Artikelkommentarer
thomasx: Alltså, småskalig vindenergi kan bli enormt lönsam, det enda som krävs är att man når en nivå där man kan koppla bort sig från det allmänna elnätet. Att slippa de drakarna skulle ju vara ovärderligt... ;)
Nerre: Men inte ens EN 61000 specificerar väl till 100% hur provföremålet skall kopplas upp och köras under mätningarna? Standarden hänvisar väl till att utrustningen ska vara installerad och köras enligt tillverkarens bruksanvisning? Standarden tar ingen hänsyn till om bruksanvisningen ställer krav som man inte räknar med att en kotte kommer att följa.
Lime113: Det som förvånar mig är att ni har ett sommarhus vid (grod?)havet och ändå bygger pool. All jag har träffat har sagt att det har varit för mycket jobb och bor man precis intill vatten så... (Y)
Lime113: "Försäljningsförbudet som är utfärdat gäller från Husqvarna Group mot återförsäljare, inte från återförsäljare och till slutkonsument enligt uppgift från Husqvarna." Länk byggahus
Stefan1972: ja jag har då iallafall ingenting att kommentera om den här saken........
twoody: Konstigt att inte försäkringsbolaget kräver pengar från rörfirman . Kvinnan har fått pengar från försäkringsbolaget få kan man väl inte gå till firman och krävs mer pengar .
Broken arrow: [citat] På företag bör man ha batterier nog för att täcka en arbetsdag (inklusive laddning). Sen ska man inte snåla på Ah på batterier, säljs på rea maskiner med kassa batterier (som inte håller många timmar). 14.4 volt säljs inte mycket av till privatpersoner utan nu ska det vara 18 volt till ingen nytta. Ger en onödig huvudvärk och batterier konstant på laddning. Samt renovering
thomasx: [citat] Det har du helt rätt i, och vid närmare eftertanke så kanske Mikael_L's förslag inte är så dumt ändå. Det är ju lite störigt när man nolltaxerar och inte får nån nytta av ROTen. Men som bidrag skulle ju det funka också ;)
Redaktionen: Storstädernas bostadsmarknader är glödheta, och mäklarnas förväntningar stiger. Du kan läsa artikeln här: Hus hetare än bostadsrätter
scim: [citat] Skillnaden är att du inte behöver se pelletsen. Inne och ute-delen på en luft-luftvp är ju oftast väldigt synliga. Sedan har du ju rätt i att ett bulkförråd kräver en hel del plats, och kan man inte avvara den platsen så får man väl isåfall överväga veckoförråd, men det kräver ju betydligt mer handhavande. Lyckligtvis har jag ~100kvm källare så jag har plats med både
MissAnpassad: Lite fel blir det att skriva familjer. I vår familjs lägenhet i Sundbyberg bor sammanlagt 5 personer på pappret, men av dessa är ingen familj med varandra, utan det är inneboende plus lägenhetsinnehavaren. Inneboende är en väldigt vanlig boendeform i Sumpan, jag hade det också när jag bodde där. Så det går ju inte att bara titta på vart folk är skrivna om man ska utröna vilka som
DMOL: [citat] Ja "de flesta" vilket du inte har något som helst belägg för. Dina påståenden är lika grumliga som Kaplans.
tommib: Den "rapporten" var ju gravt undermålig! Knappast förvånande, men ändå.... Flera av de första parametrarna mäter en förändring, inte ett absolut värde (t.ex. dödsolyckor). Man räknar poäng baserat på en konstant minskning av dödsolyckor. Det kan man förvisso göra, men då ska man inte kalla sin rapport för "Elsäkerhetsbarometern 2016" som antyder att det är en ögonblicksbild.
SueCia: Kan inte se någon anledning att staten ska finansiera sånt här skit, detta ska inte vara något annat än en absolut nödlösning där det till 100% aldrig blir något fiber. Att finansiera sånt här skräp hindrar utvecklingen av fibernätet då det kommer ta flera år till innan folk inser att trådlöst aldrig kommer kunna konkurera med fiber.
Lime113: [citat] Instämmer. Samma sak om folk får ökade boendekostnader så minskar konsumtionen vilket väldigt lätt påverkar konjunkturen. Det är inte mycket som behövs för att sätta igång en snöboll som rullar sig större.
Redaktionen: Husen blir allt dyrare, samtidigt som få vill sälja. Du kan läsa artikeln här: Stigande priser på husmarknaden
Markarbetaren: [citat] Så länge vi inte stänger gränsen och vi enligt lag måste erbjuda tak över huvudet åt alla nyanlända så kommer priset på bostäder aldrig att gå ner. Tillgång vs efterfrågan är det som bestämmer priset, oavsätt ränteläge. Så länge tillgången är lägre än efterfrågan så är vi där vi är. Som parantes, bor i storstad, värdet på mitt hus har stigit med 5-6%/år
Redaktionen: Förra året köpte filmstjärnan Hugh Grant en villa i Torekov, tillsammans med svenska Anna Eberstein. Nu har de rivit den och planerar att bygga nytt. Du kan läsa artikeln här: Hugh Grant bygger nytt i Torekov
Broken arrow: Vet en som undvek skatt på sin el :D kan säga att han kom undan billigt (snodde strömmen från sitt eget företag), skatteverket gav han billig bot (något han skrytit och skrattat åt).
Redaktionen: När du vet vad som är tillåtet att bygga är det dags att välja storlek och form på altanen. Förutom att ha rätt storlek ska altanen även vara tillgänglig och bekväm att ta sig till och från. Du kan läsa artikeln här: Utforma altanen - storlek, form, trappor
Redaktionen: En ny rapport från Boverket visar att inkomsterna växt mer än boendeutgifterna, men bara hos vissa grupper. Du kan läsa artikeln här: Så klarar vi boendeutgifterna
AndersMalmgren: Just nu är det fxb only. Men ska se vad som går att göra, finns plugin för Sketchup Make. UV-mappningen är ett problem. Jag kör realtidsbelysning av den anledningen just nu, Realtid [bild] Baked [bild] [bild] Detta program ska ha automatiskt UV mapping http://www.unwrap3d.com/u3d/index.aspx
Redaktionen: Putsfasaden på det nya huset måste inte åtgärdas av byggentreprenören konstaterar hovrätten. Du kan läsa artikeln här: Avstod besiktning och får leva med felen
dja: Fråga byggnadsingenjören i din kommun. Skulle tro att det kan skifta.. I Mjölby gick det bra om golvet på terrassen inte var högre än 3m, samt att man har staket och inte plank runt golvet.
Gäztz: Fångad med byxorna nere alltså. Får tillstånd att göra en sak, gör en annan och sen klagar över att han blir emotsagd. Trams!
Odjuret: Intressant bara att fler va intresserade av sälja sig själv billigt istället för dyrt... Det var fler som var intresserade av att få presentkort och rabatter än pengar... Presentkort och rabatter är billigt för företagen, pengar är dyrt... Skulle jag sälja mig skulle det vara dyrt!
Redaktionen: Det är plus i statistiken för de flesta av landets län enligt Statistiska Centralbyråns rapport över huspriserna. Du kan läsa artikeln här: Bostadsrallyt fortsätter
Jimjimjim: Jag som jobbar i Byggvaruhus kan o andra sidan intyga att priserna som sitter numera är helt orubbliga om du inte handlar för stora pengar (60-100k) eller är återkommande företagskund. Tips till konsument; kom inte in och försök pruta på virke; vi går minus på varje planka vi säljer och risken är att vi slänger ut dig om du blir påstridig. Suck, varje dag är det nån som tittat på
Redaktionen: Storbanken: ?Hushållen ser minusräntan som ett krisverktyg och den är därför inte bra för svensk ekonomi.? Du kan läsa artikeln här: SEB anser minusräntan olämplig