Hej!
Är isen över 2dm är det inga problem. (I Dalarna är den på vissa håll närmare 3 dm..) 1dm räcker också då fallet sällan blir hårt. Grenarna dämpar ju det hela och gör att fallet sker stegvis.
För att fälla träd använder man sig av bland annat riktskär, fällskär och säkerhetshörn. Om inget av dessa begrepp är bekanta så rekommenderar jag att du sätter ut annons om att du behöver hjälp, alternativt pratar med någon firma. Utifrån storleken på träden så är riskerna, inte bara för huset utan även personskador, stor om man försöker själv och misslyckas. För en van huggare handlar det om 1-2 timmars jobb max att ta ner, kvista och kapa upp i hanterbara stockar som du själv kan släpa iland....
/Martin