Arkiverade bloggar
Vivi Claesson: Jag har köpt ett Hafa/Westerbergs Motion för 35 000:- och det verkar vara riktig skitkvalitet med munstycken som skruvar ur sig, pneumatiska slangar som lossnar, 3-4-5 personer i kundtjänsten som beskriver fel modeller när man ställer frågor... Bruksanvisningen som medföljde gällde en massa modeller men inte min... Felsökningen när en slang hade lossnat under karet tog över en vecka
chrisnilla: En del har det hänt sedan mitt förra inlägg. Vi har nu tapetserat färdigt på sovrumsidan och det är bara lite färg på tapeterna i hallen som kvarstår. I veckan hjälpte pappa mej med att lägga parkettgolvet i stora sovrummet. Blev riktigt fint, och det gick oväntat smidigt. Vi hade sån tur att rummet var precis 2 pakettbrädor långt. Dessutom har rörmokaren monterat dusch, kommod
BengtÖrjan: Hej igen Idag har jag jobbat. Blir ingen renovering idag. Bortbjudna idag. Känner ibland att jag skulle vilja få mer tid till projektet men man måste vara social också. Men i morgon smäller det. Satsar nog på tapetsering först. Men känner att jag skulle vilja få trappan gjord. Väntar med spänning på resultatet. Funderar på att dokumenter alla inköp för att sen redovisa kostnaden
mobbe: Vi har nu kontakt med advokat om kontraktsbrottet. Vi hade köpt en bostadsrätt under tiden eftersom vi behövde nånstans att bo efter den 31/7 för 500000 kr och har nu blivit tvugna att sälja den och flytta tillbaka till huset. Vi fick då 620000 kr för bostadsrätten. Är vi tvugna att dra av det på vårt anspråk på sk köparna nu, vi anser inte att det ska räknas till deras fördel,
susanibadet: Tack för tips gällande rund altan trapp. "Gubben" bygger nu och det ser toppenfint ut . Nu kom jag på att stoppa in belysning i trappen och skall markera ut dessa små hål nu... han blir nooog såååå glad över min senaste ide. Skall försöka att fotografera trappen så att Ni får se underverket. Ha en bra dag, skall nu ut o planera lamputtag// S:)
AndersDalaro: Hej, Jag har en begagnad hydrofor med gummiblåsa. Finns på Dalarö. Kan det vara intressant så maila mig på anders@svelog.se
chrisnilla: Så då har jag inlett semestern och då även fått mer tid att jobba :mad: I helgen målade och tapetserade vi första sovrummet. Det var första gången som vi tapetserade själva. Gick bra men det var svårt att få tapeterna exakt kant till kant. I dag har jag gjort färdigt klinkersen på balkongen. Blev fogning imorse. Vi har även målat överliggaren på balkongräcket. Murarna har lagt
tobiasnicander: Det var trevligt med en uppdatering! Ser trevligt ut! Ha en fortsatt skön sommar så ses vi i höst! Tobias
vicke1112: .jag fick igång den efter ca 2 jag var bortrest så den stog 2 v. när jag kom tillbacka chockade och dro g 2 gg och den startade. nu går den som en klocka sitter på ett nyblästrar stiga dino chassi den är pulver lackad.. den är till salu för 700kr. finns 2 mil utanför göteborg mvh viktor. tack för alla som hjälpte mig kan inte så mycket är bara 14 år
perkje: Idag har de börjat med att montera frigolitprofiler för luftspalt till yttertaket över isoleringen.
sissela: Ska bygga loftsäng i klädkammare, 2x1.4 m, rummet är något större och inte helt kvadratiskt(en av väggarna är något konvex), tre väggar av betong, den tredje av tunt trä(?). tänkte mig en ram av plankor, fastborrad i väggarna, o sen sängen (madrass med ribbotten) fäst i ramen, samt fyra stödjande ben,även de fastborrade i väggen och med diagonalt satta brädor mellan sig som
ArvCop: Den parkering vid tidigare har haft har haft plats för maximalt två bilar. Parkeringen var utgrävd ifrån grusvägen mot en grässlänt. I samband med att vi haft grävare vid huset passade vi på att gräva ut cirka 100 m3 vilket har genererat en parkering på cirka 20 x 6 meter. Det var ganska svampigt i marken och vi valde därför att drenera av den. Därefter jämnade vi marken med hjälp
ArvCop: Bilade för cirka två veckor sedan bort en gammal trapp som går till en ytterdörr som idag inte används. Har sedan gjutit en platta, satt fast skifferplattor, satt räcke och panel.
ArvCop: Som topicen lyder. Grävde i slutet av förra året ned plintar till vedskjulet. För några veckor sedan la vi golv och har nu senaste veckan reglat upp väggar och byggt takstolar. Takstolar hade vi aldrig tidigare byggt själva, så det var lite pilligt men gick bra tillslut. Vedförrådet skall användas till att torka veden innan den placeras i vedboden. Vi har därför ett golv där det är
Carina Jensen: Ojdå! Jag glömde bastu och centraldammsugare. /Carina
kewi08: Det tog ungefär en månad, knappt. Hade nog hoppats på att de skulle prestera mer på den tiden, en karta i färg och med lite glada gubbar åtminstone! Nejdå, det kändes ändå som en rimlig tid. Ett tips är att se till att få ritningen mejlad både i pdf- och dwg-format, pdf:en så att ni kan se den och dwg:n till cad-programmet hos den eventuella husleverantören - förenklar
felini: Hej1 Köpte en granitskiva 1150/650 (vger 90 kg) som jag tänkte göra ett bord av, 900 mm hög med barstolar. Den ena kort ända ska jag fixera i väggen men jag behöver en stål pelare 900 mm hög till den andra sida. Var finns sådan att sälj, vet någon det? Eller måste jag låta någon plåtslagare tillverka en sådan? All hjälp emotses
piliz: Vi har nu fått igenom färgbytet på fasaden. I bygglovet hade vi valt en färg som vi "trodde" var tillräckligt grön, NCS S2005-Y20R. vi har hittat och provmålat med en grön färg på fasaden, och den färgen har också stadsarkitekten på Enköpings kommun nu godkännt att vi får ha. färgnr: NCS S-2010-G50Y - Beckers såkallade Vaxholmsgröna färg. Jättefin. Så nu ska vi beställa
kewi08: Fick igår en ursäkt ifrån kontorschefen på Swedbank Uppsala. Hon beklagade oavkortat bankens brister i hanteringen av vår tidigare låneansökan och lovade att försöka rätta till dem inför framtiden. Ädelt, men alldeles för sent för vår del. Vi valde bort den förstukvist som fanns som tillval ifrån Björklidenhus. Vi tyckte att den skulle bli för stor och klumpig mitt på fasaden.
Clintan78: Haha :) Tack för ett väldigt bra och uttömmande svar. Björklidenhus låter väldigt intressant med tanke på vad man får för det priset. Villa Trendig tycker jag ser riktigt trevligt ut. Vi hade spanat in en tomt men intresset svalnade som sagt pga det höga priset men nu fick jag blodad tand igen. Ser fram emot fler blogginlägg här.
FruEkorre: Eller iaf elektrikern är klar med badrummet och nu kan vi se hur det ser ut kvällstid också. [bild] Nu återstår mest duschväggarna och smärre detaljer ( som att handfatsavloppen läcker, därför sitter inte lådorna i handfatsskåpet...). Det som oroar lite är att badkarshörnan blev så mörk. Jag hade en vag plan på en stjärnhimmel över badkaret, det blir kanske nödvändigt att
gästiu99: jag har ett fritidshus och granntomten ligger c:a en höjdmeter lägre och bortom den grannen är det fin utsikt. Jag hade inte varit där på tre veckor men när jag kom upp fanns där en friggebod/mindre stuga som stod mitt för den intressanta utsikten. Vad kan man göra som sagt
FruEkorre: Kakeln är vit matt standardkakel 20x40 cm (Ceramica Ribesalbes på lådan). Klinker och mosaik kommer från Rondine Group och heter Metallika Iron (även om vi initialt fick brun mosaik i färg Bronze, snygg den också men inte att blanda med Iron). Alltihop är köpt genom hantverkarna från Kerma kakel i Malmö. /Rebecca
piliz: Nu har vi lagt ut jorden, och fiberduk för gruset. Gruset levereras senare i under eftermiddan. Tyvärr sticker grävaren iväg på annat jobb, så det blir till att skotta grus för hand ;-) blev ca 1,5 lass matjord på ytan framför carport. Det resterande halva lasset lossade vi på höger sida om entren. Vi passade även påatt gräva tre groppar för träden vi ska plantera. Två framför
Marlen Eskilsson: Hej Mikael, Du får väldigt gärna berätta om ditt husbygge här, för jag tror att alla vill veta :)