Byggahus.se

Ikeas ritverktyg i VR coolt - men AndersMalmgrens coolare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 692 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    • Laddar…
  2. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 144 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Kul! Försöker få detta att bli vettigt. Ska man i väntan på ditt verktyg strunta i att lägga tid på materialen i sketchup och fixa det i unity istället?

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Stockholm · 367 inlägg

kallun

Medlem
    Väntar ivrigt på detta. Anders, håll oss uppdaterade!

• Laddar…
  4. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 9 616 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Kommer nog dröja ett tag och väldigt osäkert att jag kommer stödja mobiler (För du var väl mest sugen på mobiler va?) mest pga att den kräver prebaked lighting och ser inte ut att bli helt enkelt att stödja. Du kan ju titta lite i min artikel om hur du tar in en ritning från Sketchup till Unity.

5. S
    Medlem · Västerbotten · 891 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Jag bugar för Anders satsning, men i Ikeas fall vill jag bara gnälla. Ikea säljer ändå produkter som delvis är beroende av deras planeringsverktyg, t.ex köksplaneraren. De borde istället se till att deras X-planerare funkar smärtfritt för alla och inte är beroende av gammal teknik eller tar evigheter att använda. Det funkar ju inte ens klanderfritt i deras butiker. Om de sen har några utvecklare över kan de ju låta dessa pilla med framtidens teknik men deras planeringsverktyg ska enligt mig funka innan de börjar ge sig in på något nytt.

6. AndersMalmgren

AndersMalmgren

Renoverare
    Tackar. :D
    Angående Ikeas verktyg, det är ju ett helt annat team som jobbar med detta, jag tycker de dock borde stödja att man kan ta in sin planritning från derfas verktyg i VR-lösningen.

7. L
    Medlem · Dalarna · 214 inlägg

lazy rick

Medlem
    Fränt!!

Men, sitter man med Oculus Rift och drömmer - hur mycket byggt blir det då? :D
    Personligen skulle jag rita ihjäl mig och drömma mig bort totalt :)

8. AndersMalmgren

AndersMalmgren

Renoverare
    Nu är väl jag inte kändast för att bygga snabbt här :D
    Men detta är ju mer planeringsstadiet, man kan ha med sig sin HMD och visa hantverkaren hur det ska vara, snacka om kravspec :D

9. mikael_thn
    Medlem · Västra götalands län · 348 inlägg

mikael_thn

Medlem
    Riktigt kul!
    Det här ska minsann följas ordentligt! :)

Krävs de inte sketchup pro för att få ut FBXer? Eller lyckas du läsa in andra format i unity?
    Hur gör du med UV-mappingen? (Har för mig att när jag testade sketchup mot unreal engine, så blev de rejält pannkaka med modellerna..)

10. AndersMalmgren

AndersMalmgren

Renoverare
    Redigerat 11 apr 2016 16:10
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.