Düsseldorff
Anekdotiskt bevisning. Sopig journalistik.

Unikt namn
Är scb-statistik över klagomål anekdoter? :thinking:

Düsseldorff
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är scb-statistik över klagomål anekdoter? :thinking:
Ja, när det bygger på inkommande klagomål och inte undersökning.

• Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
ser vi i detta forum också en ökning av trådar, där någon har svårt med en granne? Jag tycker det, men har ingen statistik. Tycker mig se att fler idag sätter gränser vad de anser är acceptabelt och har inga problem med att utrycka det. Tror att det är en förskjutning från tidigare generationer, där det var kutym att knyta näven i fickan och hålla käft. Det är dock svårt att alltid veta om en störning verkligen är en störning, då det är i många fall en subjektiv upplevelse. Som tur är de flesta schysta och har icke störande uppsåt. Vi har ju också ett val att välja känna sig störd. Kan det vara så att fler i samhället idag har någon form av psykisk ohälsa, som de har svårt att hantera!

• Gilla
Kalendern och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, när det bygger på inkommande klagomål och inte undersökning.
Jag förstår inte. Skulle en undersökning med ett begränsat urval av personer som statistiskt ska representera helheten vara bättre än statistik över totalen?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag förstår inte. Skulle en undersökning med ett begränsat urval av personer som statistiskt ska representera helheten vara bättre än statistik över totalen?
Nej, inte över totalen. Men inkommande klagomål representerar inte totalen, tyvärr. Därför måste man, om man vill genomföra en akademiskt hållbar undersökning, göra sitt urval annorlunda.

Om man ringer tex 10000 personer varje år och ställer ett antal frågor så får man ett slumpmässigt urval med vad folk upplever. Tar man bara inkomna klagomål över totalen så ser man bara att det ökar, inte varför. Kan tex beror på att flera orsaker som att det är lättare att anmäla, bättre tillgång till information om vad som är okej.

• Gilla
KalleKe
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Om man ringer tex 10000 personer varje år och ställer ett antal frågor så får man ett slumpmässigt urval med vad folk upplever. Tar man bara inkomna klagomål över totalen så ser man bara att det ökar, inte varför. Kan tex beror på att flera orsaker som att det är lättare att anmäla, bättre tillgång till information om vad som är okej.
Så är det ju i teorin. I praktiken blir det inte slumpmässigt eftersom alla inte har telefon (registrerad på sitt namn) eller svarar på okända nummer. Men det är detaljer som går att lösa med rätt metod.

Frågan är väl vad det handlar om. Trådrubriken och texten är vinklad mot vad som statistiken från anmälningarna visar. Är att anmäla ett missförhållande samma sak som att bråka med grannen?

Att antalet anmälningar ökat stämmer ju. Huruvida vi klagar på annat sätt mer, om grannarna stör mer, om vi är mer lättstötta, har fler grannar, grannar som bor närmre, sämre ljudisolering, högre krav på tystnad, lättare att anmäla, lättare att veta våra rättigheter…, ja det framgår ju inte av antalet anmälningar.

När det gäller ljudnivå så har det kommit ny lag som ger polisen rätt att ge böter på plats. Var gränsen går är upp till polisman men det är ändå en stor förändring som säkert kan öka på störningsanmälningar.

Har läst otaliga trådar om problem med grannar på byggahus och svaren är oftast i stil med:
- Det är ditt eget fel
- Kommunicera
- Flytta

- o.s.v.

Det är dock sällan så lätt tyvärr. Det bästa jag tror man kan göra är att hålla ett rimligt avstånd från grannarna, vara vänlig och visa raspet. Inte bry sig så mycket om vad de pysslar med så länge som det inte verkligen inkräktar jobbigt på min egendom.

I ett villakvarter dit vi flyttade var det väldigt lugnt, förutom en granne som visade sig ha STORA fester med redig PA anläggning par gånger om året. De spelade som ingen annan till kl 4 på natten. Väggarna i vårt hus som ändå var par hus bort vibrerade. När vi bad dem skruva ner en aning så skrattade de bara och sa att nej nu kommer resten av gästerna! Fanns ingen mening med att anmäla. Med den nya lagen tror jag definitivt det kan bli svårare att bete sig på det viset om nu polisen har tid vill säga.

R
Hoppas verkligen inte folk börjar ringa polisen hit och dit på sina grannar.

jag varken vill eller hoppas att mina skattepengar går till detta då polisen har bra mycket viktigare saker att syssla med än att åka ut till villakvarter för att be folk sänka musiken….

Jag är inte alls förvånad. Skulle tro att det är ökningen av "det gäller att ta för sig" attityden kombinerat med pressade människor som inte riktigt klarar vardagen och får ett växande kontrollbehov och en växande intolerans mot andra människor. Det märks mest hos statusjagande människor som har det ok ställt.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Hoppas verkligen inte folk börjar ringa polisen hit och dit på sina grannar.

jag varken vill eller hoppas att mina skattepengar går till detta då polisen har bra mycket viktigare saker att syssla med än att åka ut till villakvarter för att be folk sänka musiken….
Jag höll med dig hela vägen fram tills jag fick uppleva extremiteten på egen hand. Som tur är så e nog just detta inte super vanligt.

Polisen prioriterar och hög musik lär ha låg prio, troligen så låg att man skriver av det direkt som med så mycket annat.

Düsseldorff
makhno_ makhno_ skrev:
Jag är inte alls förvånad. Skulle tro att det är ökningen av "det gäller att ta för sig" attityden kombinerat med pressade människor som inte riktigt klarar vardagen och får ett växande kontrollbehov och en växande intolerans mot andra människor. Det märks mest hos statusjagande människor som har det ok ställt.
Din slutsats är felaktig, eller åtminstone utan belägg. Du har naturligtvis inte en susning om hur det "märks" eller vilka "attityder" som florerar i samhället. Din slutsats bygger helt på din egen upplevelse, din egen umgängeskrets och möjligen det du iakttagit på din egen gata.

• Ledsen
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.