Arkiverade bloggar
gäst1234567: Tjena Palmis! Inte visste vi att ni byggde hus för fulla muggar. Riktigt tjusigt ser det ut med lite herrgårdsstuk. Skall bli spännande att följa fortsättningen hur det kommer att utvecklas på insidan. Våra egna renoveringsbehov ter sig plötsligt väldigt fjuttiga i sammanhanget. Glad Påsk hälsar Henk, Linda och Hanna
ArvCop: Då har jag rivit ner vass, hönsnät och puts som satt på de gamla väggarna i sovrummet på övervåningen. Jag rev ner ända till timmret och har därefter börjat att regla upp nya innerväggar och nytt innertak.
chrisnilla: Denna veckan har det gjorts en hel del på bottenvåningen. Idag och förmodligen nästa vecka kommer byggarna fortsätta motsvarande arbete på ovanvåningen. Bl.a. har dom fixat klart isoleringen i taket. Nu återstår bara gipsen. dom har även rivit ut allt golv från bottenvåningen och konstaterat att det är så ojämnt att dom måste flytspackla samtliga rum. Dessutom upptäckte vi en
Matt23: Det går framåt med stormsteg nu, det händer en hel del invändigt varje dag. De flesta golv är på plats och köket börjar ta form. Inte många veckor kvar nu.... 1) Sådär, spisen är i stort sett klar, målad i en mörkare grå nyans än väggarna. Kolla gärna på den högupplösta bilden för rätt format på bilden. 2) Det börjar röra sig nu också i köket då allt golv på
FruEkorre: Nu har vi arbetat oss igenom många förslag både på planlösningar och färgsättningar. Vita väggar och en Ballingslöv handfatsmöbel är väl det vi var ense om. Handfatsmöbeln har vi kommit fram till ska vara vit eftersom golvet vi kommit överens om (efter åtskilliga besök i kakelaffärer) går i svart och silver och är ganska mörkt, att dra in mer mörka träslag i det läget
chrisnilla: Oj då! Har visst inte blivit nåt bloggande på ett tag nu. Får kompensera med ett extra långt inlägg :D Vad har då hänt sen sist (1 mars)? Det är framför allt våra 2 snickare som varit här och grejat med "etapp 2" av vår renovering. Dom har rivit upp bjälklaget mellan våningarna för att förstärka bjälkarna för att kunna ha klinkers på badrumsgolvet på ovanvåningen. Dessutom
Åsa76: Hej, Vi bor i ett hus som byggdes 2003, efter en konversation med ett försäkringsbolag som inte kunde försäkra vårt hus "eftersom adressen inte hade något hus" så började vi ta reda på om de förra ägarna hade koll på sina papper. Inte helt förvånande (!!?) visade det sig att det faktiskt inte hade utfärdats något slutbevis någonsin. Efter 2 års korrespondens med entreprenör o
Farzan: Här är mitt lilla hobbyprojekt, trappan (bilder längst ned). Ja, okej…hela renoveringen är väl ett hobbyprojekt. Men det här är vad jag tar till när jag lessnar på att stå och slipa i taket och behöver sticka emellan med något annat. Förre ägaren hade tagit den gamla tjugotalstrappan och skruvat dit något slags ädelträlister fram på trappnosarna och ovanpå vangstyckena. På
Farzan: Jag är lite ledbruten nu. Har stått och fräst en del i helgen och det blev lite…aj. Det är v-rumsprojektet som är i full gång. Jag började ju med att riva ut en massa åttiotalsskräp i somras – så blev det takjobb i höstas men strax före jul ordnade jag i alla fall den där bärande väggstommen som jag berättade om i förrförra inlägget. Nu håller jag på med innertaket. Det
piliz: NU HAR VI ÄNTLIGEN FLYTTAT IN! I helgen gick flyttlasset. Så skönt! Allt var nästan packat redan, då vi bott bland flyttkartonger i närmare 7 mån. Så det jobbiga med att packa allt och slänga mm, var redan gjort. Så man vart inte så slut. Tack alla som hjälpte till ;-) Vi har kommit iordning i huset, men det är såklart en hel del kartonger, hyllor mm, som ska packas/sättas upp. men
elinkarlsson: åh vilket mysigt hus...förstår att hon tror att det är pippis hus :)
stefan57: Hej kontakta elektriker om du inte är 100% säker på inkopplingen,det kostade min kompis 2500kr p.g.a. felkoppling på hans nya tvättmaskin
Richard_Schnell: Hej igen! Nu är det ett tag sedan jag skrev något, jobbet har kommit in i den osynliga fasen. Det känns inte som om man gör något, och det man gör syns inte på bild. Över jul och nyår har jag i alla fall putsat klart stora delar av den södra väggen, på bild nedan (090105). Kom på att både vatten och el skulle ned bredvid fönstret, så jag fick skära bort en del lättbetong jag
piliz: Snickarna är i full färd med att sätta upp farstukvisten, taket har varit på plats ett tag, men plintarna var för höga så det är först nu som de kan sätta stolpar mm. Kakelsättaren har jobbat hårt med badrummet. Där är alla väggar klara, och sneväggen bakom toan är också klar. Ca halva golvet är lagt. Blir snyggt!
piliz: Äntligen har trappan monterats. Blir skitsnyggt. tyvärr var det lite problem att få dit den då det vart lite trångt när panelen var monterad, som ni ser på bilden. De fick ta bort panelen, och sedan montera en ny som ansluter mot trappen efteråt.
menhir: Hej! Jag har importerat två Schiedelskorstenar från Polen. Jag köpte mina hos en mindre Schiedelåterförsäljare i Gdansk (inte de stora varuhusen typ Castorama). När jag köpte min var prisskillnaden tillräcklig för att inkl frakt till Sverige bli billigare än i lokala byggvaruhus. Bara ett halvår senare var det samma pris i Sverige som i Polen och skulle man då lägga till frakt var
menhir: En sak till: Roth och Wirsbo har jag inte sett där, men de finns säkert. De jag främst stött på av märkena i Sverige är http://www.geberit.se/ och http://www.cersanit.pl/ som bl a säljs på Bauhaus i Sverige. Sedan finns en del polska märken som t ex Kolo och FKA som jag aldrig sett i Sverige.
piliz: Nu grävs det på tomten igen ;-) En rörgrav ska grävas upp, så vi får ner fjärrvärmen. Fjärrvärmen läggs nu på onsdag och ska vara klart på fredag! Efter det ska Telia få komma dit och dra sina kablar. Elias rum är nu färdigtapetserat, snygg grön tapet, syns lite dåligt på bilden, men det ni kan se är listverket runt fönstret, var lite svårt att få snyggt, men det blev bra
gästtysksugga: har förlorat 750000 .- pga anticimex osriösa besiktningar.ett gott råd ta aldrig in dom iert hus!!!!!!!!!har efter 6månader inte kunnat sluta med sömntabletter.arn är inget att luta sig emot.Vår advokat verkar inte heller särkilt hoppfull,såg PLUS ikväll och fick ändå hopp om att medierna kan ta tag i detta vore ju bra om vi som är drabbade gjorde en gruppamnälan,SKRIV OM DETTA NI
piliz: visst är den fin. Den ska vi ha i två andra rum också :-) Det är en "DURO 666-05"
Memnok: Hej! Är isen över 2dm är det inga problem. (I Dalarna är den på vissa håll närmare 3 dm..) 1dm räcker också då fallet sällan blir hårt. Grenarna dämpar ju det hela och gör att fallet sker stegvis. För att fälla träd använder man sig av bland annat riktskär, fällskär och säkerhetshörn. Om inget av dessa begrepp är bekanta så rekommenderar jag att du sätter ut annons om
Josjo: Tack för uppbackningen! Vi har kommit överrens om ett pris på 50 000 kr. Lite svårt att presentera detta för firman att vi betalar inte förrän ni har gjort ett riktigt jobb! Phuu gillar inte konflikter med sura miner vilket jag känner på mig att det kommer bli. Men till frågan - om vi kommer överrens om att vi kan godkänna arbetet trots felen, vad är då ett skäligt pris? Firman
piliz: Som jag skrev tidigare - Det är bra att både bra och dåliga sidor kommer fram här, när man bygger hus. Så självklart ska du fortsätta skriva, har inte sagt något annat. Ännu en gång - hoppas att det löser sig för er så snart som möjligt!
ArvCop: Jag lägger upp lite "gamla" bilder på renoveringen av vardagsrummet på övervåningen. Kaminen är färdigmonterad och jag avvaktar enbart provtryckning ifrån sotarn för att få börja elda i den och få en trevligare arbetsmiljö...
David Sjöström: Imponerande ! Och take it någorlunda eacy. Rom byggdes inte heller på en dag Mvh David S
blåst: När alla hade flytt, Från huset som var nytt, röris, snickis, elis och annnat pytt. Då han kom in som en räddande ängel, i huset som Rörvikshus glömde, I verktygslådan från Bauhaus med allehanda tång och tängel, den lille mannen från Roumanieme sig förmodligen gömde. När vi nu alla i två veckors juldvala går, jobbar han skift tills vi slutbesiktning får. Mitt i allt pyssel och
palmestal: För en vecka sedan var det full vinter här och vi fick en fantastisk lördag då min syster med familj hälsade på. Perfekt visningsväder! Observera den översnöade kedjegrävaren.... Det blir förhoppningsvis fler bilder redan idag, BraHus har fortsatt sitt arbete under veckan och det har hänt en del. Själv har jag handlat materiel till det arbete som vi tänmker påbörja i helgen,
Farzan: Respekt för gamla hus - ja, det verkar ha varit mycket "ut med skiten" och det är tråkigt men det kan man kanske krita ner som ett utslag av tidsandan. Det är märkligare med det byggnadstekniska, mannen i familjen hade nämligen en viss kompetens på området. Efter en tid som rörmokarlärling hade han gått något slags byggnadsteknisk utbildning i början av sextiotalet och sedan
pekas: Håller på att sätta upp spottar med takburkar i duschrummet men funderar hur nära byggplasten kan ligga spottarna? Satte du byggplast över allt och borrade upp bara för spottarna eller tog du bort byggplasten under hela takburken? Är lite rädd för att det blir för varmt för byggplasten om den ligger precis bredvid spottarna.