2 765 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Bygger ett hus med helt slutna system
Det som är intressant med detta hus är att olika lösningar testas i praktiken.
Teori och hypoteser är en sak, verkligheten kan vara en annan.
Behöver inte vara så att teori och hypotes är fel, men det kan vara att effekten är marginell (i praktiken försumbar) och därmed ointressant/olönsam. Dessutom kommer det att visa sig hur robusta olika lösningar är för verklighetens påfrestningar. Verklighetens påfrestningar är inte bara vädrets makter utan minst lika mycket det mänskliga beteendet. T ex utrustning som kräver mkt skötsel kommer inte att fungera i längden hos det stora flertalet.
Teori och hypoteser är en sak, verkligheten kan vara en annan.
Behöver inte vara så att teori och hypotes är fel, men det kan vara att effekten är marginell (i praktiken försumbar) och därmed ointressant/olönsam. Dessutom kommer det att visa sig hur robusta olika lösningar är för verklighetens påfrestningar. Verklighetens påfrestningar är inte bara vädrets makter utan minst lika mycket det mänskliga beteendet. T ex utrustning som kräver mkt skötsel kommer inte att fungera i längden hos det stora flertalet.
Jag menar att ~90% av energiinnehållet i pelletsen kommer huset till godo, ja. Får du mycket rök från pelletseldning så har du en felaktigt inställd pelletsbrännare. Själv ser jag endast en svag antydan till vit rök från skorstenen om utetemperaturen börjar krypa ner mot -15. Någon röklukt har jag aldrig noterat. Du verkar ha en massa förutfattade meningar om pelletseldning som inte stämmer överens med verkligheten.Lime113 skrev:
Sedan är ju pellets vad jag vet ett bränsle för att värma huset och ingen prydnadsak, så hur den ser ut inne i förrådet förstår jag inte vad det spelar för roll?
Det var du och inte jag som klagade på värmepumparnas utseende. Har min verkstad i pannrummet och är glad att jag inte har en pelletsbrännare där utan bergvärmescim skrev:
Edit: 250-300% verkningsgrad ^^
Redigerat:
Skillnaden är att du inte behöver se pelletsen. Inne och ute-delen på en luft-luftvp är ju oftast väldigt synliga. Sedan har du ju rätt i att ett bulkförråd kräver en hel del plats, och kan man inte avvara den platsen så får man väl isåfall överväga veckoförråd, men det kräver ju betydligt mer handhavande. Lyckligtvis har jag ~100kvm källare så jag har plats med både förråd och verkstadLime113 skrev:
Sedan börjar du prata bergvärme helt plötsligt, och ja, verkningsgraden du anger stämmer, men jag kan ändå aldrig räkna hem en bergvärmeinstallation. Speciellt inte om jag ska ta hänsyn till pumpens begränsade livslängd och det faktum att jag då även måste byta ventilationssystem.
Klicka här för att svara