Arkiverade bloggar
Myrlejon: .. är det i våra markarbeten. Grävaren har återigen gått på berg när han gräver för avlopp. Men återigen tror jag att vi klarar oss från sprängning. Min egen "geotekniska" bedömning av tomten innan byggstart var att det var nära till berg men att vi förhoppningsvis skulle klara oss och att det var mycket sten. Trodde inte det var så mycket sten dock, och en liten nervrysare är
viceman: Gav tyvärr upp bloggandet. Rivningen tog all enerig. Tog totallt över 6mdr att få alltign färdigt. Slutresultatet kan ses på: http://www.minhembio.com/viceman/231168/
viceman: Första dagen Micke var med. Började med att försöka få ut badkaret. Det var förankrat med lösbetong, tegel, bruk och armeringsjärn, så det satt rätt bra! Som tur var hade Micke med sig en borrhammare, samt en riktig slägga. Efter mycket våld kom det tillslut loss. Sen åkte vi och handlade lite pluggar så vi kunde ta bort vask, bidé (!!) och toalett. Tyvärr glömde vi elementet,
viceman: De första inläggen är lite av en "efterkonstruktion" då jag först kom på att skriva om det här efteråt. Första dagen var jag själv i badrummet. Rev ner allt som inte var kopplat till vatten eller el. Bestämde mig för att försöka få bort alla klinkers, vilket faktiskt gick rätt smidigt. Tog inte ens två timmar att få ner och ut alla plattor. Förutom de som satt på badkaret, de
viceman: Jag och flickvännen köpte ett hus för några månader sen. Vad vi insåg redan på visningen var att badrummet måste renoveras. Har haft ett par månader på oss att fundera på hur det ska se ut, och hur man löser allting. Och nu börjar bi bli på det klara med det mesta. Eftersom budgeten som vanligt är något begränsad, ska allt arbete i största möjliga mån utföras själv. Eller ja
flizaliza: Hur går det för er? Antar att det är liiite fullt upp nu men jag är nyfiken på erat bygge. Vart i Mora bygger ni?
Myrlejon: Visserligen har grävaren schaktat av redan - men idag åkte familjen till tomten för att officiellt ta första spadtaget. Vi hade i förväg "planterat" en skatt i form av en påse lördagsgodis i jordmassorna. Så när jag och barnen (2 och 4 år) med gemensamma krafter grävde så fann vi en skatt! Godis är gott. Mätte sedan radon på tomten. Mycket låga värden men vi har ändå beslutat
Kalarne: När man befinner sig på distans så måste man, om än oroligt, lita på de rapporter man får från fronten. Grävaren har schaktat ut, KA har godkänt och VVS-killen har gjort första steget på sitt arbete. Jag har ringt, ringt och ringt. Grävaren sa med under tryck att "allt är under kontroll". En tydlig markering att sluta ring så mycket. Om allt stämmer så skall det finnas dränering
Helena&Markus: Så igår var det en hel dag i telefon men nu är bygglov, byggström och grundmaterialet fixat och klar. Ska bli kul på måndag och se när dom börjar gräva. Nu blir det bara att njuta av det fina vädret. :cool:
Myrlejon: Imorse drog hela gänget in: grävare, folk och byggfjutt när jag skulle till jobbet. Pratade med grävare Roffe om vad som skall sparas, var stubbarnma skall läggas och var han kunde lägga ev överskottsmassor. Det blev en hel bullervall med storsten där! Så nu gäller det att omplanera trädgården om vi inte skall be dem frakta bort det istället. Vi kommer inte att behöva
Myrlejon: Byggstartmötet gick bra idag. Grunläggaren verkade trevlig och hade bra synpunkter och frågor. Han ville gärna att man engagerade sig, hörde av sig och kollade hur arbetet fortskred. Eftersom jag är kontrollfreak var det ju skönt att höra att han vill att vi ringer. Han tyckte de flesta var intresserade av husresning men missade att vara med vid grundarbete, och är det några missar där
Anonym besökare: Dynamisk blogg du har Tony!
mitech2003: Detta blogg är ett ämne som kanske inte tillhör hit. Men hur många arbetstagare blir lurade på löner på grund av oseriösa abetsgivare och även om risken för att bli lura på löner verkar bara stiga, så kräver regeringen att man ska ta emot det jobb som erbjuds. Mina egna erfarenheter angående oseriösa arbetgivare har nått sitt höjdpunkt. Jag jobbar med VVS och nu inom 2 års
tord00: Bjälklaget är på och det man inte ser på den här bilden är att ramen är uppe för själva hallen. Idag börjar snickaren med bjälklaget till balkongen som kommer bli sjuuuuukt stor...
JonasHolm: Målade cirka 45 kvadratmeter fasad igår från stege. Har en grym träningsvärk i vaderna, men det är skönt när man är klar. Nu är det bara resten kvar... ;-)
Swetrot: Det var ganska varmt ikväll, så vi lade lillkillen på en filt i gräset för att kunna jobba och hålla koll på honom. Han befann sig på filten i ungefär två sekunder innan han kröp ut i gräset. Men, till vår stora glädje tyckte han inte om gräset som underlag utan kröp tillbaka upp på filten igen. En lekhage utan staket var skapad, men känner jag honom rätt kommer han snart att
Myrlejon: Vi vill att grunden skall gjutas innan byggsemestern så att vi kan bygga förråd/carport under vår semester. Grundfirman skulle precis hinna med sista veckan innan de stänger och jag har tvivlat på att det skall bli av. Men idag fick vi besked att byggföretaget var färdiga i förtid (!) vid ett annat hus och skulle göra våra grundarbeten innan nästa hus i kön för att slippa för
Roockie: Hej! Jag ska gå på ett gjutjärnsavlopp från 1961 med ett PP-rör 110. Någon som vet hur jag gör detta på bästa sätt?
millcreek: Lyckades få pappa att hjälpa oss att ta ner 4 döda träd på tomten i helgen. Svårt med en 3 årig dotter som ju vill såklart vara med hela tiden. Problemet var att de 4 alarna som skulle ner, bands samman av en fantastisk tall (död) som har vuxit som en orm runt de 4. Vi fick kapa alla fyra, som sen stod kvar- kvarhållna av tallens slingrande grenar. Avslutet kom när vi kapade av tallen
Fredrik80: Har nu rivit väggar och golv. Endast kvar att fixa så att det blir en snygg övergång mellan gamla skivan som fortsätter in i andra rum. Kan därför inte slåsönder utan måste försiktigt såga och få en fin övergång.
JonasHolm: Var ute hela dagen i det underbara vädret och snickrade och målade på fasaden. Otroligt skönt med lite sommarkänsla äntligen. Är nu helt färdig med grundmålningen av fasaden bortsett från några enstaka brädor över ett fönster. Skönt om vädret håller i sig så målningsarbetet kan flyta på.
Helena&Markus: Så igår var pyromanen ut på tomten och gjorde en försenad majbrasa och oj vad det är läskigt att elda. Man får sån respekt för elden när det sprakar och brinner hemskt höga lågor. Ett tag trodde vi att nu startar vi en enorm skogsbrand, men det gick bra och efter 4 timmar hade vi perfekt korvglöd. Nu är det bara 1 vecka kvar innan markarbetet börjar. Undra om bygglovet är klart
Swetrot: Idag bestämde jag mig för att det blir inget tittande på trav förrän grasmattan är klippt. Jag har inte klippt den än i år, och den har rasat iväg enormt sista veckan. Förra helgen snöade det här, så jag är inte ensam om att inte ha börjat klippa än. Hursom, gräsklipparen som ställdes i garaget förra året utan vinterservice startade på tredje rycket, och sedan var det bara
JeCar: Grunden är klar för att gjutas och grunden till garaget har påbörjats.
JeCar: Nu börjar grunden ta form. Det är spännande att se hur byggnaderna kommer att hamna på tomten.
Swetrot: När vi flyttade in hade tidigare ägare en rätt så liten aning om vad som växte i trädgården. Han var ointresserad av sådant, och antalet tillfällen som trädgårdsskötsel utförts var få. Bland annat växer det på baksidan en tjock häck på 20 meter med något som heter något som börjar på A... (Jag har inte heller svart bälte i trädgårdsmästeri). Det blir som stjälkar som
Estrella80: Det var jättekul att se er planlösning. Det är alltid bra med tips och idéer innan man sätter igång.