Arkiverade bloggar
Gammal byggräv: Du måste först noggrant kontrollera vilket eller vilka av ramstyckena som har blivit vridna eller skeva. Om det är ramstycket på gångjärnssidan som har blivit skevt kan det vara svårt att åtgärda detta, därför att du måste då såga ett längsgående spår, som dessutom går snett över ramstycket, och sedan fylla sågspåret med lim och träkilar, tills ramstycket och dörrbladet är
haddirajan: Gräset var bara ca 4 cm när jag ställde klipparen på 6 cm, så den fick gå och klippa ogräs den första månaden, innan gräset växt till sig.
tord00: All elen är dragen invändigt och utvändigt. snickeri arbetet är snart klart utvändigt. det som är kvar är tak och spalje samt golv till altanen. Kakel är inhandlat så nu är det mest ytskickt kvar känns det som.
Herr: Jag tänker som så att antingen accepterar du snea väggar eller så får du snickra reglarna snea så väggen blir rak! Dra upp med laservattenpass eller enkel lina vad som är rakt egentligen så anpassar du nya reglarna efter det. vad tror du om det? Ps. allt behöver inte bli rakt i byggarbranchen! Har jag fått acceptera +-1dm i träbrädor efter några år i metallbranchen där allt ska
erland79: Ja nu så är spotlight och täckskivor monterade under överskåpen. Jag har bara dragit 12volts eldragningen själv därav stickproppen över kylskåpet, den kommer att försvinna när elektrikern har dragit ner en tåt från lampknappen. Trälisten skall slipas med fint sandpapper och sedan spacklas och klarlackas. Skall måla gråaytan ett varv till vid skarven. Är själv helt nöjd
erland79: Jag har gått och lurat på hur man skulle kunna göra en snygg o trevlig belysning och samtidigt få ett avslut på kaklet. Bestämde mig för infällda spotlights i täckskivor under överskåpen. Problemet var att jag inte hittade några bra täckskivor på IKEA. Jag ville ha den lilla trälisten som sitter på skåpluckorna runt om. Började skissa på hur man skulle kunna göra och sedan bar
Marlen Eskilsson: Jag känner igen det där. Riktig semester får man inte om man inte vågar vägra tekniken under några dagar. Fast en hel månad hade man ju inte klarat ...
Myrlejon: Med stor hjälp av svärförädrarna har bygget av carporten hunnit ganska långt. Första veckan fick svärfar och min man upp stommen och papp på taket. Svärmor tog hand om barnen och jag jobbade.:D [bild] Sedan fyllde min pappa jämnt så vi hade lite släktkalas och semester. Sedan kom värmen och vi väntade ytterligare två dagar så temperaturen skulle krypa ned under 30 graders strecket
charlott68: ...fick precis mail fr kommunen att de vill ha NCS numret för färgen vill skall byta till ....ngn som råka ha det till hands....ganska på en gång :D.. // Charlott ;)
Malning: För några år sedan föddes en ide och tanke om ett taklyft på våran 1-planare. Nu har denna tanke äntligen blivit verklig...vi är mitt uppe i det!! Behovet om ett större hus växte då vi i januari -07 blev fem stycken i familjen. Å vad gör man när området är trivsamt och läget toppen där man bor...men kvadratmetrarna för få. Jo, man sätter helt enkelt upp en övervåning på
joaher: Och vi bygger kvadraten på nr 21 :-) Kul att det äntligen är igång!! Mvh Joakim
Kommod: Kom igång lite senare denna dag, blev runt tolv men det går riktigt fort så fort reglarna är inpassade mot de första plattorna. När de väl var på plats var det bara börja dra trallen på plats, tjoff tjoff, när vi hade nått mitten blev det lite uppehåll och vi passade in plattor under den mittre delen av reglarna, tar en stund att bygga upp rätt nivå med sanden. Efter att ha
Kommod: Så mkt sömn blev det inte, lite julaftonkänsla ledde till endast 5 timmars sova. Satte igång vid 08:00 och titta hur det såg ut med stubben nu när ljuset var bättre, en yxa ska nog få fart på den här. Kilar iväg o lånar en skottkärra, kratta, borste och yxan och när jag kommer tillbaka får stubben smaka. Även med yxan tar det en stund, tror flera ggr att det var sista roten men
Sommartorparn: Finns det någon som har gjort en prisjämförelse mellan kalkputs och lerputs? Hur gick det med Ask-Lenas projekt?
Kommod: Äntligen fick jag klartecken för att påbörja altanbygget, tyvärr knapphändigt förberedd... eller ja.. inte alls är väl närmare sanningen, hur mkt verktyg för trädgården har man i en lägenhet? Spräcker min plan om en första månad utan att tanka bilen på 7 år (cykeln går varm) och far iväg för att hämta spadar mm. Det hela drar ut på tiden så jag kommer inte tillbaka
Per Eskilsson: Här är länken till poolforumet http://www.byggahus.se/forum/pool/
viltfjall: Inlyttad i byggboden som renoverats å byggts om till en liten hörna för familjen. Bankat på lite med hammaren, panelande å plåt men som vanligt mest pillande med släpkärror, gräs, maskiner och så jobbajobbajobba också. Medan frun är på Tahiti å seglar en stor båt å äter kokosnötter dagarna i enda. Livet är mer än rättvist för jag har haft en fantastiskt månad ensam på
johanna12: Fiskarheden Vi har sett ett hus på fiskarheden som stämmer in på oss. Vi tänkte först på Älvsbyhus men planlösningen stämde inte. Vi undrar hur dom är att ha med och så. stämmer priser osv. Hoppas på svar. Mvh Peter. peter.sve@comhem.se
JonasHolm: Startade igår "Operation byggstädning" Började arbetet med att tömma garaget och delar av tomten på byggsopor. Ett jobb som jag skjutit på framtiden allt för länge nu. Min stilla undran nu efter att jag kört fyra släpkärror med byggsopor till återvinningscentralen är denna. Hur kan det bli så mycket sopor på ett bygge? Efter fyra kärror så känns det inte som jag kommit speciellt
Fredrik80: Har börjat bygga, fixar både väggar och golv. Aquapanel till väggarna och golvspån med flytspackel till golv. Puhh... Golvet har skruvats efterkonstens alla regler eller reglar. Väggarna har jag beräknat för snålt med aquapanel så det blir till att komplettera med en gipsskiva eller små aquapanel om det finns på byggmarknaden i Sveg. Allt verkar så mycket dyrare här exempel
bjim: Nu har vi skissat lite på planlösningen i vår "nya" källare. Vi är väl inte helt nöjda kanske, men den känns bäst hittills i förhållande til våra krav. - 3 sovrum - tvättstuga - badrum - groventré Mycket önskempl på en begränsad yta alltså... Eftersom vi ska inreda sovrum i källaren känns det vikitgt att få i ordentligt med ljus i dessa rum. Därför tänkte vi låta den
bjim: Så här har vi tänkt att bygga upp det nya golvet. Synpunkter emottages tacksamt! Bortser från detljerna på väggens utsida som inte stämmer. Väggen är isolerad och dränerad utifrån. Mer osäkert är hur djupt dräneringen ligger. Av foton som vi har från förra ägaren ser det ut som om dräneringen ligger i höjd med sulan. Frågan är om det är tillräckligt eller som vi måste
bjim: Nu har vi bestämt oss! Vi ska inreda källaren.... Just nu har vi en rätt tafflig käklare med tvättstuga, svale, gammalt pannrum och garage´. Detta ska omvandlas till fräsch boyta under det kommande året. Förra helgen provbilade vi i ett hörn i pannrummet och konstaterade att vi kan sänka golvet med 18 cm till 2,28 (nåja, 2,28 minus det vi lägger på det nya betonggolvet)om vi lägger
Fredrik80: Har börjat bygga nya golvet. Börjar med att riva ur mesta av isoleringen så att jag kommer åt att arbeta. Sedan startar jag med att förstärka golvåsarna som ska bära kortlingar med cc300 mm. 45x45 reglar limmas längsmed golvåsen. Sedan kapas och skruvas kortlingar fast 45x95 med cc300. Mycket skruvande blir det. En del ställen visar det sig att jag har satt regeln på 90 mm från topp
JonasHolm: Idag var det eldprov för spikpickan. Satte spikläkt på norrfasaden, och det gick fort som f-n med pistol. Känns som den kommer spara mycket tid. Satte även in en ytterdörr och ett fönster i norrfasaden. Nu är det "bara" panelen som ska upp.
Myrlejon: Grävaren har lagt upp all överbliven sten i en vall längst bak i nordvästra hörnet. Först vart jag helt fröskräckt men sedan började jag fundera på om det kanske kan gå att göra nåot av det? Vi kan få jordmassor att täcka den med, men kommer det att kunna växa något där eller kommer det att torka bort? Den är ganbska så stor och det kommer att kosta en hel del att få bort.
MadeleneoPer: Jag har letat efter en blogg där jag kunde läsa om hela byggprocessen, men har blivit mycket besviken över att jag inte hittat någon som kan ge mig svar på allt jag undrat över. Jag ska göra ett försök att blogga om hela processen från val av tomt/hus till färdigställande. Jag kan ingenting om minireningsverk, bästa uppvärmingssystemet osv. men jag kan ge er andledningarna till vad
Swetrot: Tittar ut genom mitt kontorsfönster och ser äppelträden stå i blom. Syrénhäcken står i blom framför kastanjen som också blommar. Bakom står häggen som ännu inte blommat klart. Juni är härligt! Lillkillen har dessutom lärt sig ställa sig upp, och idag kom skatteåterbäringen in på kontot, den största jag någonsin kommer få. Ni skall jag planera semester!
viltfjall: Helt galet bra väder. Redan sommar och med det går arbetet på fullfart. Men såklart har man många järn i elden och det är svårt att välja vad man skall koncentrera sig på. Slits mellan att fullfölja panelandet utvändigt. Saknar en del plåtar och kan därför inte använda den egna ställningen fullt ut. Fixar och donar i byggboden som snart är ett fullgått boende istället för en