Artikelkommentarer
hsd: Spanska hus är vad jag har förstått oftast byggda i sten material och dåligt isolerade
Redaktionen: Hushållen ställer in sig på fallande priser på de flesta håll i landet. Du kan läsa artikeln här: Kraftig uppgång av de som tror på fallande priser framöver
Husqvarna220Ac: Hej Vi har 8.7kw installerad effekt, samt ett superisolerat hus på 148kvm, vår anläggning installerades 2013, projjade samt importerade, och installerade själv, fick bidrag, anläggningen betald på 5-6år beroende på elpriset. Idag får vi spotpris plus 40öre, samt 60öre på skattsedeln, vi brukar sälja mer el än vi köper, nätägaren ”hotar” lite löst med att det igentligen
Redaktionen: Energiskatten flyttas från elhandelsfakturan till elnätsfakturan i januari. Du kan läsa artikeln här: Energiskatten flyttas snart till elnätsfakturan
Appendix: Intetsägande då man inte redovisar antalet försäljningar som dragits tillbaka från marknaden Statistik visar på fall på 40% i vissa kommuner från toppen: http://cornucopia.cornubot.se/2017/11/husmasken-kraftiga-fall-for.html
billy_baver: [citat] Utslagstävling med rådslag på Nordön! Den som bjuder säljaren på finast middag går vidare till kvartsfinal. Så typiskt danskt!
nanowire: [citat] Jag förstår inte. Du klagar på listan över prisvärda verktyg och som motargument föreslår du ett av verktygen på listan till bra pris? Edit: Men strunt samma, jag vill inte verka vara på krigsstigen. Vi tänker olika bara :)
Oldboy: Stora tillgångar pga höga huspriser... Känns ungefär som aktier. När det blir dåliga tider och de imaginära tillgångarna behöver realiseras så finns de inte kvar... Lånen däremot finns kvar och brukar få en högre ränta.
gimmok: [citat] ”det är bättre att bygga kapital för en högre kontantinsats än att amortera” Genom detta förhållningssätt får man en MINDRE kontantinsats än att amortera...
Squall Leonhart: [citat] Nja, jag tänker lite som så att enligt artikeln så har ju redan skadegörelsen konstaterats av polis sedan tidigare, så varför använder man så orimligt försvar som en påstådd överenskommelse?
Profossen: Problemet är inte vart branden uppstår utan hur den hanteras i sitt initialskede. Nu har ju många brandvarnare, men alla borde också ha en brandsläckare och brandfilt hemma. Trapphus i flerbostadshus borde egentligen ha brandvarnare också, men det skulle väl missbrukas för bus och annat tyvärr...
Gammelnörden: [citat] [bild] Elektrolux 1965 vägde typ 3 ton...;)
ichigo: Tack för artikeln. jag tycker att det är synd att allt färre tapeter trycks idag med limfärger. Bara för något decennium sedan var det mer vanligt. Nu finns det knappt något nytt alls, så vida man inte betalar dyrt. Jag pratar om metoden att trycka, via vals (men även via handtryck). Det ger annorlunda tryck som är lite mer levande och mjukare. Ungefär som att trycka med potatis. Idag
Swetrot: Vi kan nog anta att bägge sidor i denna tvist lagt fram alla argument som finns, och några till, och att rätten därefter utifrån lagen gjort en tolkning. Som köpare får man koncentrera sig på sådant som kan komma att bli dyrt vid besiktningen snarare än sådant man ser. Åldern på vitvarorna och vad soptömningen kostar kan man lägga avsevärd tid på att ta reda på, medan husets
jocke31: Kan bara hålla med. Det här skapar ännu värre inlåsningseffekter och kommer drabba inte minst hushåll i städerna hårt. Höginkomsttagarna klarar sig alltid. Men jag tror också att det kommer innebära att priser på dyrare objekt sjunker, åtminstone objekt på 5-12 Mkr. Och så kommer istället priserna på billigare objekt att stiga då de blir mer attraktiva. Detta kommer göra det
MrSoderlind: Oj, lite av en anti-nyhet kan jag tycka. Klart vi (den yngre generationen) är oroliga då vi har bra mycket mer i lån än de äldre, i förhållande till vad vår bostad är värd. I städer utanför 08-området och på landet är det en väldigt skör tråd mellan huspris och huslån, och vi yngre har gått i "fällan" att låna max till köp och renovering. Behövs nog inte hög studieskuld
Höök: [citat] Färre, ibland bara några få, kommer på visningen. Är du då fortfarande ok med ett utpris 500-1000tkr under accepterat slutpris? Nej istället sätts ett utpris som är närmare vad du kan acceptera som säljare. Lite off topic, för Sthlm Sedan mitten av 90-talet har det i stort sett någon gång varje år kommit tillfälligt prisdipp (5-10%) där marknaden stannat upp pga
Redaktionen: Elförbrukningen förväntas öka en hel del på sikt, likaså elpriserna. Du kan läsa artikeln här: Långtidsprognos för elpriserna - så mycket stiger de
Redaktionen: Inom de kommande veckorna väntas regeringen fatta beslut om det blir ett skärpt amorteringskrav, men bostadsministern verkar tveksam. Du kan läsa artikeln här: Inför beslut om amorteringskrav: Bostadsministern tveksam
Appendix: [citat] Ja DET är helt vansinnigt. För en lägenhet i Södertälje. Där tydligen 160.000 (för att färdigställa ett nytt badrum) var en stor del av lägenhetens värde
mikewse: Det finns ju ett annat sätt att mäta flimmer med hjälp av en kamera som går ut på att man tar en bild medan man rör kameran. Det har alltså inte att göra med interferens utan istället med att ljuskällan hinner blinka flera gånger under kamerans slutartid, och då projicerar sig på flera ställen med förskjutning i fotot pga rörelsen. Man behöver ordna en smal ljusstrimma från
J-stedt: [citat] Bilderna här går inte att förstora, men på sovrumsbilden kan man se att du har rätt. Det syns lite bättre om man går in på mäklarens egen webbplats.
twoody: [citat] Nu var det du dom flyttade fokus när du gämnför ett rör i byggbranchen mot vården. Och det finns många anledningar till att rör hamnar fel och ibland vill man inte bygga om ett nytt badrum om det inte är ett allvarligt fel. Sen är det tur att det inte är så ofta ni har ihjäl folk i vården.
Redaktionen: Enligt en färsk undersökning står renovering högt upp på agendan när vi köper ny bostad. Du kan läsa artikeln här: Många bostadsköpare planerar renovering
Jonatan79: Det hade varit intresssant att bryta ner bygg och byggherrekostnader oxå, inte bara veta mark och totalkostnaden.
Marlen Eskilsson: Tack för bra synpunkter, tar med mig detta till framtida filmningar.
Redaktionen: Riksbanken vill se fler åtgärder som bromsar hushållens skuldsättningstakt. Du kan läsa artikeln här: Riksbanken: "Det måste snabbt bli dyrare att låna"
Redaktionen: Enligt en ny prognos bör du räkna med stigande elpriser de kommande åren. Du kan läsa artikeln här: Högre elpriser på sikt