Omställningen till förnybar energi kommer att bli kostsam initialt, men på ännu längre sikt leda till lägre priser.

Du kan läsa artikeln här: Framtidens elpriser
 
Resultatet visar att vi kommer att gå från dagens cirka 30 öre per kilowattimme till 60 öre år 2030.
Vem betalar 0,30 kr/kWh?
Det lägsta priset jag hittar på Compricer är 0,4336 kr/kWh, 0,4241 på elskling.
 
tommib
Jag tror att de pratar om spotpriset i artikeln. Det är det enda priset som är intressant för producenten av el. Allt det andra som tillkommer är olika avgifter och skatter.
 
Det står i artikelns första mening: "Spotpriserna på elbörsen kommer att klättra uppåt de kommande åren"
 
På 20 år ska man alltså fördubbla mängden vattenkraft. Hur har man tänkt att det ska gå till rent praktiskt och politiskt?
 
tommib tommib skrev:
Jag tror att de pratar om spotpriset i artikeln. Det är det enda priset som är intressant för producenten av el. Allt det andra som tillkommer är olika avgifter och skatter.
Det enda som är intressant för mig är vad jag får betala.
Elräkning från Telinet Energi med uppdelning av kostnader och totalt rörligt pris.
 
Hur ska konsulten på Boston Consulting Group veta vad du har för påslag och rabatter?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Hur ska konsulten på Boston Consulting Group veta vad du har för påslag och rabatter?
Eller vad politikerna hittar på med avgifter osv
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
tommib
Det är riktigt att det för konsumenten är mest intressant vad som står på sista raden, men för elmarknaden som sådan måste man räkna på spotpriset. Alla de andra grejerna är som sagt skatter och avgifter som alla måste betala ändå (men de fakuteras just dig, inte producenten). Sen är det olika påslag från elhandelsbolaget som representerar deras intäkt för el som förmedlas till dig.

Elproducenterna planerar sin produktion efter spotpriset eftersom det är vad de får betalt för att leverera elen. Då kan man t.ex. se att det inte är värt att starta upp ett oljekraftverk när spotpriset ligger under en viss nivå. Det finns dock en feedbackmekanism i att elen som produceras i varje ögonblick måste förbrukas samtidigt. Om det då inte finns "tillräckligt" med el för den kommande timmen (man planerar större förbrukare) så stiger priset tills behovet möts. På så sätt kan också stora konsumenter av el planera om de ska förbruka el eller inte. Detta är hela vitsen med elmarknaden.

Marknaden ovan leder också till att länder med hög andel oberäknelig kraftproduktion (t.ex. danmark och tyskland) upplever stora svängningar i elpriset och till och med kan få ett negativt elpris (producenterna måste betala för att folk ska konsumera elen).
 
tommib
BCG har inget att göra med ditt elpris, det är bara att någon konsult därifrån räknat fram dessa siffror (att priset dubblas).

Mina personliga känslor för BCG i allmänhet och Andreas Ringman Uggla i synnerhet lämpar sig inte för skriftlig framställan på detta forum...
 
tommib tommib skrev:
BCG har inget att göra med ditt elpris
Du tror alltså inte att det är vi konsumenter/skattebetalare som får stå för notan i slutändan?
 
tommib
Inte om du inte råkar bo i Skellefteå (i just det här fallet). Annars är det riktigt att denna typ av utgifter, liksom kostnaden för just vind/sol dumpas ut på oss som inte vill ha dem. Jag själv har numera tyvärr 100% vattenkraft eftersom fortum inte vill sälja kärnkraftsel till privatkunder (eller det går inte att aktivt välja det i alla fall).

För att förtydliga mina känslor för BCG och Andreas så jobbar jag alltså på Karolinska...
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
V
Jag betalar strax under 30öre inkl allt utom nätavgifterna.
Låste på 5-år för några månader sedan.
Priset brukar ju ha en viss periodisitet över året.
Tänkte det kan vara skönt att låsa då vi skaffat elbil och på så sätt vet vad bränslekostnaden blir dom närmsta åren.
Sen vill jag använda så ”mycket” el som möjligt (om man kan säga så) eftersom abbonemang/nätavgiften är relativt hög, delar jag den avgiften på 15.000kwh eller 25.000kwh tycker jag spelar roll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.