På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Möbeljätten Ikea stöttar ett pilotprojekt där du kan uppleva Ikea-kök i Virtual Reality, men Byggahus.se:s medlem har något ännu häftigare på gång.
Du kan läsa artikeln här: Ikeas ritverktyg i VR coolt - men AndersMalmgrens coolare
Du kan läsa artikeln här: Ikeas ritverktyg i VR coolt - men AndersMalmgrens coolare
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Kommer nog dröja ett tag och väldigt osäkert att jag kommer stödja mobiler (För du var väl mest sugen på mobiler va?) mest pga att den kräver prebaked lighting och ser inte ut att bli helt enkelt att stödja. Du kan ju titta lite i min artikel om hur du tar in en ritning från Sketchup till Unity.osiris skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag bugar för Anders satsning, men i Ikeas fall vill jag bara gnälla. Ikea säljer ändå produkter som delvis är beroende av deras planeringsverktyg, t.ex köksplaneraren. De borde istället se till att deras X-planerare funkar smärtfritt för alla och inte är beroende av gammal teknik eller tar evigheter att använda. Det funkar ju inte ens klanderfritt i deras butiker. Om de sen har några utvecklare över kan de ju låta dessa pilla med framtidens teknik men deras planeringsverktyg ska enligt mig funka innan de börjar ge sig in på något nytt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Tackar. 
Angående Ikeas verktyg, det är ju ett helt annat team som jobbar med detta, jag tycker de dock borde stödja att man kan ta in sin planritning från derfas verktyg i VR-lösningen.
Angående Ikeas verktyg, det är ju ett helt annat team som jobbar med detta, jag tycker de dock borde stödja att man kan ta in sin planritning från derfas verktyg i VR-lösningen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Nu är väl jag inte kändast för att bygga snabbt här 
Men detta är ju mer planeringsstadiet, man kan ha med sig sin HMD och visa hantverkaren hur det ska vara, snacka om kravspec
Men detta är ju mer planeringsstadiet, man kan ha med sig sin HMD och visa hantverkaren hur det ska vara, snacka om kravspec
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Riktigt kul!
Det här ska minsann följas ordentligt!
Krävs de inte sketchup pro för att få ut FBXer? Eller lyckas du läsa in andra format i unity?
Hur gör du med UV-mappingen? (Har för mig att när jag testade sketchup mot unreal engine, så blev de rejält pannkaka med modellerna..)
Det här ska minsann följas ordentligt!
Krävs de inte sketchup pro för att få ut FBXer? Eller lyckas du läsa in andra format i unity?
Hur gör du med UV-mappingen? (Har för mig att när jag testade sketchup mot unreal engine, så blev de rejält pannkaka med modellerna..)
Renoverare
· Stockholm
· 20 284 inlägg
Just nu är det fxb only. Men ska se vad som går att göra, finns plugin för Sketchup Make.
UV-mappningen är ett problem.
Jag kör realtidsbelysning av den anledningen just nu,
Realtid
Baked
Detta program ska ha automatiskt UV mapping
http://www.unwrap3d.com/u3d/index.aspx
UV-mappningen är ett problem.
Jag kör realtidsbelysning av den anledningen just nu,
Realtid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto