9 441 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Tvångsanslutning till fiber okej enligt domstolen
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 631 inlägg
Snabbt bredband anses vara väsentligt och därför får sju husägare inte stå utanför den 400 hushåll stora fibersamfälligheten.
Du kan läsa artikeln här: Tvångsanslutning till fiber okej enligt domstolen
Du kan läsa artikeln här: Tvångsanslutning till fiber okej enligt domstolen
Jag tycker det är lite sådär att tvinga folk, men just när det gäller fiber så är jag ändå glad för detta beslut.
Det är helt idiotiskt att hoppa över anslutningen till fiber och låta nästa husägare betala 3-4 ggr mer pengar.
Det här argumentet med att man redan har bredband telefon och tv körde mina förra grannar också. Att de betala 800-900 kr för detta var inget de funderade på.
Det är helt idiotiskt att hoppa över anslutningen till fiber och låta nästa husägare betala 3-4 ggr mer pengar.
Det här argumentet med att man redan har bredband telefon och tv körde mina förra grannar också. Att de betala 800-900 kr för detta var inget de funderade på.
Det fungerar inte alls på det sättet. Utan att ha läst domen så kan jag säga att dina förutsättningar är helt annorlunda (BRF vs fiberförening, trolig samfällighet).T tomjakob skrev:
Det där är bara en skröna. Det kostar ungefär samma efter "erbjudandet" som vid "erbjudandet". Den springande punkten för prislappen är om det finns fiberbrunnar i närheten.S johd01 skrev:Jag tycker det är lite sådär att tvinga folk, men just när det gäller fiber så är jag ändå glad för detta beslut.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Många tycker det är onödigt att betala en hög anslutningsavgift för ett behov dom inte ser. I vårt område grävs det nu och det är några som valt att avstå (de jag känner till är samtliga pensionärer)
Obegränsad surfmänga, snabbare och stabilare uppkoppling samt lägre månadsavgift. Fiber är bra!
Obegränsad surfmänga, snabbare och stabilare uppkoppling samt lägre månadsavgift. Fiber är bra!
Detta gällde ju en samfällighet och då är det ofta fastigheten som är en del av samfälligheten, det är inte frivilligt att vara med som vissa tror utan det bygger på att man har vissa gemensamhetsanläggningar, ex garage, kabel-tv eller annat. Så länge man äger fastigheten är man med.
Bor själv i sådant område och där är boenden som ville gå ur samfälligheten för man trott att det var frivilligt att vara med!
Bor själv i sådant område och där är boenden som ville gå ur samfälligheten för man trott att det var frivilligt att vara med!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Tror det blev nästan 60% dyrare för oss att efteransluta, det roligaste var väl att vi fick beskedet att vi skulle bli anslutna först ett år efter alla grannar, men vi istället blev bland de första att anslöts på gatan.S Slarvpellen skrev:
Vi fick efteransluta oss pga att vi köpte huset efter att "erbjudandet" gått ut, det trots att inget arbete hade startat.