Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Den kritik som riktats mot bostadsminister Mehmet Kaplan har lett till att han entledigas.

Du kan läsa artikeln här: Bostadsministern avgår

• Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
S
Det var fan på tiden!

• Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
"Jag har ingen aning om vilka det är jag käkar middag med...."

Inte en sekund för tidigt!

C
Jasså var det bostadsminister han var? Där ser man... :x

Får man diskutera åsikter om politik och religion i den här tråden? Annars kan ni nog låsa den direkt ;)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Nej, vi bör inte diskutera att han var islamist och helt oförenlig med svenska värderingar.

Jag som trodde miljöpartiklar å såssar alltid kom undan, kanske nya tider nu även för dessa bakåtsträvare...

harry73
Utan att lägga in mina egna politiska åsikter kan jag tycka att det är konstig att han å ena sidan beskylls för att ha kontakter/sympatier med en höger extremistisk gruppering och samtidigt för att vara emot Israels ockupation av Palestina.

Men i ett land där ministrar avgår för att de köpte Toblerone under en tjänsteresa (och betalade med fel kort) är det inte konstig att han avgår.

Och igen utan att lägga in mina egna politiska åsikter kan jag tycka att det skulle hjälpa den internationella diskussionen om Israel och Palestina om man kan hålla isär staten Israel och religionen Judendom, så att man kan kritisera (eller stödja) staten Israel utan att det behöver betyda nånting om hur man ser på Judendom.
Just nu är de flesta (inkl många Judar och staten Israel) väldigt dåligt på att hålla isär båda begrepp, och det är också en förklaring varför Kaplans Israel jämförelse är så kontroversiellt.
Att jämföra Syd Afrikas apartheid med Tyskland på 30-talet är troligtvis inte lika kontroversiellt, och kanske inte ens att jämföra Israel med Syd Afrika, vad vet jag

C
harry73 skrev:
Utan att lägga in mina egna politiska åsikter kan jag tycka att det är konstig att han å ena sidan beskylls för att ha kontakter/sympatier med en höger extremistisk gruppering och samtidigt för att vara emot Israels ockupation av Palestina.
Nu var det ju en turkisk muslimsk "högerextremistisk" gruppering, så det är inte direkt något motsättning (högerextremistiska turkiska muslimer är förmodligen också emot Israels ockupation av Palestina ;)).

Redigerat:
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
D
harry73 skrev:
Just nu är de flesta (inkl många Judar och staten Israel) väldigt dåligt på att hålla isär båda begrepp,
Har du något belägg för dina antisemitiska påståenden?
Hans uttalande är inte kontroversiellt, det var antisemtiskt och det är väl därför han begärt att bli entledigad för att han inte kan hålla i sär på saker och ting.

harry73 skrev:
Vad är konstigt med det?

harry73
cpalm skrev:
Nu var det ju en turkisk muslimsk "högerextremistisk" gruppering, ...
Ja det gör det krångligt. Jag fick faktisk kolla på wikipedia för att få info om grå vargarna https://sv.wikipedia.org/wiki/Grå_vargarna och där blir man inte mycket klokare av förutom att de är mot Kurder Armenier och vänstersympatisörer och om en Palestina älskande Miljöpartist inte räknas som vänstersympatisör, då ger jag upp ;)

harry73
DMOL skrev:
Har du något belägg för dina antisemitiska påståenden?
Om inte annat borde ditt inlägg räkna som belägg för mina påståenden, för det känns faktisk som att du just nu inte håller isär Israels handlingar (eller rättare sagt Israels regering) och judendomen i allmänhet.

D
harry73 skrev:
Om inte annat borde ditt inlägg räkna som belägg för mina påståenden, för det känns faktisk som att du just nu inte håller isär Israels handlingar (eller rättare sagt Israels regering) och judendomen i allmänhet.
Wow, du gör verkligen bort dig här.
Du skrev ovan att judar inte kan hålla i sär på saker och ting. Att vara jude är inte synonymt med att vara vara israelsik medborgare. Det bor judar i hela världen och jag tror nog samtliga klarar av att kolla i passet vilken nationalitet de har eller om de ens har en koppling till Israel. Vad har en statsmakts handlingar att göra med enskilda personer? Ska man kritisera en statsmakt bör man vara saklig. Hör du ofta andra statsmakter tala i termer om att kristna inte kan skilja på saker och ting när man talar om politiska beslut som fattas i Sverige? Nej, ingen skulle göra en sådan koppling...

Redigerat:
harry73
Nej jag skrev de flesta, och sen inom parentes inkl många judar. Jag skrev eller implicerade absolut inte att alla judar tycker samma sak

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
harry73 skrev:
Nej jag skrev de flesta, och sen inom parentes inkl många judar. Jag skrev eller implicerade absolut inte att alla judar tycker samma sak
Ja "de flesta" vilket du inte har något som helst belägg för. Dina påståenden är lika grumliga som Kaplans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.