Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har länge funderat på att fälla en asp och en tall vid sjön. De har länge retat oss då de blockerar utsikten över sjön men även "skräpar" ner himla mycket. Träden står även till hälften i vattnet och är således ett problem som skjutits för länge på tiden.

Dock är jag himla fundersam på hur detta skall gå till för att säkert få dem att rasa över sjön och inte mot huset eller vägen??

Frågan hur tjock isen bör vara för att tåla belastningen när de faller utan att spricka upp?

Kanske någon kunnig själ kan svara på detta?
 
Hej!

Är isen över 2dm är det inga problem. (I Dalarna är den på vissa håll närmare 3 dm..) 1dm räcker också då fallet sällan blir hårt. Grenarna dämpar ju det hela och gör att fallet sker stegvis.

För att fälla träd använder man sig av bland annat riktskär, fällskär och säkerhetshörn. Om inget av dessa begrepp är bekanta så rekommenderar jag att du sätter ut annons om att du behöver hjälp, alternativt pratar med någon firma. Utifrån storleken på träden så är riskerna, inte bara för huset utan även personskador, stor om man försöker själv och misslyckas. För en van huggare handlar det om 1-2 timmars jobb max att ta ner, kvista och kapa upp i hanterbara stockar som du själv kan släpa iland....

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.