8k läst
·
H
heimlaga: [citat] Undrar om ni kan vara någonting på spåret. I ett allmänmänskligt sett normalt samhälle där tiden hemma tillbringas med att laga mat och reparera saker och hugga ved och reparera byggnader och och sköta barn och gamlingar och sköta trädgård/jordbruk/skogsbruk/småföretag/produktionsdjur så har man helt enkelt viktigare saker för sig. I ett modernt bostadsområde har man en
44 svar · 8,3k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Tack vare fastigheten.. Som tur är så det politikerna som beslutar om bygglov. Sen visste man om innan köpet hur man fick bygga
45 svar · 10,9k läst
T
TechChad: [citat] Allt mäklaren vet ska den informera om. Spelar ingen roll hur den fått veta det. Att någon tidigare spekulant fått veta något på sin besiktning och sen så har mäklaren fått veta den informationen så ska den självklart förmedla det vidare om det kan vara av intresse för nästa köpare eller säljaren. Besiktningen är ju inte konfidentiell. Sen kan man ju självklart sälja
13 svar · 5,2k läst
Johan Harrysson
Johan Harrysson: [citat] Det var svårt att få lån då, men detta utnyttjade mina föräldrar. Har för mig att i början på 80 talet kunde man dra av hela räntan, men att detta förändrades över tid och detta var först på 90 talet det kom ner till 30 %. https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/darfor-skapades-mojligheten-till-ranteavdrag
92 svar · 16,6k läst
·
L
LaT: [citat] Fördelen var ju att jag slapp sitta där, men ändå kunde debitera sommargästerna för bevakning.
90 svar · 30,4k läst
·
Mats-S
Mats-S: Jag kan varmt rekomendera det här vattenlarmet. Fördelen är att det upptäcker vattnet redan innan du ser läckaget, minsta lilla smygläckage upptäcks innan skadan är skedd :) https://vattenlarm.se/products/produkttest-2
5 svar · 2,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Tänk om det är en 08:a som är ägare? Nej tack, jag åker norrut , till guldkusten, där har vi god smak! ;)
9 svar · 2,6k läst
M
Myckling: Man undrar vilka omdömen han hade tillskrivit "Kungen" och "Prinsen":devilish:
1 svar · 1,4k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] visst är det så. kan man få för sig att 5G kan sprida corona, så säger det en hel del. källkritiskt tänkande är väldigt viktigt Dock verkar många vuxna sakna det. så vi får hoppas att skolorna gör det bra. Bamse är världens snällaste björn, men kanske inte världens bästa källa. Problemet är källkritiskt tänkande är svårt om man ser de dårar som tror på.5G och
124 svar · 14,0k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Känner Du inte igen din egen uppfart?
30 svar · 11,1k läst
·
engs
engs: [citat] Fått intrycket att Laholm (eller Mellby och övrig kust i Laholms Kommun) är ett sånt där ställe som lockar rika pensionärer. Likt Skanör-Falsterbo i Skåne och Tällberg i Dalarna. Om man är på nån av de nämnda orterna och käkar lunch eller besöker en butik så än det golfande panchisar överallt. (De som är mer för finkultur än golf bosätter sig på Österlen, tror
16 svar · 3,3k läst
H
Haste: [citat] Uppenbarligen visste inte den som skrev inlägget det. Så klart det beror på var huset ligger men jag valde hus själv. Så det var ett krav.
36 svar · 4,6k läst
G
goranr: Jag har försökt hitta en app för att prova olika färg på takets takpannor, utan framgång.
1 svar · 2,7k läst
Stefflo
Stefflo: Och ingen kan räkna ut varför ökningen kom 2014? Det har inte med att göra att folk här i sverige missade att hänga ut sina kläder efter hemkomst kan jag väl säga.
3 svar · 2,0k läst
V
Vardagsrum: Jag skulle inte rekommendera någon att slå ner spetsade reglar direkt i marken. Markfukt, fauna och flora kommer att göra så att regeln blir kortlivad. Där kan man prata om snubbelrisk, när avsatsen brakar mitt i ett steg..
1 svar · 2,6k läst
M
maria01: trapphus måste väll vara det vanligast
3 svar · 2,3k läst
Appendix
Appendix: Frågan är ju vad ARN hade sagt om arbetet avbrutits när markförhållandena upptäcktes om parterna inte kommit överens.
1 svar · 2,1k läst
Plätt Fia
Plätt Fia: [citat] Det var fn på tiden. De har burit sig svinaktigt åt på alla sätt och vis mot folk och fä.
7 svar · 7,9k läst
Redaktionen
Redaktionen: Stockholm har ramlat ur toppen helt. Här här de fem mest populära platserna att skaffa fritidshus. Du kan läsa artikeln här: Här vill vi helst köpa fritidshus
0 svar · 1,3k läst
K
Kallens: Ja Solna var/är kanske en av de kommuner med minst andel småhus/befolkning i hela landet (?). Gissar att de förhållandevis många nya rad/kedjehusen i typ Järvastaden som ligger på "bara" 9-10mkr drar ner snittet.
6 svar · 1,9k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Har det kommit några framsteg på området? Jag har stora glasytor som skulle vara utmärkta att använda som solceller ... :)
10 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.