13 831 läst ·
124 svar
14k läst
124 svar
Regeringen vill införa klimatdeklaration
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
På samma tema:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu har du tolkat på konstiga sätt. Men du tror inte att det kan finnas en kompetent youtube forskare bland ett gäng höstackar? Jag skrev inte att 100miljoner forskare skulle ha fel. Jag skrev att det finns en kompetent youtube forskare.S senap skrev:Varför skulle en enskild Youtubeforskare som kört med huvudet i en höstack, utan vetenskaplig kompetens, ha rätt medan 100-tals miljoner kompetenta forskare världen över istället ha fel??
Om du verkligen tror att det är så, tycker jag att du genast bör spela på lotto eftersom du verkar ha ett sjätte sinne som kan styra slumpen.
Jag betvivlar att du kan hitta 100 miljoner kompetenta forskare. för den skull säger jag inget om att alla har fel eller rätt. Dessutom betvivlar jag att bland dina 100 miljoner forskare skulle vara på "sida".
Men oavsett det jag skrivit så säger jag inte att alla har fel. Eller för den delen rätt. Varför skulle youtube forskaren för den delen automatiskt ha "fel".
Man kan vinna på Lotto trots mikroskopisk sannolikhet och naturligtvis kan det finnas en enstörig ”Youtubeforskare” som har en vetenskaplig relevans men sannolikheten att lyckas få en genombrytande forskning på egen hand utan att dela med sig av data samt utnyttja andras data är i princip noll i dagens tekniska samhälle, där alla ”enkla uppfinningar” redan är gjorda. När antikens filosofer uppfann hjulet så var allt mycket enklare och hade Youtube funnits på den tiden så hade vi nog haft många duktiga Youtubeforskare. Idag är det nästan uteslutande folk som har någon religiös övertygelse, någon knäppgök eller någon som ser det som en affärsrörelse (t.ex. de som ”forskat fram” ”skyddslåda” till WiFi-routern för att minska strålning, vilket ju är ett enkelt sätt att lura folk på pengar).Bananskalare skrev:
Nu har du tolkat på konstiga sätt. Men du tror inte att det kan finnas en kompetent youtube forskare bland ett gäng höstackar? Jag skrev inte att 100miljoner forskare skulle ha fel. Jag skrev att det finns en kompetent youtube forskare.
Jag betvivlar att du kan hitta 100 miljoner kompetenta forskare. för den skull säger jag inget om att alla har fel eller rätt. Dessutom betvivlar jag att bland dina 100 miljoner forskare skulle vara på "sida".
Men oavsett det jag skrivit så säger jag inte att alla har fel. Eller för den delen rätt. Varför skulle youtube forskaren för den delen automatiskt ha "fel".
Virrpannnorna på youtube går inte att stoppa, vem som helst kan kalla sig forskare. Att förlita sig på ett icke granskat resultat säger tyvärr lika mycket om okunskapen hos den som tror på det och argumenterar för det som hos ”forskaren”.
Det finns ett tydligt samband mellan utbildningsnivå och tillit. Konspirationsteorier får exempelvis sämre fäste bland högre bildade då de har en större förståelse för att saker kan vara komplexa och för att problem inte alltid har enkla lösningar.
Det är därför det är så viktigt att vi rustar våra barn med kunskap. Både generellt men framförallt om okunskapen genom att de får lära sig att vara källkritiska redan i tidig ålder i skolan. På så vis kan de förhålla sig till alla ”forskare”.
Det finns ett tydligt samband mellan utbildningsnivå och tillit. Konspirationsteorier får exempelvis sämre fäste bland högre bildade då de har en större förståelse för att saker kan vara komplexa och för att problem inte alltid har enkla lösningar.
Det är därför det är så viktigt att vi rustar våra barn med kunskap. Både generellt men framförallt om okunskapen genom att de får lära sig att vara källkritiska redan i tidig ålder i skolan. På så vis kan de förhålla sig till alla ”forskare”.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
visst är det så. kan man få för sig att 5G kan sprida corona, så säger det en hel del.mexitegel skrev:
Virrpannnorna på youtube går inte att stoppa, vem som helst kan kalla sig forskare. Att förlita sig på ett icke granskat resultat säger tyvärr lika mycket om okunskapen hos den som tror på det och argumenterar för det som hos ”forskaren”.
källkritiskt tänkande är väldigt viktigt Dock verkar många vuxna sakna det. så vi får hoppas att skolorna gör det bra. Bamse är världens snällaste björn, men kanske inte världens bästa källa.
Problemet är källkritiskt tänkande är svårt
om man ser de dårar som tror på.5G och Corona anser att deras källor är mycket trovärdigare än DN och svt.
många rapporter är säkerligen proffsigt utformat och trovärdigt utformat. Många väljer att tro på det.
som tur är så tror inte de flesta på detta
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Villaägarna de stora vinnarna i regeringens höstbudget
Artikelkommentarer -
Regeringen vill göra det lättare att bygga strandnära
Artikelkommentarer -
Regeringen vill införa typgodkända småhus
Artikelkommentarer -
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Bygglov -