Jag har rivit en gammal altan för att bygga ny. Den gamla altanen vilade på asbestplintar och det är svårt att hitta svar på mina frågor så jag vänder mig till alla er med mycket och lång kunskap/erfarenhet.

1. Hur lång livslängd har asbest plintar? (en gissning är att det är asbest cement eftersom att huset också vilar på likadana plintar).
2. Kan man eller borde man inte använda befintliga asbestplintar till nya altanens bärlinor? (förutsatt rätt dimension på bärlinor etc. och avstånd)
3. Om använda befintliga asbestplintar och begränsad livslängd, kan man "kapsla" in plintarna med ngn typ av primer eller liknande för att minimera risk för nedbrytning då de kommer att utsättas för väder och vind (gamla altanen hade tak vilket nya inte ska ha)? Säkerhetsåtgärden är inte för vår skull utan för barnens som i framtiden tar över sommarhuset.

Slutligen, är det någon som har tips på bra excelmall eller dylikt för att rita altanen och kunna räkna ut materialåtgång?

Stort tack för edra svar.

VH/Ottis

de avsöndrar nog inget mer än vad det finns mätbara spår i luften ändå........Är de hela så använd dom och sluta fundera så mycket på asbestdelen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.