På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
Hur står sig dina utgifter för bostaden gentemot resten av hushållen i Sverige?
Du kan läsa artikeln här: Så mycket kostar en bostad i snitt per år
Du kan läsa artikeln här: Så mycket kostar en bostad i snitt per år
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Att räkna in amorteringar i kostnaden blir fel.
Ex lånekostnader är min boendekostnad 3500 per månad
El, försäkring och fiber är dyrast.
Sen är det samfällighet för vägen, sophämtning, slamtömning
Sen ska man ju lägga till avsättning för underhåll och renoveringar vilket är ett par tusenlappar till. Men kanske inte ska räknas in första steget av boendekostnad.
Lustigt att det är så enormt mycket billigare att bo i hus än bostadsrätt när man slår ut på kvadrameter
Sen ska man ju lägga till avsättning för underhåll och renoveringar vilket är ett par tusenlappar till. Men kanske inte ska räknas in första steget av boendekostnad.
Lustigt att det är så enormt mycket billigare att bo i hus än bostadsrätt när man slår ut på kvadrameter
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja det kan man tycka (och jag håller typ med) men många har en påtvingad (självförvållad) amoretering/månad som SKA betalad av just denna månadslön så visst är det en "månadskostnad".D Daniel 109 skrev:
Lek med tanken att alla i hyresrätt SKA spara X tusen / månad på ett spärrat konto som på sikt minskar framtida hyresökningarna om tex 10år och de får tillbaka hela summan (-skatt) om de flyttar innan de dör. Vad tror du Dagostar / hyresgästföreningen skulle tycka om den iden? Kontot ska naturligtvis skattas lika som dagens "fastighetsavgift".
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om man slår ut det på hela fasigheten blir det ännu billigare / m2Appendix skrev:
Lustigt att det är så enormt mycket billigare att bo i hus än bostadsrätt när man slår ut på kvadrameter![]()
Har du räknat med löpande underhåll då? Exempelvis byte av vitvaror. Nya badrum efter 20-30 år? (Eller vilken tid man nu tycker är rimlig.) Nytt kök ibland. Byte/underhåll av husets värmesystem? Yttre underhåll? Sådant du slipper när du hyr och som slås ut på många hushåll när du bor i en bostadsrätt.Appendix skrev:
Lustigt att det är så enormt mycket billigare att bo i hus än bostadsrätt när man slår ut på kvadrameter![]()
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Om man har två badrum, ett kök, ett värmesystem. Allt behöver bytas/renoveras var 25år löpande så blir bara det det ca 2000kr/mån ca, 200' / badrum, 100' kök, 100' värm.
Sen är det ju allt annat som tak, fasad, fönster... + allt inomhus. Puh mycket att göra nu!
Sen är det ju allt annat som tak, fasad, fönster... + allt inomhus. Puh mycket att göra nu!
Mycket märkliga siffror. Vi bor i ett 70-talshus , bara el och uppvärmning går på 30000 om året. Dubblar man de uträknade kostnaderna börjar man väl närma sig vad det kostar men då är där inte med avsättningar för större renoveringar som taktbyten m.m. Jag skulle säga att det är väldigt dyrt att bo i ett 70-talshus. Då har vi ändå väldigt låga räntekostnader och huset är relativt nyrenoverat. Ett nytt hus är förstås till en början mycket billigare, men äldre hus lär inte vara billigare. Så det hade varit intressant att veta hur det kommit fram till 79000 kr om året.
Menar du att det hade varit mer närmre om det blivit 158000?hlph skrev:
Mycket märkliga siffror. Vi bor i ett 70-talshus , bara el och uppvärmning går på 30000 om året. Dubblar man de uträknade kostnaderna börjar man väl närma sig vad det kostar men då är där inte med avsättningar för större renoveringar som taktbyten m.m. Jag skulle säga att det är väldigt dyrt att bo i ett 70-talshus. Då har vi ändå väldigt låga räntekostnader och huset är relativt nyrenoverat. Ett nytt hus är förstås till en början mycket billigare, men äldre hus lär inte vara billigare. Så det hade varit intressant att veta hur det kommit fram till 79000 kr om året.
Bor i hus byggt 45.
Nuvarande total driftkostnad är snitt på ca 7100 kr, med hög amortering. Efter semestern så sänker jag det till ca 5200. (löser ett topplån)
Då har jag inte räknat in något för underhåll, det ligger i samma konto som "allt möjligt huset"
Så efter semestern bor jag några kronor billigare än den hyresrätt (2a på 55kvm) jag bodde i innan i driftkostnad, då var det en lägenhet byggd på 60 talet med originalkök och ytskiktet i vardagsrummet likaså. Den skulle gå runt på ca 5500-6000 kr idag.
Det hade varit väldigt intressant att se hur kostnaderna är fördelade. Inte bara totalen. Kvadratmeter pris för underhåll mm. Amortering kan ju till exempel skilja sig en hel del beroende hur man ser det som en kostnad eller ett sparande.