Artikelkommentarer
Redaktionen: Mögelsvampar är en naturlig del av vår miljö och förekommer även i olika former i våra bostäder. Men vad är egentligen mögel – och vad krävs för att mögelsvampar ska växa och utgöra en hälsorisk? I denna artikel får du veta mer om mögel i våra hus. Du kan läsa artikeln här: Mögel i huset, hälsa och åtgärder
Sekelskifteshus finast: Som jag förstår om jag tolkat det hela rätt så kommer man inte att få installera en annan gammal fin vedspis om den befintliga upphör att fungera, då kommer det att räknas som en nyinstallation och då krävs det ett typgodkännande för spisen. Vänta bara till ett förslag kommer om att alla K-märkta byggnader ska rivas pga att det kan vara farligt att vistas i ett sådant och
Redaktionen: Med augmented reality kan du se objekt som inte finns ännu, exempelvis huset du valt placerat på tomten som du har köpt. Tomten är verklig, men huset är en 3D-version. Detta är dock bara ett sätt som AR-tekniken kan komma husintresserade till gagn. Du kan läsa artikeln här: Förstärkt verklighet – Se ditt hus innan det är byggt
OXYD: [citat] https://www.ivt.se/vart-lofte/garanti/ De har serviceombud. Tex https://ivtcenter.se
twoody: Homestyling beror lite på objekt och vem som säljer. Många ställen finns det äldre som flyttar ut ur ett område och unga barnfamiljer flyttar in, då kan en styling som funkar för yngre barnfamiljer göra otroligt mycket.
Daniel 109: Räntereglerna är gamla, drt är definitivt inte en nyhet. Men deklarationshjälpen är ju bra. Det är många som har svårt med det.
pacman42: [citat] Frånluftsvärmepump. Dvs så länge som ingen tillskottsvärme behövs till huset så är varmvattnet nästan gratis. Eftersom jag dessutom förvärmer tilluften via min inglasning så pratar vi om att tillskottsvärme i praktiken används från november till februari. Om jag eldar i kaminen en gång om dagen så blir det inte så mycket tillskott heller. Veden är gratis, dels i from av
HasseTeknik: Inflationen sedan 1980 är c:a 3.2 ggr och löneutvecklingen är c:a 5 ggr. Ett hus för 500.000:- år 1980, borde idag alltså bara kosta 1610.000:- ( ! ), men löntagaren borde klara att amortera av ett lån på 2500.000:-. Något har uppenbarligen ändrat sig.
Ronekma: [citat] Med bostad avses utrymme som köparen använder och äger helt eller till väsentlig del för boende inom EES-området. Till bostaden räknas även garage, förråd och tvättstuga. Även fritidshus eller stuga som din köpare äger räknas som bostad. Gemensamhetsutrymmen i flerfamiljshus, exempelvis gemensam entré och trappuppgång räknas inte som bostad. Din köpare kan inte få
Redaktionen: Årets upplaga av Husdrömmar på SVT har dragit igång. I veckans första avsnitt tog man med oss på återbesök hos fem tidigare deltagare. Vilka bodde kvar, vilka hade byggt vidare på sitt hus? Du kan läsa artikeln här: Återbesök hos fem deltagare i Husdrömmar
Redaktionen: Experter slår ner på förhandsavtal för nyproduktioner och menar att många är så otydliga att de kan vara ogiltiga. Du kan läsa artikeln här: Förhandsavtal på nyproduktioner kan vara ogiltiga
lars_stefan_axelsson: [citat] Även om det var länge sedan jag arbetade med de här grejjorna (både mobilt internet och wireline) så tål det att understrykas. Ändutrustningen är mycket dyrare för mobila system. Bandbredden OTA är dessutom en begränsad och delad resurs. Vilket inte är sant vid fiber. Den fiber vi har liggande klarar redan Terrabit/sek med annan ändutrustning. Det kommer inte att hända OTA.
AndersPS: [citat] Korrekt, begreppet som jag egentlig söker är stängsel. Det finns det i princip inga begränsningar.
tommib: [citat] Skillnaden är rätt marginell och beräknad på väldigt små anläggningar. Det skulle vara relevant att titta på infrastrukturkostnaden för vind som torde vara avsevärt mycket högre (mer nätverk än punkt-till-punkt). Det finns också en liten detalj som man helt bortser från, nämligen behovet av utjämnningskraft. Vind har det, kärnkraft har det bara delvis.
Redaktionen: Bankerna går ut med information om när de inför det skärpta amorteringskravet. Du kan läsa artikeln här: Då blir skärpta amorteringskravet verklighet
engs: [citat] Tror inte t.ex. den tidigare i tråden nämda Arne Jacobsen bekymrar sig så mycket över den saken numera... Håller med om det du säger, men tycker samtidigt att 25 år efter upphovsmakarens död som i GB är mer rimligt skydd än 70 år efteråt. Sen får man väl leva på att vara "orginalet" även efter detta.
jannebmw: Ja billigare ja men ingen med så här bra designhistoria Men är man bara intresserad av bo så är detta hus inget för vaniliga svennen!
Redaktionen: Trots avhjälpningsförsök kvarstod hög ljudnivå hos värmepumpen, och företaget måste därför häva köpet. Du kan läsa artikeln här: Konflikt om värmepump ledde till ARN
BirgitS: Kan inte artikeln och den här tråden få någon mer passande rubrik än "x"? ;)
Rabbithole: Gamla hus har alltså ofta dålig el JA. Hoppas dom redovisar lite statistik på husets ålder vs olyckor. (Om det nu är säkrare i moderna hus)
useless: Jo det är en möjlighet, men är det ett problem i praktiken? Man dimensionerar ju prylarna utifrån konstruktion och tänkt last. Jag har aldrig hört någon säga att man ska bygga utan takutsprång av den anledningen iallafall.
Åsa Lund: Fantastiska verk allihop! Nummer 6 och nummer 9 är mina favoriter
Redaktionen: Trenden håller i sig, hantverkartjänster fortsätter vara ett av de områden det klagas mest på. Du kan läsa artikeln här: Många klagomål på hantverkartjänster
Daniel 109: Ja, man brukar använda en ventil på 1,5bar. Men de brukar vara godkända flr i alla fall 2,5bar. Konsekvenserna var dessutom klart mindre än fallet med varmvattenberedaren. Nej, det behövs ingen komprimerbargas, och ja, temperaturen är klart över 100grader.
hsd: Det finns värre platser: Göran Grönhammar i Figeholm får återkommande besök i sin trädgård av bilister som kör av vägen. Sen han flyttade in 1982 har han noterat 33 olyckor. – Kurvan är väldigt skarp och den lutar utför och det kommer lite överraskande. Sen är det flera förhållanden, det är fuktigt där, skuggigt och fukten slår på och isar ner den nylagda asfalten, säger
Janus82: Hyresfastigheter betalar idag statlig fastighetsskatt och den kostnaden vältras naturligtvis över på hyran så redan nu är alla med och betalar. Sen ska man ju komma ihåg att det här bara är SNS som har lite åsikter. Det är ingen statlig utredning eller liknande. Men förslagen om en stor reform av skattesystemet duggar tätt nu för tiden så inom de närmaste 10-20 åren kanske det
j-o75: [citat] Jag har dålig erfarenhet av sådana erbjudande. Det brukar sluta med att man får betala väldigt mycket för någon del i paketet.
Redaktionen: Den läkare som fått pengar och ett lyxhus av en 89-årig kvinna får behålla huset men måste betala tillbaka pengarna. Du kan läsa artikeln här: Dom: Läkaren som fick lyxhus av äldre dam får behålla det
Redaktionen: Booli har undersökt var det var dyrast att köpa hus och lägenhet 2017. Du kan läsa artikeln här: Dyraste adresserna i landet