Byggahus.se

Så mycket kostar en bostad i snitt per år

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 612 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. O
    Medlem · 461 inlägg

OMathson

Medlem
    Ja men då är det väl lämpligt att höja skatten på denna typ av boendeform?
    * ironi*

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · E · 17 068 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Att räkna in amorteringar i kostnaden blir fel.

4. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 019 inlägg

Appendix

Husägare
    Ex lånekostnader är min boendekostnad 3500 per månad

El, försäkring och fiber är dyrast.
    Sen är det samfällighet för vägen, sophämtning, slamtömning

Sen ska man ju lägga till avsättning för underhåll och renoveringar vilket är ett par tusenlappar till. Men kanske inte ska räknas in första steget av boendekostnad.

Lustigt att det är så enormt mycket billigare att bo i hus än bostadsrätt när man slår ut på kvadrameter :)

• Laddar…
  5. Handyman 1
    Medlem · 2 954 inlägg
    Nä,det måste ju variera väldigt mycket storstad/landsbygd mm(slott eller koja!)själv har jag inga lån kvar.

6. O
    Medlem · 461 inlägg

OMathson

Medlem
    Ja det kan man tycka (och jag håller typ med) men många har en påtvingad (självförvållad) amoretering/månad som SKA betalad av just denna månadslön så visst är det en "månadskostnad".
    Lek med tanken att alla i hyresrätt SKA spara X tusen / månad på ett spärrat konto som på sikt minskar framtida hyresökningarna om tex 10år och de får tillbaka hela summan (-skatt) om de flyttar innan de dör. Vad tror du Dagostar / hyresgästföreningen skulle tycka om den iden? Kontot ska naturligtvis skattas lika som dagens "fastighetsavgift".

7. L
    Husägare · Stockholm · 768 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Snyggt jobbat av lobbyister att lyckats få denna undersökning att släppas nu, sådär lagom lägligt när det just råkar vara högaktuellt inom politiken.

8. O
    Medlem · 461 inlägg

OMathson

Medlem
    Om man slår ut det på hela fasigheten blir det ännu billigare / m2;) ( Fastighet = mark med tillhörande eventuella byggnader)

9. [SH]
    Elektroniktokig · Uppsala · 375 inlägg

[SH]

Elektroniktokig
    Har du räknat med löpande underhåll då? Exempelvis byte av vitvaror. Nya badrum efter 20-30 år? (Eller vilken tid man nu tycker är rimlig.) Nytt kök ibland. Byte/underhåll av husets värmesystem? Yttre underhåll? Sådant du slipper när du hyr och som slås ut på många hushåll när du bor i en bostadsrätt.

10. O
    Medlem · 461 inlägg

OMathson

Medlem
    Om man har två badrum, ett kök, ett värmesystem. Allt behöver bytas/renoveras var 25år löpande så blir bara det det ca 2000kr/mån ca, 200' / badrum, 100' kök, 100' värm.
    Sen är det ju allt annat som tak, fasad, fönster... + allt inomhus. Puh mycket att göra nu!:p

11. Handyman 1
    Medlem · 2 954 inlägg
    "Behöver" kan diskuteras;)

• Laddar…
  12. L
    Medlem · 175 inlägg

LoTiX

Medlem
    Amortering går ju jämnt ut på hushållets balansräkning :)

• Laddar…
  13. hlph
    Medlem · 163 inlägg

hlph

Medlem
    Mycket märkliga siffror. Vi bor i ett 70-talshus , bara el och uppvärmning går på 30000 om året. Dubblar man de uträknade kostnaderna börjar man väl närma sig vad det kostar men då är där inte med avsättningar för större renoveringar som taktbyten m.m. Jag skulle säga att det är väldigt dyrt att bo i ett 70-talshus. Då har vi ändå väldigt låga räntekostnader och huset är relativt nyrenoverat. Ett nytt hus är förstås till en början mycket billigare, men äldre hus lär inte vara billigare. Så det hade varit intressant att veta hur det kommit fram till 79000 kr om året.

14. R
    Medlem · 2 986 inlägg
    Menar du att det hade varit mer närmre om det blivit 158000?

Bor i hus byggt 45.
    Nuvarande total driftkostnad är snitt på ca 7100 kr, med hög amortering. Efter semestern så sänker jag det till ca 5200. (löser ett topplån)

Då har jag inte räknat in något för underhåll, det ligger i samma konto som "allt möjligt huset"

Så efter semestern bor jag några kronor billigare än den hyresrätt (2a på 55kvm) jag bodde i innan i driftkostnad, då var det en lägenhet byggd på 60 talet med originalkök och ytskiktet i vardagsrummet likaså. Den skulle gå runt på ca 5500-6000 kr idag.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Värmland · 314 inlägg

Anderscurl

Medlem
    Det hade varit väldigt intressant att se hur kostnaderna är fördelade. Inte bara totalen. Kvadratmeter pris för underhåll mm. Amortering kan ju till exempel skilja sig en hel del beroende hur man ser det som en kostnad eller ett sparande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.